05.08.2018 @ 16:51

Krigen mellem bilister og cyklister er tiltaget gennem en årrække, og sidste år forsøgte Danmarks Tekniske Universitet at se, om de kunne klarlægge, hvad der egentlig ligger bag den megen vrede, som de to typer trafikanter skaber hos hinanden.

Det har været et tilbagevendende tema de seneste år, at bilister og cyklister er uenige om, hvem der har ret til vejbanen. Bilisterne rapporterer om grupper af cykelryttere, der ser stort på at give plads, mens bilisterne beskyldes for at skabe farlige situationer, hvor de presser cyklisterne og kører tæt på i overhalingerne.

 

Team Motionsfeltet.dks Jan Vinter skrev en klumme efter Grejsdalsløbet i foråret, hvor han revsede motionscyklisterne, som tror, at de "ejer hele verden". Jan Vinter opfordrede til, at cyklisterne i stedet tager ansvaret på deres kappe ved at overholde færdselsloven og køre hensynsfuldt.

 

Det er faktisk umiddelbart også det, som kan gøre en forskel, viser en ny undersøgelse. En spørgeskemaundersøgelse fra Danmarks Teknisk Universitet i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik giver nemlig et overblik over, hvilke situationer i trafikken der er de væsentligste årsager til vejvrede mellem trafikanter.

 

Bilister bliver allermest vrede på cyklister, når de ikke viser hensyn, er uopmærksomme, kører steder, de ikke må cykle og kører over for rødt lys. Uoverensstemmelserne fører sjældent til deciderede ulykker, men kan skabe farlige situationer og medvirke til øget utryghed for trafikanterne.

 

Hensyn og orientering

2.000 personer, ligeligt fordelt på mænd og kvinder i alderen 18 til 75 år, deltog i spørgeskemaundersøgelsen i september og november 2016, hvor der blev brugt nogle verificerede instrumenter til måling af vejvrede, DAX og CAX.

 

Her blev det opgjort, hvilke situationer der skaber vejvrede, og hvilke trafikanter der oftest er en del af disse situationer.

 

"Vejvrede over for cyklister opstår særligt i situationer, hvor cyklisten ikke viser hensyn til andre trafikanter (23,2%), og når de er uopmærksomme eller ikke orienterer sig (20,9%), fx ”de ser sig ikke for”. Vejvrede over for cyklister opstår også, når cyklister kører steder, hvor de ikke må cykle (15,3%), fx ”Kører på fortovet”, når de overtræder færdselsloven (14,9%), når de mangler at give tegn (13,2%), og når de kører over for rødt (12,5%)," skriver forskerne i et resumé af undersøgelsen, der også beskriver bilisternes adfærd:

 

"Vejvrede opstår også i situationer, hvor bilisten ikke viser hensyn til andre trafikanter (21,4%), eller hvis bilisten kører uforsvarligt/hasarderet (16,6%), fx ”hasarderet adfærd især i bymæssig omgivelser”. Desuden kan bilisters uopmærksomhed eller manglende orientering også udløse andre trafikanters vejvrede (15,3%), fx ”Uopmærksomhed fx på grund af sms'en eller andre ikke trafikale gøremål (…)”. Andre situationer, såsom overhaling (9,6%) og overtrædelse af fartgrænsen (13,9%), kan også i stort omfang udløse vejvrede."

 

Generelt viser undersøgelsen, at hensyntagen og orientering er de to store trafikegenskaber, som skaber uoverensstemmelser.

 

Vrede trafikanter får flere bøder

Unge (18-35 år) bliver oftere vrede end ældre (56-75 år), mens kvinder er hurtigere til at blive vrede over andre trafikanternes hensynsløse kørsel. Mandlige trafikanter bliver til gengæld hurtigt vrede, når andre ikke holder til højre, hvor kvinderne er mere utilfredse med hasarderede overhalinger.

 

Jo mere man kører i sin bil, jo oftere bliver man vred, og det samme gælder for cyklisterne. Desuden viser undersøgelsen, at bilister, som havde fået en fartbøde inden for de seneste 12 måneder, havde større tendens til at udvise aggressivitet i trafikken. For cyklister, der har fået en bøde for færdselsovertrædelser, gjaldt præcis det samme, skriver Cyklistforbundet.

 

Undersøgelser fra andre lande har vist, at cyklister er mere hensynsfulde i trafikken end bilister, sandsynligvis fordi cyklisterne er mere udsatte. Den velfunderede cykelkultur og betydelige cykelinfrastruktur i Danmark kan ifølge forskerne medvirke til danskernes påviste øgede aggression på cyklen sammenlignet med andre lande.

 

Vejvrede er altså ikke en ensrettet kultur, men i stedet et sammenstød mellem trafikanter, hvor mange både i bil og på cykel kan finde på at reagere aggressivt, hvis de oplever, at andre trafikanter ikke tager hensyn. Men det er også en konklusion, som giver begge typer trafikanter mulighed for at afhjælpe problemet.

 

Som motionscyklister kan vi begynde at følge færdselsreglerne, holde stille for rødt lys, køre på cykelstien og vise tegn. Det handler i høj grad om at forbedre et image, som er særdeles sværtet til. Det bedste, du kan gøre, er at gå forrest og vise vejen - for eksempel ved at række armen ud, når du drejer.

 

 

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet