Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Hvem er skyld i flest cykelulykker?
Arkivfoto: Johannes Jansson
Af: Lasse Wedege Penning 27.05.2016 @ 14:11

Man kan foranlediges til at tro, at det er bilister og lastbiler, der er skyld i de fleste cykelulykker, men virkeligheden viser sig at være en anden. Alkohol, uopmærksomhed og dårligt udstyr er alle medvirkende faktorer.

Hvert år er der tusindvis af cyklister, der kommer til skade i Danmark. Selvom de fleste ulykker er uskadelige, er der fortsat mange ofre, der får hoved- og nakkeskader eller mister livet.

 

Ifølge Rådet for Sikker Trafik sker 90 procent af alvorlige cykelulykker i byen, mens cykelulykker med død til følge fordeles på 62 procent i byen og 38 procent på landet. Denne fordeling skyldes særligt, at en del af cykelulykkerne i byen er eneulykker eller ulykker med lav fart, mens uheldene på landet ofte sker i samstød med bilister og i høj fart.

 

Netop eneulykkerne er faktisk den største gruppe af ulykker, som rammer cyklister. I de fleste ulykker er cyklisten nemlig helt alene, når uheldet rammer. Mange af disse ulykker skyldes, at cyklisten er påvirket af alkohol, overser huller, vejarbejde, genstande eller en glat vejbane eller har defekt udstyr på cyklen. Bagage såsom tasker og poser, der kommer ind i hjulet, er også medvirkende til at skabe styrt.

 

Særligt mændene kommer til skade på cyklen. Mændene kører mere på landevejen, hvor de alvorlige ulykker sker, og syv ud af ti dræbte cyklister er mænd. På 10 millioner kørte kilometer vil 1,59 mænd komme alvorligt til skade eller omkomme på cyklen, mens tallet er 1,31 for kvinder ifølge Danmarks Tekniske Universitet.

 

Stadig mange ulykker med biler

Der sker fortsat mange ulykker, hvor andre trafikanter er involverede. Ifølge Vejdirektoratets ulykkesstatistik, skete der fra 2009 til 2013 365 alvorlige ulykker, hvor en bil kørte ind i en cyklist bagfra. 290 ulykker skete, når en bil kørte til venstre i et kryds ind foran en modkørende cyklist. 211 ulykker skyldtes, at en bilist er svinget til højre ind foran cyklistens bane.

 

Typiske cykelulykker: Pas på i krydset

Illustration: Rådet for Sikker Trafik

 

Mange af disse ulykker sker også, fordi cyklisten kører en velkendt rute og ikke forventer, at der kommer biler. 40 procent af alle cykelulykker sker i vejkryds uden lyssignal, hvor en cyklist ikke overholder sin vigepligt, eller en bilist overser en cyklist. Det gælder derfor om altid at være opmærksom, når man bevæger sig i trafikken, også selvom man er vant til at køre ruten uden forhindringer.

 

Højresvingsulykker er et kapitel for sig. Der har været en række kampagner de sidste år om netop højresvingsulykker, og der er gjort flere nye tiltag såsom cykelbokse.

 

Ulykker, der involverer højresvingende lastbiler og cyklister, er altid voldsomme, men antallet af ulykker er faldet fra omkring 40 om året til fem om året, og antallet af dræbte er faldet fra ti til to om året siden 2005, fordi både cyklister og lastbilchauffører er mere opmærksomme på den potentielt farlige situation.

 

På med hjelmen

Den bedste måde, man som cyklist kan forsvare sig selv i tilfælde af uheld, er med cykelhjelmen. Hjelmen skal sidde behageligt og vandret på hovedet, og den må ikke ryge om bagved, så panden er fri. Remmene skal sidde tæt til hovedet, så hjelmen sidder godt fast, men uden at det bliver ubehageligt.

 

Husk også at vælge en hjelm, der er sikkerhedsgodkendt med et CE-mærke påskrevet EN 1078 - så kan du være sikker på, at den lever op til de europæiske standarder. Ski- og skaterhjelme er også godkendt som almindelige cykelhjelme. Skulle det ske, at hjelmen får et kraftigt slag, så sørg for at få den udskiftet hurtigst muligt.

 

Det er ikke overraskende børnene, der bruger cykelhjelmen mest. 80 procent af alle børn under 11 år bruger cykelhjelmen, men taler falder til 43, når aldersgruppen hedder 11-15 år. Den gruppe, der bruger hjelmen mindst, er de 16-25-årige, hvor kun 17 procent bruger hjelm. Knap tre ud af ti cyklister over 25 år tager hjelmen på hovedet, når de triller af sted.

 

Der er generelt flere og flere cyklister, der kører med hjelm, og det ses også på statistikkerne, da antallet af hovedskader er faldet kraftigt de seneste ti år. Samtidig kan man se på statistikkerne, at blandt de tilskadekomne er der procentvis langt færre, der bruger hjelm, end landsgennemsnittet. Det har altså en positiv effekt at bruge hjelm.

 

Råd ved uheld

Rådet for Sikker Trafik har en række gode råd til dig i forbindelse med cykelulykker. Hvis uheldet er ude, så husk:

  •  

  • - at få navn og adresse på de involverede og vidner, der så uheldet.

  • - at tage billeder af årsagen til ulykken. Det kan fx være et hul i vejen, som forsikringen gerne vil se. Sørg for at have noget målbart med i billedet (fx en tændstikæske).

  • - at hvis du kommer på skadestuen, så husk at få en kopi af skadestuerapporten med hjem. Du kan få brug for den til dit forsikringsselskab.

  • - at kommer du slemt til skade, så tag billeder af dine skrammer hurtigst muligt.

  •  

Kør forsigigt derude!

  •  
Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat