Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jan Vinter 17.05.2018 @ 09:44

Den sidste tids tragiske hændelser til ”Danmarks Højeste Motionsløb” og Grejsdalsløbet giver stof til eftertanke. 

De mange motionscykelløb som skyder op, sammen med det stigende antal motionsryttere, betyder at vi formentlig vil se flere af den slags ulykker.

De fleste af løbene foregår på veje sammen med øvrig trafik. Medtrafikanter er måske ikke lige opmærksom på, at de havnet midt i et felt af cyklister, som ser stort på færdselsloven. Men behøver det at være sådan?
 

Grejsdalsløbet meddelte, at de havde noteret 50(!) deltagere, som var set køre over for rødt. Det er for dårligt, at de pågældende ser stort på en så simpel ting. Det må være, fordi de jagter en bedre sluttid. Et er at disse får annulleret deres deltagelse, men det går jo også ud over andre end dem selv - nemlig alle de andre i løbet.

Pressen er hurtig til at piske en stemning op, og motionscyklisternes omdømme lider et gevaldigt knæk. Samtidigt bliver politiet, som giver tilladelserne, opmærksom på denne adfærd. Dette kan i sidste ende betyde, at arrangørerne ikke kan gennemføre løbene, på grund af manglende tilladelser. Så tænk Jer nu om! I ødelægger det for alle - også Jer selv!
 

Skal vi fortsat kunne deltage i motionsløb på en sikker måde, så skal der en holdningsændring til. Vi lever desværre i en ”mig først”-generation, hvor motionscykellisterne synes at eje hele vejen, som det naturligste i verden. Alle andre bør kunne sætte sig i vores sted. Men det holder simpelthen ikke! Hvis du ønsker at køre "ræs", så kør licenscykelløb eller de motionscykelløb, hvor trafikken er reguleret som f.eks. Cykelstafetten

For bilister, og andre medtrafikanter, er vi altså bare en gang egoistiske folk i tætsiddende lycra. Det er kun os selv, som kan være med til at ændre denne holdning! Nå, nu tilbage til noget positivt.

Jeg er selvfølgelig klar over, at det ikke er alle motionscyklister, der agerer på den måde, men disse glemmes hurtigt, når vejvreden rammer de øvrige trafikanter.
 

Det er fint, at vi kører stærkt, så længe det sker på betryggende vis. Det vil sige, at man overholder færdselsloven og overhaler medtrafikanter på en betryggende måde. Husk iøvrigt, at man overhaler venstre om, og man kører i højresiden af vejen. Det var der også mange, der ikke havde styr på i motionsløbene.

Husk nu det gode humør - selv når pulsen er høj. Yderste plads på ”viften” skal ikke veksles med englevinger!

Jan Vinter

 

Cykling i vulkansk ørkenlandskab
Blot 100 km fra den afrikanske nordvestkyst ude i Atlanterhavet finder man De kanariske Øer. Fuerteventura, der er en af de i alt 7 øer, byder gennemsnitligt på 320 årlige solskinsdage, og det er derfor oplagt, at øen har udviklet sig til et mekka for sportsinteresserede og aktive gæster.
Produktnyt: Scott Ransom 2019
Scott introducerer nu den helt nye Ransom. En "all mountain/enduro bike", der er bygget til fart. Med sine 170mm vandring er det samtidig en både alsidig og utrolig let mountainbike.
Produktnyt: Louison Bobet - Kør med 'panache'
Nyt fransk tøjmærke kommer til Danmark. Det er mærket Louison Bobet. Fransk elegance på cyklen og i alle andre sammenhænge.
Hvem bliver nomineret til årets klub?
Hvem bliver nomineret til årets klub 2018? De fire nominerede i kategorien bliver afsløret i aften. 
Specialized indbyder dig til to dages test af spritnyt udstyr
En af de absolut største spillere på cykeludstyrsmarkedet er giganten Specialized, og de inviterer alle danskere til udstyrsfest i Kolding.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Hvornår må du cykle over for rødt?
ALDRIG! Eller ... jo, der er faktisk tre situationer, hvor du som cyklist gerne må køre over for rødt i et lyskryds. Én, der har eksisteret i årevis, men måske ikke er så velkendt, en helt ny regel fra 2016 og så en noget mere sjælden type.
Udstyr: Det tester vi i september
Her på Feltet.dk tester vi cykeludstyr hele året rundt. Vi gør vores bedste for at bringe dig grundige tests og vurderinger af såvel nye trends som de allermest klassiske produkter.
Test af Rotor Aldhu 3D+
Aldhu 3D+ er Rotors nyeste kranksæt i deres sortiment. Kranksættet er opbygget i moduler, der gør det nemmere at udforske teknologien bag ovale klinger og lege med forskellige indstillingsmuligheder.  

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat