Reportage: En familieudflugt i helvede - del 1
Foto: Jonas Krügermejer Nygaard
14.09.2015 @ 15:00

Kunne du tænke dig en fantastisk familieudflugt, hvis den gik til Helvede? Skribent på Motionsfeltet.dk Jonas Krügermejer Nygaard har sammen med sin familie sat sig for at besejre Alpe d'Huez - med hver deres udfordringer. Du kan læse første del af hans reportage herunder.

100 meter går der, så ligger han og roder rundt på jorden. En stor skikkelse. De øvrige skikkelser kører forsigtigt udenom. Nogle kigger ned, andre har nok i deres eget og virker ikke engang til at registrere den ældre mand, som befinder sig under dem. De tænker kun på en ting: at komme op!

 

Inden vi går videre med beretningen, bør jeg nok sætte scenen og præsentere persongalleriet. Vi befinder os i de franske alper, datoen siger fredag den 24. juli, og nedslagspunktet er det mest legendariske for enhver cykelmotionist: Alpe d'Huez. Manden, der bider i asfalten 100 meter længere oppe ad vejen, er min morfar, Freddi. Han er 75 år og fik for fem år siden en meget nedslående nyhed af sin læge. På daværende tidspunkt vejede han et godt stykke over 100 kilo, og hvis han ikke ændrede livsstil, ville han ikke leve mange år endnu, blev han fortalt.

 

Som 70-årig er det ikke den mest positive melding, man kan få. Hvordan skal man reagere? Min morfar reagerede på bedst mulig måde og hev den gamle havelåge ud af skuret. Siden blev den byttet ud med en mountainbike og endnu senere en rendyrket racercykel. Den er lige nu placeret for enden af hans sprællende ben, spændt fast til de cykelsko, der ikke blev afkoblet i tide.

 

De håbefulde aspiranter

På vej op ad bjerget, ind og ud mellem cykler og biler, med kurs mod den ældre mand, løber to unge drenge. Det er mine brødre. Rasmus og Jacob. Rasmus er min tvilling, og han er ligesom jeg selv 22 år. Han er egentlig bygget som en bjergrytter og minder faktisk en del om "Kyllingen" af statur. Eneste forhindring i forhold til, at han - når han på et tidspunkt har fået min morfar på benene - også selv skal forsøge at give sig i kast med verdens mest mytiske bjerg er, at han ikke har siddet på en racercykel, siden han fik knallert som 15-årig. Han kan lægge et tag med imponerende præcision, men har ikke lungekapacitet til at løbe ned til bageren. Nu skal han forsøge at passere Alpe d'Huez på en, til lejligheden, lånt mountainbike. Er min skepsis tydelig nok?

 

Min anden bror, Jacob, der netop nu er ved at hjælpe min morfar på benene, har marginalt større chancer for at kæmpe sig i gennem de 21 hårnålesving og til alpetoppen i over 1800 meters højde. Han er 20 år og har ligesom jeg selv spillet fodbold det meste af livet. Det er dog et par år siden, og både han og jeg går i dag mere op i styrketræning. Det giver en del dødvægt, som vi skal forsøge at transportere 13,6 kilometer i opadgående retning.

 

Sidste håbefulde udfordrer er min onkel, Peter. Cykelgrejet er i orden - det samme er formen -, men ængsteligheden for at blotte sig selv på et bjerg, der har krævet mange velkendte ofre, er til at tage og føle på.

 

'Han skal bare overleve'
I dette øjeblik ser jeg ham - min onkel altså - ankomme til det skarpe venstresving i foden af Alpe d'Huez. Her står jeg selv placeret. Til højre for mig ser jeg mine brødre mase på for at få skubbet min morfar i gang - det er ikke nemt, når hældningsgraden er omkring de ti. Missionen lykkes dog, og jeg vender mig mod min onkel, der som sidst ankommende har tabt lidt kulør ved synet af den rå klippevæg, der indhyller det første, lange og seje stræk op ad bjerget i skygge.

 

Rasmus og Jacob er luntet tilbage til bunden. Rasmus er forpustet (det tegner jo meget godt), og Jacob kigger delvist grinende, delvist chokeret på min onkel.


"Morfar styrtede, men vi fik ham skubbet i gang," forklarer han, men Peter lytter ikke. Han peger i stedet op ad bjerget. Vi vender os om og ser endnu engang den store skikkelse rode rundt på den rå asfalt. Jeg tager mig instinktivt til hovedet. 'Han skal bare overleve' har fået en helt ny betydning.


Det værste er, at min morfar faktisk har god teknik på en cykel og er et fysisk pragteksemplar af en mand, der er tre fjerdedele på vej mod de 100 år, men stigningsgraderne og den delvis historiske, delvis kaotiske scene har øjensynligt taget pippet fra ham.

 

Mål og delmål... og delte delmål

Min morfar rejser sig op og begynder - til min store lettelse - at gå op ad bjerget. Netop som to lastbiler passerer ham, forsvinder han ud af mit synsfelt. Jeg kigger på min onkel, der allerede har fundet telefonen frem og er ved at ringe til min mor, der i bil er kørt i forvejen op ad bjerget som en slags forpost. Hun må ned og hente ham.

 

Alt håb er dog ikke ude. For det man skal forstå ved Alpe d'Huez er, hvordan de første tre kilometer er fuldstændig umenneskelige. De er som konstrueret til at hyle dens udfordrere ud af den, så de ikke når at se den del af bjerget, der kun er stejl. Jeg har besteget stigningen en enkelt gang og er af den overbevisning, at alt håb ikke er ude. Kan min morfar blive kørt til trekilometer-mærket, har han en minimal, men reel chance for at klare skærene.

 

Min lillebror, Jacob, synker en klump ved min side: "Nå, skal vi komme afsted," siger han. Min onkel, der er færdig med at instruere min mor og har puttet mobilen i cykellommen, nikker og sætter afsted. Det samme gør Rasmus og jeg.

 

Er det en mur?
Jeg har som sagt cyklet op ad Alpe d'Huez en enkelt gang før og er altså pinlig bevidst om, at det handler om ikke at knække på den første del. Derfor følges jeg med Rasmus det første snorlige - men uhyggelig - stejle stykke op. Jacob kører 20-30 meter længere fremme, min onkel er allerede kørt afsted, men mit eneste fokus er at sidde ved Rasmus side, når det helt store chok indfinder sig. Og tro mig: det indfinder sig.

 

For hvis man tror, det første stykke med klippevæggen lige i ansigtet er stejlt, så har man ikke set, hvad der venter en, når første hårnålesving slår til højre og solens stråler for første gang rammer en i ansigtet. Alt efter hvor skarpt den skinner - i dag er det for fuld blus - kan man fristes til at tro, det er synsbedrag, men den er god nok.

 

Det, der møder en efter det første af de 21 hårnålesving, ligner til forveksling en mur. Hvis jeg ikke kunne se de mange motionister foran - og over - mig snegle sig afsted, ville jeg afskrive det som blind vej, men det er det desværre ikke.

 

"Man down!"

Der er derfor ingen vej udenom. Med Rasmus på hjul kører jeg så nænsomt som overhovedet muligt op ad det obskurt stejle stykke asfalt. Jeg når lige at tænke 'det går sgu da meget godt', da jeg hører min bror bag mig:


"Man down, man down!" skriger han, og jeg vender mig om og kan se, at jeg mod min vilje har lagt afstand til Rasmus. Han holder sig dog stadig på cyklen, hvilket jeg netop har set kan være en præstation i sig selv. Det er trods alt godt. Min racercykel kan dog ikke komme så langt ned i gear, som Rasmus' mountainbike, og jeg er nødt til at forlade ham på klippevæggen.


"Kør dit eget tempo og pas på morfar," skråler jeg bagud, mens jeg accelererer op mod min lillebror.

 

På vej derop passerer jeg netop min morfar, der slentrer afsted, trækkende med sin cykel.


"Pas på Rasmus," instruerer jeg i forbifarten i håbet om, at de så i det mindste har hinanden. Inderst inde ved jeg godt, at turen nok kan blive en kort fornøjelse for dem begge.

 

En ondsindet form for karma
Det, der beroliger mig, er det, som jeg nævnte tidligere: at vi har sendt forposter afsted op ad bjerget. Min mor kører i en bil, mens hendes mand, min onkels kone og min lillebrors kæreste kører sammen i en anden.

 

Der er med andre ord hjælpende hænder over hele stigningen, hvilket er nødvendigt, for den ydmyge gruppe, der for få minutter siden stod i bunden af bjerget bestående af mine brødre, onkel, morfar og jeg selv, er også spredt ud over det hele. Min onkel er kørt i forvejen, Rasmus og morfar er sat, mens min lillebror og jeg sammen kæmper os gennem de første seje kilometer. Det giver lejlighed til at fortælle tre vigtige tips til motionister, der giver sig i kast med Alpe d'Huez for første gang.

 

Nummer 1: Det er altafgørende at spise og drikke!

 

Nummer 2:  Kør altid dit eget tempo. Der er ikke noget mere forfærdelig end at sidde ude af din comfort-zone på så stejl en stigning, når målet bare er at gennemføre.

 

Nummer 3: Lad være med at spille superhelt! Det "sjove" ved en stigning som denne er, at der bliver afregnet ved kasse et. Du kan sidde i overskud og dristige dig selv til en acceleration, for sekundet efter at sidde med lungerne oppe i halsen og bande dig selv langt væk. Alpe d'Huez har sin egen form for karma.

 

Plantet!

Desværre kan det være svært at følge sine egne kløgtige råd, når man, som jeg, er konkurrencemenneske og har en puls på vej mod de 200.


Det må jeg konstatere, da jeg en fire-fem kilometer oppe ad bjerget pludselig taber terræn til Jacob. Hans baghjul glider simpelthen langsomt væk fra mit forhjul, og jeg er ikke i stand til at øge tempoet. I længere tid har jeg kørt og fulgt hans fart, der åbenbart er en smule højere end den, jeg kan generere, og nu betaler jeg prisen. Jeg er plantet!


"Husk at spise og drikke," når jeg lige at råbe efter min lillebror, inden han er for langt væk til at kunne høre mig, og jeg er helt alene i verden.

 

Sådan føles det i hvert fald, men det passer nu ikke helt. Det er dagen før, Tour de France-feltet ankommer til Alpe d'Huez, så der er både fyldt op med motionister og biler. Alle passerer mig dog, som var jeg en fodnote, og jeg kan mærke det mentale slag i ansigtet. Nu er det ikke kun mine ben og lunger, der er på overarbejde, men også hovedet. 

 

Husk også at læse del 2 og del 3.

Følg Giroen på Feltet.dk's app - nye funktioner
Følg Giro d'Italia på Feltet.dk's app. Følg Alexander Kamp, Tobias Lund, Michael Valgren, Mikkel Honoré samt Mikkel Bjerg på tætteste hold.
2 dage til Giro-spillet starter
Deltag i årets Giro d'Italia managerspil starter LØRDAG DEN 4. MAJ. Spillet slutter søndag den 26. maj 2024.
Se Jørgen Leths cykelfilm gratis og hør ham fortælle om dem
Jørgen Leths Giro d’Italia-dokumentar ’Stjernerne og vandbærerne’ har 50 års jubilæum. Nu kan du se den samt ’En forårsdag i helvede’ og ’Den umulige time’ gratis online på Filminstituttets streamingsite 'Danmark på Film' og høre et spritnyt interview med Jørgen Leth om hans epokegørende cykelfilm.
Shimano-ligaen skudt i gang i Holte
Årets største danske liga, Shimano-Ligaen, i mountainbike blev i weekenden skudt i gang.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Ikke for at være på tværs, men jeg tror helt ærligt, at du mister lysten, hvis du kun cykler om aftenen. Her i de næste måneder går det nok - solen går sent ned -, men når du gang på gang skal ud på cyklen i buldrende mørke (og kulde), så kræver det godt nok stor motivation, hvis det skal blive en stabil motionsform. Der er jo nærmest ingen synsindtryk, og det gode argument for at cykle udenfor også i vinterhalvåret, nemlig dagslyset, går også tabt. Dertil det trafiksikkerhedsmæssige. Har du ikke et træningscenter i nærheden, hvor du kan cykle indendørs om aftenen? Det har jeg selv. Jeg går ud fra, at du har fravalgt hometrainer. Men hvis du kan cykle ude en gang i weekenden og så træne en time eller to indenfor, så har du da opgraderet træningsmængden. :)Det går ikke altid som præsten prædiker. Selv Pogacar kan komme ud for uheld, og dertil kommer, at alverdens håbefulde taktikere på cykelholdene må have noteret sig, at Pogacar kan køres 'død og væk' to år i træk, så selv om Vingen ikke er der til at styre løjerne, så har andre nok fået et par ideer til hvordan 'begravelsen' skal foregå. UAe- holdet ser brølstærkt ud til touren, men til giroen ser det lidt tyndt ud i bjergene, og det virker som om holdets sd'er også har tænkt, at det klarer Tadej med venstre hånd på styret. Det kan blive fatalt.Efter en pause siden midten af april genoptages den prestigiøse Coupe de France-serie med to travle weekender i maj, hvor der skal køres i alt fire løb. Serien skydes i gang lørdag med det tidligere GP de Plumelec, der siden 2021 har gået under navnet Grand Prix du Morbihan, og som efter to år med alternative afslutninger i 2021 og 2022 for andet år i træk vender tilbage til det, vi kender løbet for, nemlig den herlige puncheurfinale på Cote de Cadoudal. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_grand_prix_du_morbihan_gp_de_plumelec_2024/Cian Uijtdebroeks lægger ikke skjul på, at ungdomstrøjen er en stor drøm, men belgieren er også ydmyg omkring sine egne præstationer  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/uijtdebroeks_droemmer_om_ungdomstroeje_gaar_efter_en_top-10_foerst/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet