I 2009 lavede den daværende VK-regering en cykelpulje på én milliard kroner, hvilket er den seneste store statslige cykelpulje. De blev brugt af kommuner landet over til at udbygge vejnettet for cyklisterne, forbedre sikkerheden for cykling omkring skoler og mange andre cykelfremmende aktiviteter.
Undersøgelser fra Transportministeriet har vist, at den samfundsøkonomiske gevinst ved at cykle i stedet for at køre bil er næsten syv kroner per kilometer. Gevinsten udspringer særligt af de store sundhedsmæssige fordele, der er ved at cykle, forbundet med færre udgifter til sundhedsvæsnet samt bedre livskvalitet og indlæringsevne hos cyklisterne. Derfor burde der være masser af incitament for politikerne til at få befolkningen til at cykle mere.
Den tidligere SR-regering afstatte en mindre pulje i 2015, men den er også tom nu. Formand for Teknik- og Miljøudvalget i Kommunernes Landsforening, Jørn Pedersen fra Venstre, og Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam, opfordrer transportminister Hans Christian Schmidt til at finde penge til en ny cykelpulje.
"Selvom det på landsplan er lykkes at bremse faldet i danskernes cykling, så kæmper rigtig mange, især mindre kommuner, med faldende cykelandele. Fjerner man cykelpuljen, vil det altså ramme ekstra hårdt der, hvor længere afstande gør, at det f.eks. kan være svært selv at finansiere et sikkert skolevejsprojekt. Og det er ikke rimeligt, at man ikke også her skal nyde fordelene ved øget cykling," siger Jørn Pedersen ifølge Cyklistforbundet.dk.
"Den sidste store cykelpulje (fra 2009, red.) var en kæmpe succes for Danmark. Modellen, hvor staten tager ansvar for udviklingen af cyklismen via støtte til kommunale anlægsinvesteringer, kampagner og udviklingsprojekter, var en ren win-win model. Det er stadig en udfordring med de mindre kommuner, som på den korte bane ikke har lige så stort incitament til at investere i cykling. Men gode skolecyklingsveje og investeringer i cykelturisme kan tiltrække borgere og give vækst til landkommuner," mener Klaus Bondam.
SR-regeringen lancerede den nationale cykelstrategi i 2014 med titlen "Danmark - op på cyklen!", som blandt andet indebar udbredelsen af de såkaldte cykelbokse, tiltag for at få folk til oftere at cykle på arbejde og forbedring af motionscykling blandt andet ved at forbedre skiltningen til fastlagte ruter.
Der er mellem 1990 og 2010 sket et kraftigt fald i udviklingen af cykeltrafikken, men man har formået at bremse faldet de seneste fem år og øge cykelandelen siden 2010. Jørn Pedersen og Klaus Bondam håber, at Transportministeren vil holde cykelfanen højt i de kommende transportforhandlinger for at fortsætte den tendens.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger