30.08.2018 @ 14:20

Hvorvidt man skal, kan og må høre musik, mens man cykler, er stadig til diskussion både blandt motionister, politikere og forskere. Men spørgsmålet er langt mere kompliceret som så, viser forskningen.

Hver dansker cykler i gennemsnit cirka halvanden kilometer om dagen, og ifølge en undersøgelse fra Megafon brugte hver fjerde dansker i 2014 musik eller radio i ørerne, når de fragtede sig af sted på jernhesten. For de 18-29-årige var tallet lidt over halvdelen. 15 % af samme gruppe kunne finde på at sende sms’er, mens de cykler.

 

Ifølge det hollandske analyseinstitut for trafiksikkerhed (SWOV), så er risikoen for at blive involveret i de frygtede højresvingsulykker 30 % højere for de cyklister, som altid har lyd i ørerne, når de pedalerer, sammenlignet med dem, som aldrig bruger det.

 

Der findes intet forbud mod at høre musik, når man transporterer sig gennem gadebilledet, men der er stadig nogle overordnede færdselsregler at bemærke, når man har musik i ørerne på farten.

 

I § 3 i Færdselsloven står der, at “trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpåvigenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres”. Det betyder altså, at man trods musikken skal kunne høre, hvis for eksempel en medtrafikant ringer med klokken og vil passere, da man ikke må bremse den resterende trafik.

 

Yderligere står der i Færdselslovens § 7, at “når der ved kørsel med udrykningskøretøj anvendes særlige [...] lyd- eller lyssignaler, skal andre trafikanter i god tid holde vejen åben for køretøjet”. Ligesom ovenfor skal man altså stadig kunne høre andres lydsignaler - det hører dog til sjældenhederne, at cyklister ligefrem er i vejen for udrykningskørertøjer.

 

Cyklende i sin egen boble

Og så er der den, som rammer de sms’ende cyklister, nemlig § 55 a: “Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte mobiltelefoner.” Det koster 1.000 kroner i bøde at blive snuppet med mobilen fremme i hånden, mens man cykler.

 

Folketingets politikere har åbnet op for hårdere straffe til sådanne forseelser, og et totalt forbud mod at høre musik i øretelefoner, mens man cykler, har også været foreslået af flere partier. Cyklistforbundets formand Klaus Bondam er ikke for et forbud, men det er 44 % af danskerne til gengæld.

 

Niels Chr. Hansen er musik- og hjerneforsker i Music in the Brain-gruppen ved Aarhus Universitet, og han ser både fordele og ulemper ved at bruge musik under cykling.

 

Musikken kan skabe sin egen lille verden, og det kan være godt, hvis man sidder og arbejder med en opgave eller tekst,” sagde Niels Chr. Hansen til Politiken tilbage i 2014. “Men i trafikken er man meget afhængig af de signaler, man får fra sine medtrafikanter, og af, at man kan fortolke dem korrekt og reagere hurtigt på dem.”

 

Desuden påvirker musik vores følelser, og det kan få konsekvenser for vores færden i trafikken.

 

Hvis man bliver i godt humør af musikken, kan man muligvis have en tendens til at tage nogle chancer, som man ellers ikke ville have taget,” fortæller Niels Chr. Hansen.

 

Blokering af hørelse åbner op for andet

Tidligere forskning - som førnævnte fra SWOV - har peget på, at musik i ørerne er med til at fjerne fokus fra trafikken og øge risikoen for farlige situationer og ulykker.

 

Et studie fra Jungnickel og Aldred fra 2013 tyder på en lidt anden tendens. Ved at høre musik blev cyklisterne i stedet i stand til at udelukke overflødigt datainput og fokusere på det, som var vigtigt, når de skulle orientere sig i trafikken. En “sansestrategi” kalder de det.

 

Med musik i ørerne bliver cyklisterne afslappede og veltilpasse, og det gør, at de bedre kan navigere optimalt i trafikken, når de skal undgå farlige situationer og justere deres kørsel efter deres medtrafikanter. Det skal ikke forstås sådan, at musikken gør en bedre til at navigere, men bare at kompensationen er så god, at det måske ikke er så stort et handicap som hidtil antaget.

 

Ifølge et andet studie fra Karageorghis og Priest fra 2011 så er musikken oven i købet meget anvendelig, når du bruger transportmidlet til at træne. Musik er nemlig et effektivt - og lovligt! - præstationsfremmende middel, når du skal presse kroppen til det yderste. Ved at bruge den rette musik - både for dig personligt og vurderet ud fra videnskabelige principper - kan man nemlig give op til 15 % mere, fordi det snyder din hjerne ved at fjerne fokus fra smerten i dine ben og lunger.

 

Så konklusionen må være: Husk altid at være opmærksom, når du bevæger dig i trafikken - om det er til fods, på cykel eller i bil og uanset musik eller ej. Musik kan optimere din præstation under træningen, men hiver du telefonen frem for at skifte sang, kan det ikke bare fjerne din opmærksomhed fra trafikken, det kan også koste dig 1.000 kroner i bøde. Og måske snart endnu mere.

 

Med Aftershokz Trekz on-ear hovedtelefoner får du både musikken ind og ørerne fri - så måske er det løsningen?

 

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet