Motion: Den statslige cykelpulje er tom
Arkivfoto: Johannes Jansson
07.04.2016 @ 14:10

De statslige cykelpuljer, der er blevet skabt og udbygget gennem de sidste mange år, har sørget for, at mange kommuner har lavet investeringer i cykling. Nu er kassen tom.

I 2009 lavede den daværende VK-regering en cykelpulje på én milliard kroner, hvilket er den seneste store statslige cykelpulje. De blev brugt af kommuner landet over til at udbygge vejnettet for cyklisterne, forbedre sikkerheden for cykling omkring skoler og mange andre cykelfremmende aktiviteter.

 

Undersøgelser fra Transportministeriet har vist, at den samfundsøkonomiske gevinst ved at cykle i stedet for at køre bil er næsten syv kroner per kilometer. Gevinsten udspringer særligt af de store sundhedsmæssige fordele, der er ved at cykle, forbundet med færre udgifter til sundhedsvæsnet samt bedre livskvalitet og indlæringsevne hos cyklisterne. Derfor burde der være masser af incitament for politikerne til at få befolkningen til at cykle mere.

 

Den tidligere SR-regering afstatte en mindre pulje i 2015, men den er også tom nu. Formand for Teknik- og Miljøudvalget i Kommunernes Landsforening, Jørn Pedersen fra Venstre, og Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam, opfordrer transportminister Hans Christian Schmidt til at finde penge til en ny cykelpulje.

 

"Selvom det på landsplan er lykkes at bremse faldet i danskernes cykling, så kæmper rigtig mange, især mindre kommuner, med faldende cykelandele. Fjerner man cykelpuljen, vil det altså ramme ekstra hårdt der, hvor længere afstande gør, at det f.eks. kan være svært selv at finansiere et sikkert skolevejsprojekt. Og det er ikke rimeligt, at man ikke også her skal nyde fordelene ved øget cykling," siger Jørn Pedersen ifølge Cyklistforbundet.dk.

 

"Den sidste store cykelpulje (fra 2009, red.) var en kæmpe succes for Danmark. Modellen, hvor staten tager ansvar for udviklingen af cyklismen via støtte til kommunale anlægsinvesteringer, kampagner og udviklingsprojekter, var en ren win-win model. Det er stadig en udfordring med de mindre kommuner, som på den korte bane ikke har lige så stort incitament til at investere i cykling. Men gode skolecyklingsveje og investeringer i cykelturisme kan tiltrække borgere og give vækst til landkommuner," mener Klaus Bondam.

 

SR-regeringen lancerede den nationale cykelstrategi i 2014 med titlen "Danmark - op på cyklen!", som blandt andet indebar udbredelsen af de såkaldte cykelbokse, tiltag for at få folk til oftere at cykle på arbejde og forbedring af motionscykling blandt andet ved at forbedre skiltningen til fastlagte ruter.

 

Der er mellem 1990 og 2010 sket et kraftigt fald i udviklingen af cykeltrafikken, men man har formået at bremse faldet de seneste fem år og øge cykelandelen siden 2010. Jørn Pedersen og Klaus Bondam håber, at Transportministeren vil holde cykelfanen højt i de kommende transportforhandlinger for at fortsætte den tendens.

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet