Højresvingsulykker er en af de mest frygtede trafikuheld for cyklister, og derfor har Rådet for Sikker Trafik og Vejdirektoratet de seneste år igangsat flere tiltag for at forhindre ulykkerne.
Et af disse er såkaldte cykelbokse. En cykelboks er et areal foran motorkøretøjernes stoplinje, hvor cyklerne kan placere sig, når der er rødt. Dermed bliver cyklisterne mere synlige, og det giver dem et forspring, når der bliver grønt, så de kan komme sikkert gennem krydset, inden motortrafikken kører forbi.
13 kommuner har etableret 57 cykelbokse over hele Danmark, men et nyt storskalaforsøg fra Aalborg Universitet viser, at cykelboksene ikke påvirker risikoen for hverken højresvingsulykker eller venstresvingsulykker.
Ifølge ing.dk er der gennemgået over 3.600 timers videooptagelser fra syv forskellige kryds i Hjørring, Aalborg, Kolding, Odense, Frederiksberg og København, før og efter cykelboksene blev etableret. Antallet af højresvingsulykker er faldet en smule, mens antallet af venstresvingsulykker er steget en anelse, men ingen af de to ændringer er statistisk signifikante.
Cyklisterne skal lære at bruge boksene
Dog konkluderer forskerne også, at en meget sandsynlig årsag til den manglende ændring er, at cyklister ikke bruger cykelboksene ordentligt.
"Problemet er, at de første cyklister, der ankommer til krydsets stopstreg, ingen grund har til at trække ud i cykelboksen, fordi de, når det bliver grønt, skal mod et punkt i krydsets fjerneste hjørne - både hvis de skal fortsætte ligeud eller skal til venstre. Hvis de anvender cykelboksen, skal de flette ind i den strøm, der kommer i den direkte forlængelse af cykelstien/banen," skriver forskerne i rapporten.
Et eksempel på at cykelboksen ikke anvendes efter hensigten fra Vesterbrogade/Gasværksvej, København. Foto: Vejdirektoratet
Dermed kommer cyklisterne bagved til at holde ved siden af bilerne i krydset, og så ryger cykelboksene intenderede effekt.
Afdelingsleder Marianne Foldberg fra Vejdirektoratet vil dog ikke med det samme afvise, at cykelboksene kan få en positiv effekt på trafiksikkerheden.
"Man kan ikke konkludere, at cykelbokse er en dårlig idé. Til gengæld tyder alt på, at når man laver om i et kryds, så tager det tid for cyklisterne at vænne sig til ændringerne og til at bruge cykelboksene," siger Marianne Foldberg til ing.dk.
Forskernes rapport var faktisk allerede færdig i 2017, men Vejdirektoratet offentliggjorde først resultatet i februar 2018.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger