Test: Pronghorn Gravel Xplorer 1 x 13

Ny performance-orienteret gravelcykel fra den danske cykelproducent Pronghorn, der lever op til sit navn. Vi har testet på alt slags underlag Vendsyssel har at byde på og cyklen skuffer ikke.  

Fakta
Producent: Pronghorn
Produkt: Pronghorn Gravel Xplorer.
Størrelser: 52 (Small) – 58 (XL) Testet i Small. Tester er 173 cm.
Farver: Blue metallic, Dusty Green og Crimson Purple.
Vægt: 7,9 kg
Pris: Kr. 61.000,-

Specifikationer:
Ramme: Carbon
Forgaffel: Carbon
Geargruppe: Sram Red AXS XPLR 1×13
Kranksæt: Sram Red AXS E1 XPLR 44T med indbygget wattmåler
Bremser: Sram Red E1 AXS Hyd.Disc.
Hjulsæt: DT Swiss GRC 1100 Carbon 50 mm.
Dæk: Continental Terra Trail 45C Tubless Ready
Saddel: San Marco Aspide
Styr: Carbon Aero racebar med flair.

Introduktion
Pronghorn har siden 2007 udviklet og designet cykler i Danmark med fokus på høj kvalitet til konkurrencedygtige priser. Pronghorn sælger kun direkte til kunderne via deres egen webshop og to showrooms.

Som hos hovedparten af de internationale cykelbrands produceres rammerne i Kina, men samles hos Pronghorn på bestilling i Danmark. Pronghorn er 100% danskejet og hovedkvarteret ligger i Horsens, hvor der også er Flagship Showroom.

Test
Pronghorn Xplorer er Pronghorns 2. generation af carbon gravelcykler. Cyklen kombinerer moderne geometri med det nye UDH geardrop. Pronghorn skriver selv, at cyklen er udviklet til gravelryttere, der søger en kombination af udfordrende ture, høj fart og sjove accelerationer.

Da jeg blev jeg bedt om at teste Pronghorns nye gravel, var jeg spændt, da jeg selv har den 1. generation af Pronghorns gravelcykler og derfor var jeg spændt på at prøve den nye model.

Cyklen bliver leveret i en kæmpestor papkasse, så hele cyklen er samlet på forhånd. Dette er et stort plus og ikke noget jeg har set hos andre mærker. Det kræver også, at man har god plads. Efter cyklen er pakket ud er det sådan set bare at montere nogle pedaler, og så er man klar til at køre.

Ved første øjekast ligner rammen meget den tidligere model, dog er der gjort plads til bredere dæk, og cyklen bliver/kan leveres med 700×45 mm dæk, hvor den tidligere model kun kunne tage op til 40 mm dæk. Derudover lægger jeg også mærke til, at alle kabler er blevet integreret i styret, hvilket giver cyklen et meget stilrent look.

Udstyr
Cyklen fra Pronghorn bliver leveret med SRAMs nyeste bud på en decideret gravelgruppe Red XPLR AXS 13-speed. Gruppen er en blanding af Red XPLR og Red AXS gruppen til landevej. Her har man med en geargruppe at gøre, der virkelig ser lækker ud, men også performer godt på alle parametre.

Selv i pressede situationer er der ikke noget med gearskifte og det skifter upåklageligt. Dette kan måske skyldes den nye bagskifter fra SRAM, der er monteret direkte på stellet, modsat normalt, hvor bagskifteren er monteret på et geardrop, der så er placeret på stellet. En vigtig ting at få med i forhold til gruppen er hoodsene hvor jeg føler, at hænderne hviler godt i den position.

Cyklen bliver/kan også leveret med en krankbaseret wattmåler, hvilket er vigtigt for mange, men absolut ikke en nødvendighed. Men vælger man cyklen med den her geargruppe, og opgraderer med wattmåler, så får man også en af markedets mest pålidelige set-ups.

Cockpittet er styr og frempind i et og produceret i carbon. Styret er med flaire. Det vil sige, at det er bredere i bunden end i toppen. Hvilket giver noget mere komfort, derudover føles det også godt, når man tager et sving på en grusvej. Cockpittet er selvfølgelig helt uden synlige kabler og er fra Pronghorns eget private label. Styret fås i forskellige bredder og med forskellige frempindslængder og tilpasset i forhold til den enkelts kundes ønsker, som bikefit data eller opmåling hos Pronghorn. 

Hjulene på Pronghorn-cyklen er en upgradering fra DT Swiss og er deres svar på et top hjulsæt til gravel; DT Swiss GRC 1100 Dicut 50 mm.

De ruller rigtig godt når man bevæger sig rundt i terrænet. Man kan mærke, at det er et hjulsæt der er bygget til fart, men samtidig så giver det også en god komfort. Med de brede fælge er der også monteret bredde dæk, 45 mm,(leveres normalt med 40 mm.) som efterhånden er den bredde mange kører med. Dækkene er fra Continental og de har grundlæggende to gravel dæk. Terra Speed og Terra Trail. Det er Terra Trail der var monteret her, hvilket jeg synes giver god mening, da Trail har lidt større knopper på siderne end Speed. Jeg synes dækkene gjorde det godt på alle underlag, men specielt våde grus og skovveje stod de rigtig godt fast.

Jeg kørte med et dæktryk på lige omkring 2 bar og vejer lige over 70 kg og havde ikke nogen punkteringer på dækkene, der var sat op tubeless.

Komfort, race og styreegenskaber
Komfort er meget afgørende ved en cykel, specielt en gravelcykel. Her gør den nye Pronghorn-cykel det godt. På de længere ture kan man mærke en god komfort. Dette er helt sikkert på grund af de brede dæk og det gode hjulsæt.
Men rammegeometrien gør også, at man absorberer stødende bedre og føler sig tilpas på cyklen, selv når underlaget virkelig bliver ujævnt.

Cyklen blev også testet til det yderste ved et gravelstævne i Thy, Thy Nytårsgravel hvor man kunne køre 85 eller 60 km. Her stillede jeg til start med flere klubkammerater fra Frederikshavn i et sandt mudderløb. I øvrigt sammen med World Tour Rytter Michael Valgren, der var på hjemmebane.  Jeg kørte 60 km i meget våde og mudrede forhold. Ja faktisk tror jeg aldrig jeg har prøvet noget lignende. Men cyklen performede virkelig godt, de brede dæk var et stort plus på de meget mudrede skovveje eller små stier. Carbonhjulene kunne man virkelig mærke når man skulle accelerere efter svingene og geargruppen fungerede upåklageligt selv i store vandpytter. Ja cyklen gjorde det så godt, at jeg kom igennem uden defekter og derfor kunne køre i mål, som den første på 60 km. Det må siges at være godkendt. Styreegenskaberne blev virkelig også testet under disse forhold og selv med 40 km/t på grusvejene føles cyklen komfortabel, og generelt følte jeg, at jeg havde fuld kontrol over cyklen hele tiden.

Den følelse man får når man kører på cyklen er, at det er en cykel der er bygget til fart på grusvejene. Den kraft man smider i pedalerne, bliver prompte overført til fart når man accelerer på både grusvej og landevej.

Cyklen er også blevet testet på små stier, lidt singletrack og indtil videre har jeg kunne køre det hele uden problemer og med min sparsomme teknik, så siger det en hel del om cyklens styreegenskaber.


Konklusion
Pronghorns nye flagskib af en gravelcykel leverer som en topcykel, og efter min mening helt på højde med nogle af de mere etablerede mærker. Man kan vel efterhånden også kalde Pronghorn et etableret mærke – i hvert fald i Danmark.

Den nye 13 speed XPLR gruppe præsterer godt under alle de testede forhold og sammen med den nye carbonramme, så er det et perfekt match. Hjulene fra DT Swiss er også i toppen når det kommer til gravel og efter min mening får man meget cykel for pengene.

Cyklen ligger i den dyre ende og kan erhverves for omkring 60.000,-. Selvom det er i den dyre ende, så ligger prisen stadig under mange af de store mærkes topcykler, hvor man er oppe i 90.000,- vejledende pris.

Det gode ved Pronghorn er, at det er den samme ramme man får og alt efter ens budget vælger udstyr der efter.  Den billigste Gravel Xplorer kan fås til knap 22.000,-. Derfor kan man sige, at cyklen henvender sig til alle typer. Lige fra nybegynderen til den rutinerede gravelrytter, der både kan lide konkurrencen og udforske terrænet.

Karakter: 9 ud af 10

Stillet til rådighed af: Pronghorn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *