Hej igen
Denne gang vil jeg prøve at besvare nogle af Jeres spørgsmål, som jeg har fået.
Søren Bach spørger:
Hvor meget arbejde er der dag til dag? Skal alle cykler gennemgåes, eller har rytter flere end en cykel pr. dag?
Svar:
Normalt kører rytterne på en cykel om dagen. De har to modeller og vælge mellem en Tarmac og en Venge. Vi har en whatsapp gruppe, hvor vi får besked på, hvad udstyr de vil køre på dagen efter. Så det hele bliver lavet om aftenen.
Alt fra at skifte fra cykel til cykel. Hvad hjul og gearinger, som de vil køre med også? Selvfølgelig, hvis der har været noget, der ikke virker. Så det er cirka 1,5- 2,5 times arbejde om aftenen, når vi ankommer til hotellet. Om morgen cirka halvanden time til at gøre det hele klar. Som at pumpe, sætte cyklerne på taget, eller hvis der er et sidste minuts ændring.
Marc Hansen spørger:
Er der forskel på at arbejde med de danske ryttere kontra de udenlandske?
Svar:
Nej, endeligt ikke. Den eneste forskel er nok sproget. Jeg synes også, at danskerne er mere sikre på, hvad de vil have, hvor italienere snakker mere uden om og prøver at finde en fejl. hvis de ikke har kørt så godt.
Flemming Christiansen spørger:
Hvad kan du bedst lide ved mekanikerjobbet?
Hvad kan du mindst lide?
Kan du se dig selv som mekaniker på WorldTouren resten af livet?
Svar:
Det bedste er helt klart samarbejdet med sponsoren om at udvikle nyt udstyr. Det er fedt at se de små ting, som vi spørger på at få ændret på en prototype, og så er de ændret, når den endelige version kommer på markedet.
Jeg tror, at jeg mindst kan lide er vaske cykler, men det er jo en del af det. Det er bare federe at lave det, der skal laves. At køre lastbilen, det må jeg indrømme, at jeg ikke er den store fan af det. Men det er en del af det.
Jeg tror ikke, jeg bliver ved med det her for evigt. Der er 180-220 rejse dage om året og kan mærke,at jeg er blevet ældre, at jeg også nyder tiden derhjemme (men elsker stadig mit job).
Søren Bach spørger:
Er der også et tidspunkt på dagen, hvor rytterne kommer med egne personlige henvendelser til fx den enkelte etape?
Svar:
Rytterne kommer endeligt hver dag med personlige ønsker. Alt efter om det er justering af sadlen, eller hvad hjul de vil køre med. Også er det mere med hvem du svinger med.
Line Kristofferen spørger:
Spændende at følge bloggen Vuelta-værkstedet og komme lidt bag om jobbet som mekaniker på et cykelhold.
Jeg har to spørgsmål til Rune Kristensen:
1) Hvordan kom du ind som mekaniker på dit første cykelhold?
2) Er du nogensinde kommet til skade, når du har skulle fikse cykler hængende ud af bilen under cykelløb?
Svar:
Jeg startet med at hjælpe Michael Skelde hos Glud & Marstrand, og derfra kom jeg ind på Team CSC. Jeg er ikke kommet tilskade ved at hænge ud af vinduet. Men jeg blev kørt ned af min sportsdirektør for et par år siden i Touren, da Dan Martin styrtede sammen med Richie Porte - men ikke med de store skader.
Anders Brandt spørger:
Dit job lyder spændende. Jeg bliver faktisk så inspireret, at jeg tænker på, hvad det kræver af uddannelse og for at få et job som dig? Hvad skal jeg overveje, før jeg tager beslutningen, synes du?
Svar:
Som dansker skal du uddannes som cykelmekaniker - ellers er det de færreste hold, der tager dig - også sammen med eller efter er det bedst at starte på de mindre hold og arbejde sig op. Der er ingen WorldTour-hold. der tager folk, hvis de ikke har været på mindre hold.
Det man skal overveje mest er, om man er klar til at rejse så meget. For mig fungerer det godt, men det er også, fordi jeg bor i Luxembourg. Så vil anbefale at flytte til udlandet, hvis det skal være på et stort hold. Men start med at hjælpe et af de mindre danske hold.
Mathias Boring spørger:
Når du skal arbejde for landsholdet til VM, er det så ikke svært at rytterne komme med meget forskelligt udstyr, når de kører på forskellige hold? Hvad gør I med hjulskifte, hvor nogen kører med skiver, andre ikke, og nogen kører med SRAM, Campa eller Shimano?
Svar:
Med landsholdet får vi jo udstyret fra de forskellige hold. Så det er ikke det store problem at arbejde med det. I løbet af løbet får vi det hele og vide på Radio Tour. Så rytteren får de hjul, som der passer, hvis de punkterer. Ved et massestyrt tager vi lidt af hvert med ud. Så en rytter skal nok få et hjul, der passer. Måske ikke af det mærke, som de normalt kører med.
Karma Halvorsen spørger:
Hvad er lønnen som WorldTour-mekaniker og hvad får man som landholdsmekaniker?
Svar:
Lønnen er i starten ikke nået at prale med. Personligt startede jeg på 2500 euro (cirka 18.750 kroner) om måneden. Men som man arbejder sig op stiger lønnen også. Så i dag kan jeg nok ikke klage, men der er stadig ikke flere millioner. som vi snakker om.
Så vi har vores løn - også får vi også andel i præmiepengene.
De bedste hilsner,
Rune Kristensen
Mekaniker Deceuninck-Quick Step
Følg mig på Instagram
Tidligere blogs fra Vueltaen
Vuelta-værkstedet: Lukkede ringe og hjulskift med skruemaskine
Vuelta-værkstedet: Måtte ikke køre videre for politiet
Vuelta-værkstedet: Jeg stopper - Rygter om Riis' hold
Vuelta-værkstedet: Hårdt arbejde på hviledagen
Vuelta-værkstedet: Så kom den endelig
Vuelta-værkstedet: Ingen problemer
Deceuninck-Quick Steps mekaniker blogger under Vueltaen
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger