Skivebremser har de seneste år givet meget debat i det professionelle felt. Skal det være en del af feltet? Nogen går endda så langt og kalder det blasfemi at putte skivebremser på en racercykel.
Debatten kogte rigtigt, da de professionelle ryttere testede det under Paris-Roubaix sidste år, hvor Francesco Ventoso fik skåret læggen op af en skivebremse ifølge eget udsagn. Kort efter suspenderede UCI alt brug af skivebremser, der gik dog ikke mange uger, før rytterne igen fik lov til at køre på cykler med skivebremser.
Det blev blandt andet testet en del i juli sidste år, hvor Quick-Step Floors testede det Tour de France sammen med andre hold.
Viviani tog årets første sejr med skivebremser
I dag kunne Brian Holms drenge glæde sig over flere ting. Først og fremmest hentede nyerhvervelsen, Elia Viviani årets første personlige sejr, men det var samtidig også årets første sejr for holdet. Sejren kom i hus efter godt arbejde af den danske rytter Michael Mørkøv, og det vakte glæde.
I mekanikerlejren, hvor danske Rune Kristensen står for ansvaret Tour Down Under, var det naturligvis også en glæde at se en af holdets cykler hammer over stregen som den første.
Elia Viviani kører på en Specialized Venge Vias Disc cykel, hvilket naturligvis også, som navnet antyder, er en cykel med skivebremser.
Her ses skivebremserne på Elia Vivianis cykel
Et af de store spørgsmål har været, hvordan mekanikerne skulle servicere cyklen hurtigt, hvis rytterne punkterer i et cykelløb?
Skivebremsehjul bruger nemlig ikke de hurtigere quick release-system, men derimod thru-aksler, hvor hele akslen skal skrues ud og fjernes for, at hjulet kommer af. Det betyder også, at et hjulskifte tager længere. Det kan være dyrebare sekunder, hvis en af kaptajnerne punkterer i finalen.
Det virker dog til, at det professionelle felt har knækket koden til, hvordan det skal gøres, forklarer QuickStep-mekanikeren.
"Vi bruger en elektisk skruemaskine til at skifte hjul med," forklarer Rune Kristensen til Feltet.dk.
Det er hurtigt og effektivt ifølge mekanikeren. "Det tager cirka 12 sekunder med et forhjul."
Specialized har endnu ikke offentliggjort, at deres populære Tarmac-cykler kommer med skivebremser, men man fornemmer i kulissen, at det snart kommer til ske.
Spørgsmål er, hvornår skivebremser bliver lovlige i alle UCI-løb og danske løb? Cykelbranchen venter i øjeblikket spændt på det, da der ingen tvivl om, at der vil søge salget af cykler med skivebremser.
Dagens hurtigste BIB-nummer
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger