Tourens 13 kilometer enkeltstart bliver endelig fyret af i dag. Flere års spænding skal udløses i Københavns gader i et menneskehav af fans, som med garanti vil give rytterne gåsehud på deres vej igennem hovedstaden.
Men gåsehud og adrenalin gør det ikke alene. Kampen mod uret er en højteknologisk disciplin i nutidens felt, hvor cykler, hjul og position er altafgørende for en hurtig tid.
Men hvad kræver det egentligt at gøre sig gældende og køre med om en plads på podiet?
Det løftede Jonathan Vaughters fra EF Education-Easypost lidt af sløret for i går aftes, da Feltet.dk var til Cannondale-event hos Rapha i København.
Cannondales vilde Tour de Future-cykler i samarbejde med netop Rapha og Palace har været et af de helt store samtaleemner i Tour-startbyen siden holdpræsentationen i onsdags, men i går var den forestående enkeltstart også på programmet.
Vindmålinger og vejrdata fra lufthavnen
Vejr og vind spiller en kæmpe rolle på en kort enkeltstart, som let kan afgøres med mindre end et sekunds margin. Derfor brugte EF-holdets specialister en stor del af dagen i går på at kortlægge, hvordan vinden rammer rytterne imellem bygninger på dagens rundtur.
’Vi har folk, som har brugt en stor del af dagen på at køre ruten igennem og måle vinden imellem bygningerne. Samtidig har vi fået adgang til detaljeret vejrdata fra Københavns Lufthavn. Det har vi lagt ind i vores model og derved kunne beregne, hvornår vi mener, det er ideelt at starte," fortalte Jonathan Vaughters.
Bisseger og Cort i fokus
Holdets største håb er tempospecialisten Stefan Bisseger, som er en af storfavoritterne til at tage den gule trøje. Noget kunne tyde på, at holdets prognose viser, at det er en fordel at starte tidligt. Bisseger ruller nemlig allerede ud kl. 16.07, mens holdets outsider-håb til etapen, danske Magnus Cort, triller ned af startrampen kl. 17.13.
SE OGSÅ: Feltet.dk's ekspert har Bisseger som favorit
480 eller 490 watt?
Men det er ikke kun vind og udstyr, det handler om. Der skal nemlig også trædes seriøse watt.
’Målet er at Stefan Bisseger skal køre 480 watt i snit. Han har netop været syg, så vi har været nødsaget til at køre vores tests med færre watt, men 480 watt er målet. Kan han køre 490 watt, så er vi omvendt ret sikre på, at han vinder,’ fortalte Jonathan Vaughters.
Holddirektøren kunne desuden berette, at Bisseger kommer til at køre rundt i København med en 64-tands kling på sin cykel. Alle cykelryttere vil vide, at det er en kæmpe ’mølle’, som kan generere nærmest vanvittig fart.
I aften ved vi, om vindmålinger, klinger, Cannondale-cykel og ikke mindst watt kan sikre EF Education-Easypost en gul trøje som ekstra blikfang til deres omtalte cykel-designs.
STREAM HELE TOUREN UDEN AFBRYDELSER TIL HALV PRIS - 64,50 KRONER
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger