I weekenden går det løs og årets Maratona Dles Dolomites skal køres.
Her i foråret har jeg haft det store privilegie at få lov at køre på lidt af en køremaskine, nemlig den helt nye De Rosa Protos med skivebremser.
Læs her, hvilken oplevelse det har været.
Juhl Cycling
De Rosa forhandles her i Danmark hos Juhl Cycling, som igennem årene har opbygget en række agenturer i Norden. Et af disse er altså hæderkronede De Rosa, som er en af de ældste rammebyggere i Italien. De Rosa har været med længe og blandt andet være rammen som Eddy Merchx har vundet en del af sine mange sejre på, ligesom de stadig sponsorerer hold på øverste hylde.
De Rosa har med tiden udviklet sig til en producent som fornyer sig med respekt for traditionen, så man kan stadig finde både klassiske rammer i sortimentet, men italienerne naturligvis også følger med trenden og eksempelvis udvider deres sortiment på skivebremsefronten.
Samtidig er det et af de brands, som stadig bygger i flere forskellige materialer, så de den dag i dag stadig kan levere cykler i carbon, aluminium, stål og titanium.
For at gøre adgangen til de italienske rammer let, har Juhl Cycling opbygget derosa.dk, hvor man kan sammensætte en De Rosa-ramme med nøjagtigt de komponenter, som man måtte ønske og hvor nysgerrige kan få et overblik over mulighederne.
Se mere i videoen i bunden af denne update, hvor du kan høre meget mere fra De Rosas spændende historie og sortiment.
De Rosa Protos - ’Den ultimative køremaskine’
Det var med en vis glæde i kroppen, at jeg hoppede i bilen og kørte til Odense, hvor Juhl Cycling holder til i det tidlige forår - endda i solskin - for at hente cyklen og bruge den i min træning frem mod Maratona.
Vi havde diskuteret lidt frem og tilbage omkring rammevalg, men Steen Hansen, som ejer og driver Juhl Cycling, havde været ret insisterende på, at jeg skulle have den ultimative køremaskine, som var topmodellen Protos i skivebremseversionen.
Det var jeg egentlig ikke uenig i, men De Rosa har jo masser af fede rammer og dermed muligheder, så derfor havde jeg undervejs haft øjne på et par andre modeller også, som kunne være spændende. Men en topmodel - det siger man ikke nej til!
Steen refererede til Protos-cyklen som den ultimative køremaskine og ved nærmere research viste det sig da også, at cyklen er lavet til at præstere på alle parametre og i alle terræner.
Både teknisk og designmæssigt er Protos De Rosas mest prestigefyldte projekt og rammen har løbende udviklet sig hen over årene. Seneste udvikling er skivebremseversionen, som skal bringe rammen ind i den nye æra, som vi alle efterhånden forventer at skivebremserne vil repræsentere.
Juhl Cycling er jo naturligvis eksperter på området og chefmekanikeren Brian, som har sat min cykel sammen også, fortæller meget mere om egenskaberne i den nye Protos i videoen, som du kan finde i bunden.
Fede komponenter
Inden vi nåede så langt, at jeg stod i Odense, så havde jeg selv konfigureret min Protos-ramme på derosa.dk
Her kan man let navigere imellem diverse komponenter og således sammensætte sin cykel efter ønskedrømmene eller budgettet, da man hele tiden kan se hvilken indflydelse en ændring har på den samlede pakke og pris.
For mig var der nogle ting, som var vigtige og derfor mit primære fokus.
Først og fremmest ville jeg have elektroniske gear, som jeg har kørt med de sidste mange år, og som for mig giver den bedste oplevelse.
Således faldt valget på Shimanos nye Ultegra Di2-gruppe, som for mig står som den optimale blanding af funktionalitet og kvalitet.
Hernæst er der hjulene, som i min optik er den vigtigste komponent på en velkørende cykel.
Da det er min første landevejscykel med skivebremser, så var der naturligvis nogle overvejelser at gøre her.
Normalt ville jeg ikke vælge et sæt carbonhjul til at køre på i bjergene, da jeg desværre har haft en dårlig oplevelse med en fælg, der blev for varm.
Skivebremserne eliminerer dog denne frygt, da fælgen skånes ved opbremsninger og ikke udvikler varme. Derfor kan man bedre køre på en fuld carbonopsætning i alle terræner.
Hernæst er der profilen. Hvor en mere lav profil sparer lidt vægt i bjergene, så er en lidt højere profil at foretrække i det flade, danske terræn, hvor jeg trods alt kører allermest. Og igen giver skivebremserne mindre slid på selve fælgen, så man bedre kan tillade sig at træne på et carbonhjul uden at slide det hurtigt.
Derfor faldt valget på Fulcrum Racing Quattro Carbon, som med sine profil giver god fart i dansk terræn, men ikke er mere ekstrem, end at den kan bruges i bjergene også, uden at man får en voldsom vægtstraf eller påvirkes for meget af vind og andet på nedkørsler.
Rammeopbygning og finish
Protos-rammen er egentlig ret klassisk i sin opbygning, hvor et design uden slope giver et ret konservativt udtryk uden for meget saddelpind. Klassisk.
Til gengæld krydrer De Rosa looket med nogle rørdimensioner, som netop tager det klassiske aftryk og tilsætter mere moderne teknologi, design og funktion.
Således er skrårørets form særdeles aerodynamisk, ligesom at de andre rør på stellet heller ikke er runde. Det giver et fedt look og vidner netop om De Rosas hengivenhed til det klassiske, men ubarmhjertige fokus på performance.
Cyklens finish har alt det, som man forventer af en topcykel og den sølvfarvede lakering brydes overalt af små detaljer, som man virkelig lægger mærke til, hver gang man hiver cyklen frem.
Fed køreoplevelse
Protos er først og fremmest en racer - i øvrigt cyklen, som de De Rosa-sponsorerede hold kører på - og det ligger den ikke skjul på, når man springer i sadlen. Først og fremmest er rammen rigtig stiv og giver masser af feedback, når man sparker til den. Det forventer man af en race-orienteret topcykel og det kan de fleste producenter efterhånden lave.
Hvad der faktisk imponerer endnu mere er, at rammen trods sin orientering mod det konkurrenceprægede er rigtig behagelig at køre på.
Den er ikke fuldstændig kompromisløs her og man bliver ikke mishandlet på ujævne veje og lignende.
Protos-rammen er også en fornøjelse at navigere i snoet terræn og den er vanvittig styrvillig og velafbalanceret. Rammen er rigtig godt afstemt her og giver en ’flydende’ fornemmelse, når man tackler svingene.
Rammen er dimensioneret til skivebremser, det er altså ikke blot en traditionel ramme til fælgbremser, som er opgraderet til at kunne montere skiverne. Det betyder, at rammens egenskaber passer godt til den måde skivebremserne arbejder på og til at man bedre kan dosere bremsekraften og ligeledes tåle at bremse senere ind i svingene.
Jeg har igennem foråret været imponeret af den måde rammen håndterer på og kan vel nærmest beskrive køreoplevelsen som ’rolig’. Det rimer sjældent på ’race’, så jeg kan godt forstå hvis det lyder underligt, men det skal forstås yderst positivt.
Protos-rammen er nemlig først og fremmest let at køre og tryg at betjene. Hvor andre super-aggressive rammer godt kan have en lille tendens til at overstyre, så får man her en rolig og flydende oplevelse fra første meter. Det er ikke fordi den understyrer overhovedet, faktisk synes jeg, at den er meget præcis og robust.
Som afslutning på projektet her, kommer der senere en update, hvor jeg vil gå yderligere i detaljer med Protos-rammen og cyklen som helhed.
Bikefit hos Cyclo Position
Glæd dig til i morgen, hvor du kan følge mit besøg hos Mads Christensen fra Cyclo Position, hvor vi arbejdede på at finde den helt rigtige position på den nye De Rosa Protos.
Læs hele beretningen her:
Vejen til Maratona - kapitel 1: Syrebad hos Cyclo Position
Vejen til Maratona - kapitel 2: Watt i skuret
Vejen til Maratona - kapitel 3: Maveinfluenza - og hul igennem til benene
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger