LÆS MERE OM AARHUS-KØBENHAVN HER
Veggerby Sport & Kultur arrangerer for fjerde gang dette unikke løb, der passerer over Storebælt og er i fuld gang med forberedelserne - og der er mange, da firmaet sætter en ære i at give alle deltagere en helt særlig dag.
Løbsdirektør Jens Veggerby ser med forventning frem til eventet, der allerede har været på tegnebrættet i lang tid.
"Det er en ret stor mundfuld ja, men så meget desto sjovere, når det hele forhåbentligt kulminerer 7. september - det er fuldtidsarbejde for min stab og jeg selv," forklarer Jens Veggerby til Feltet.dk.
"Men det er jo det, vi laver, så jeg synes også, det er sjovt at få hele kabalen til at gå op i sidste ende. Ambitionen med løbet er en helt særlig oplevelse for deltagerne og med store krav til både kvalitet og sikkerhed på den lange tur."
"Vi har siden 2021, hvor vi sidste gang fik lov at cykle over Storebæltsbroen, løbende arbejdet på en endnu bedre udgave til 2024, omend der altid er ting, som er svære at tage højde for, når vind og vejr spiller så stor en rolle, som de gør i netop dette løb," tilføjer den tidligere professionelle cykelrytter.
Tilbage efter nogle år uden tilladelse
Betingelse nummer ét for løbet er nok ingen overraskelse: Tilladelsen til at cykle over Storebæltsbroen. I flere år ville myndighederne ikke give tilladelse til motion over Storebælt, men efter Tour de France fik tilladelse i 2023, så er der blevet åbnet op for at motionisterne igen kan cykle den fantastiske tur.
Med den aftale atter i hus for 2024 - og takket være stor velvilje hele vejen rundt - klør Jens Veggerby og hans team nu på frem til løbsstart.
Masser af møder med myndigheder, ansøgninger til 24 kommuner, tilladelser fra seks politikredse, Vejdirektorat, logistik omkring ruterne, koordinering af 1000 hjælpere på tværs af landet til flagposter og depoter, produktion af materiel osv.
"Men når vi arbejder med noget, vi virkeligt brænder for, så er det en glæde at se en sådan event blive til virkelighed igen," siger Jens Veggerby med entusiasme i de blå øjne.
Interessen er overvældende fra både ind- og udland og Veggerby Sport & Kultur er stolte af at Danmark med løbet kan måle sig med udenlandske begivenheder som Styrkeprøven, Vättern Rundt og Vattenfall Classic. Til sidst en lille bøn fra Veggerby personligt til alle de forventningsfulde deltagere.
"Kør efter færdselsreglerne, kør med omtanke for både dig selv, dine medcyklister og den øvrige trafik. Og vær villig til at stoppe op og tilbyde din hjælp, hvis du oplever en anden deltager i vanskeligheder. Det er en lang tur og ikke alle vil køre igennem uden problemer," lyder bønnen fra Jens Veggerby.
Om Aarhus-København i 2024
Danmark har for længst cementeret sit ry som en af de bedste cykelnationer i verden. VM i cykling var i 2011 en kæmpe sportsbegivenhed på dansk grund, Giro d'Italia har kørt i Herning/Horsens - ikke mindst er København kåret som verdens bedste cykelby og Aarhus kendt som Danmarks mest aktive idrætsby. Og toppen af kransekagen var at byde Tour De France velkommen på dansk jord i 2022.
Med motionscykelløbet Aarhus-Odense-København 2024 slås endnu et slag for Danmarks førende rolle som cykel- og motionsentusiastisk nation. Cirka 400.000 danskere "flirter" i dag med motionscykling.
Cykelklubberne har de sidste mange år oplevet et boom af medlemmer, landevejene er igen fyldt med glade motionister igen efter nogle års stilstand med Corona - og der købes atter udstyr for rigtig mange penge.
Cykling er og bliver en dansk national-sport. Med et motionscykelløb, der tager sit afsæt i Aarhus og slutter i København, via Odense, har motionister igen i 2024 muligheden for at cykle op til 376 km på én dag.
Der er også en halvvejs-distance Odense-København på 193 km og en lille distance på 57 km på Odense-Korsør, for dem, der bare har lyst til at prøve turen over Storebælt. Som noget ganske unikt har de tusindvis af ryttere for fjerde gang i historien chancen for at cykle over Storebæltsbroen, som er afspærret til eventen i de to af tre østgående spor fra Fyn mod Sjælland.
"Vi er taknemmelige for, at det officielle Danmark ser løbet som en unik mulighed for at binde landsdelene sammen med mulighed for solid PR for Danmark som sund og folkelig sportsnation, både nationalt og internationalt. Planlægningen af en så stor event er et enormt logistisk arbejde og meget ressourcekrævende," siger Jens Veggerby.
Langs hele ruten vil der være skiltning, samt vejvisere, trafikofficials og racemarshalls. Der vil være seks flotte depoter. Sikkerheden på ruten er høj og sker i tæt samarbejde med politi og øvrige myndigheder. Løbet entrerer også med cirka 1.000 aflønnede hjælpere som service-folk og vejvisere på hele ruten samt i start/mål og på depoterne.
Der vil være biler, der transporterer deltagernes bagage fra start til mål. Husk du skal aflevere din bagage senest en time før din start og målene ikke må overstige 45x25x56 cm. Til slut skal understreges at følgebiler ikke er tilladt i løbet, det vil sige. hvis du har chauffør med, så må denne ikke være til gene for løbet, ligge i feltet eller køre i depot.
Ligeså er ej heller tribøjler og tricykler. med mere tilladt. Den gængse cykel er en racercykel. Dog er det tilladt at køre på el-cykel, men så er man ikke en del af konkurrencerne.
LÆS MERE OM AARHUS-KØBENHAVN HER
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger