Man skal ikke mange år tilbage i tiden, før at normalen var, at man enten byggede sine hjul selv, eller fik dem bygget hos sin cykelhandler. Dette betød selvfølgelig, at kvaliteten i hjul var meget mere svingende, end de er i dag, men det betød også, at de fleste kørte på hjul, som var bygget til deres vægt og tilsigtede brug.
I dag med fabriksbyggede hjul, holder man kvaliteten konsistent (indenfor en givet afvigelse), men hjulene har ikke det individuelle mere og er tit lavet til at passe en stor målgruppe - hvilket kan gå ud over holdbarheden, særligt hvis man hører til i den tunge ende af skalaen (og burde have minimum 32 eger i baghjulet).
Hjulsættet i denne artikel er bygget på Dura Ace 9000 nav med Sapim CX-ray aero-eger og H Plus Son Archetype fælge.
Alt det indledende arbejde
Lad det være sagt med det samme, det kræver lidt research og en god portion tålmodighed at bygge sit første hjulsæt. Hvis du er typen, som vil have alt overstået på en time, så er dette ikke et projekt for dig. Det kræver imidlertid ikke en længere uddannelse og mange af processerne er ret simple, tiden er den største udfordring.
Det første, man skal gøre, er at få fat på en god bog, som fortæller, hvordan man bygger hjul. Vi har god erfaring med Roger Mussons, men der findes mange andre.
Dernæst skal man udvælge sine komponenter, og her kommer researchen ind i billedet. For hvilke nav passer til en, og hvor mange egerhuller skal de have? Hvis du bygger dit første hjulsæt, er det smart at starte med at købe et nav, som enten har 32 eller 36 huller. Jo flere eger, jo lettere er det at indstille hjulet til at være helt rundt og lige, da der er flere punkter at indstille.
Fælgen skal have samme antal huller som navet, ellers virker de ikke sammen.
Når man har fælg og nav, er det tid til at vælge sin eger-opsætning enten 2 eller 3 kryds er det almindelige. Dernæst måles fælgen og navet, og målene kommes ind i en såkaldt spoke calculator (vi har anvendt Sapims egen, den virker fint). Der vil være små forskelle på fælge huller osv., så selvom man kan finde standardmål, er det bedst at måle selv, en afvigelse på 0,5mm kan have en stor betydning for længden på egerne.
Når egerne er kommet, og man også har anskaffet sig en nippelnøgle (og en egerholder, hvis man arbejder med aero-eger), så er man klar til at gå i gang.
Billede: hvad man skal bruge for at komme i gang med at bygge sit eget hjul.
Andre værktøjer, som er meget brugbare, er en hjulopretter, man kan enten købe en, de fås i mange kvaliteter, eller anvende en forgaffel vendt på hoved. Et tensiometer og et dish-tool er også gode og brugbare hjulbygningsværktøjer, men ikke nødvendigvis påkrævede til ens første hjulbygning.
Se også vores tidligere test af hjulbygningsudstyr.
Hjulbygning
Hjulbygning foregår i tre dele. Opbygning af hjulet, hvor man sætter nav og fælg sammen med egerne. Opspænding og indstilling, ja det siger sig selv. Finindstilling, hvor man sikrer, at hjulet er så lige og rundt, som man nu engang kan bygge det.
Opbygningen foregår ved, at man fører en eger gennem et af hullerne i navet og gennem et af hullerne i fælgen, for der at sætte den fast med en nippel. Det lyder lige til, og det er det også, man skal dog være opmærksom på at starte det rigtige sted og anvende det rigtige mønster.
Denne tester starter med at smøre alle hullerne i fælgen med en gang lindolie. Lindolie anbefales flere steder som et fint og fungerende alternativ til andre hjulbygningsprodukter.
Herefter er man klar til at gå i gang. Egentligt kan man starte hvor som helst på navet, men en blæret detalje er, hvis logoet inde på navet er centreret under hullet til ventilen. Dette vil denne tester også forsøge på, hvilket gøres ved at vælge det antal huller til venstre fra logoet på navet, tilsvarende det antal kryds man bygger med. Vores baghjul har tre kryds, derfor vælger vi hullet tre huller til venstre.
Herfra er det at føre egeren udefra og ind i hullet og op i hullet på venstre side af ventilhullet i fælgen. Her påskrues niplen. Vi har læst, at det er vigtigt at sørge for at skrue det samme antal gange på alle niplerne, da det gør hjulet meget lettere at spænde lige op. Det går slag i slag med at komme en eger i hvert andet hul på navet og i hvert fjerde hul på fælgen, og hjulet ser således ud:
Herefter gentages det samme på den anden side og herefter drejes navet mod venstre (retningen væk fra ventilhullet) og hjulet ser således ud:
Nu er det tid til at lave kryds med de resterende eger. Når man laver et kryds, tager man en eger indefra og ud og krydser det antal eger, man bygger med. Man krydser altid på oversiden af egerne, på nær den sidste eger, den går man under. Så et 3-kryds er over den første eger, over den anden eger og under den tredje eger. Så ser hjulet sådan ud:
Hjulet begynder nu at tage form og til denne testers glæde viser det sig at den første eger var placeret korrekt, da man kan se Dura Ace logoet, når man kigger ned igennem ventilhullet.
Den anden side får samme behandling, og hjulet er hurtigt færdigopbygget. Egerne sidder meget løst og mønstret ser lidt sjovt ud, men det skal de også, og nu er hjulet klar til at blive spændt op.
Indtil videre har det været meget let og overskuelig proces, lidt ligesom at samle et puslespil til en 5 årig, men egentligt også meget hyggeligt. Hvis man skulle komme til at sætte en eger i et forkert hul, bliver man med det samme opmærksom på det, da mønstret kommer til at se dumt ud.
Herefter handler det om at få hjulet i en hjulopretter og komme i gang med at spænde hjulet op. Dette gøres ved at dreje alle eger det samme antal omgange, indtil de har spændt sig nok ud til, at de er helt lige. Man skal stadig kunne flytte og bukke lidt i dem, og der skal ingen målbar spænding på dem endnu.
Efter den første milde opspænding får hjulet et spin, og til denne testers store overraskelse danser det fra højre til venstre i hjulopretteren.
Det er ret normalt, at der er store afvigelser, når man starter med at oprette og opbygge spænding på hjulet; man starter bare med det, som afviger mest, og arbejder sig frem derfra. Det er vigtigt at huske at afstresse hjulet løbende, hvilket gøres med at klemme egerne mod hinanden.
Måden man opretter et hjul, dvs. flytter fælgen enten til højre eller venstre, er ved at spænde egerne på den side, man ønsker, at hjulet skal bevæge sig (eller løsne de tilsvarende på den anden side af fælgen). Vertikal opretning sker ved, at man spænder en eller flere eger i et punkt og derved trækker fælgen mere mod midten (eller løsner hvis fælgen er for tæt på midten).
På papiret er det jo egentligt lige til, man opbygger stille og roligt spænding, imens man sikrer at hjulet bliver lige og rundt. I virkeligheden er det lidt mere besværligt end det. I baghjulet er der 36 eger, det er ret mange at skulle indstille på, og processen er meget langsommelig, navnlig da der skal bruges en ekstra nøgle til at holde dem lige, for at de holder aero-profilen (runde eger tvister også og skal holdes lige).
Hjulet er endelig ok i det horisontale og vertikale bevægelser, og derfor klar til finindstilling. Der er gået mere end 3 timer med denne proces, og denne testers toldmodighed er ved at være sat på lidt af en prøve. Lige lidt hjælper det, da en nippel vælger at sætte sig fast, så egeren må klippes over og en ny må genindsættes og hjulet tilrettes igen.
Det er derfor altid en god ide at sørge for, at man lige har et par ekstra eger/nipler, når man går i gang med at bygge, for de ting sker. Navnlig hvis man anvender aluminiumsnipler, de er lettere, men også mindre hårdføre end de almindelige i messing.
Finindstillingen tager også sin tid, men det lykkes at få bygget hjulet ret lige. Faktisk så lige, at man ikke med det blotte øje kan se det gå op og ned eller fra side til side, dog kan man høre det på opretterens arme. Denne testers bud er, at afvigelsen er under 0,5mm, hvilket er rigtig godt, og i standen ser hjulet lige så godt ud som denne testers fabriksnye hjul fra en af markedets store spillere.
Spændingen på egerne lykkes det også at få nogenlunde ens, inden for 6-7%, hvilket faktisk er mere præcist end de førnævnte hjul.
Det færdige hjul:
Hjulsættet blev kontrolleret af den lokale cykelsmed, som ikke havde andre indvendinger, end at dishen på baghjulet (centreringen af fælgen over navet) kunne optimeres en lille smule, så det gjorde han.
Alt i alt var det en skæg proces at bygge et hjulsæt selv. Det er dog også en meget tidskrævende proces, og med tid kommer fejl. Det er bl.a. lykkes denne tester at løsne eger i stedet for at spænde dem, være for upræcis i påføringen af niplerne og alle de almindelige begynderfejl, som i sidste ende bare koster en masse ekstra tid.
Det er derfor mere end et dagsprojekt at bygge sit første hjulsæt, og det kræver en stor portion tålmodighed. Det, man til gengæld får ud af det, er noget, som på papiret burde koste en del mere at købe ude i byen. Desuden får man et bedre kendskab til de komponenter, der sidder på ens cykel, og så glæden ved at have lavet det selv.
På vægten vejer det samlede hjulsæt 1600g, hvilket er meget udmærket for et hjul med så mange eger. Hvis man bygger samme sæt med færre eger, ville man let kunne komme langt ned under de 1500g, så hjemmebyggede hjul kan sagtens konkurrere med fabrikshjul.
Vi vil fra Feltet.dks side på det kraftigste anbefale, at man får tjekket sin hjulbygning hos en professionel, hvis man har lavet fejl eller overset noget kan det få negative konsekvenser. God fornøjelse med jeres eget byggeprojekt.
Vores test af hjulsættet kan læses her.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger