Som de fleste andre medier med fokus på cykling, skrev Feltet.dk tilbage i juni om Shimano Ultegra Di2. Den længe ventede nyhed om, at Shimano lancerer den populære gruppe med samme teknologi som i topgruppen Dura Ace Di2.
Siden Di2-teknologien kom frem for over to år siden, har den vundet indpas hos de mest seriøse ryttere - hos amatører såvel som professionelle. Shimano kunne således, efter afslutningen af årets Tour de France, i en pressemeddelelse bl.a. konstatere følgende bemærkelsesværdige resultat: At alle tre ryttere på podiet kørte med Dura Ace Di2 - og at samme teknologi sad på cyklerne hos vinderne af den grønne, prikkede og naturligvis den gule trøje.
Fra drømme til virkelighed
Det har imidlertid været en kendt sag, at Dura Ace Di2 som følge af en høj pris har været forbeholdt få ryttere. Elektronisk gearskift, som Shimano fortsat er ene om på markedet, trods Campagnolos produktudvikling, har været noget, alle kunne drømme om. Men ikke noget mange havde råd til.
Det vil sandsynligvis ændre sig nu. For med Ultegra Di2 vil det elektroniske gearskifte finde et andet og langt mere tilgængelig prisleje - under prisen på mekanisk Dura Ace.
Og ud fra de oplevelser Feltet.dk havde med gruppen på testturene i Schweiz, vil det fremover være svært at modargumentere fordelene ved at følge med den elektroniske udvikling. Mere om disse oplevelser senere.
Ifølge Harald Troost fra Shimano Europe, er Ultegra Di2 ”det som bringer det elektroniske gearskifte ud til masserne”. I langt højere grad end den dyrere storebror, vil Ultegra Di2 få mange til at overveje og skifte til det elektroniske gearskift. Det vil ændre markant på markedet.
Elektronisk gearskift er fremtiden
”Ser vi på fritidsrytterne, forventer vi, at halvdelen inden for få år vil køre med elektronisk gearskift. Det kommer nu ned i et prisleje, hvor de fleste kan være med - i modsætning til Dura Ace Di2, som primært har tiltalt de mere ’hard core’ ryttere, for hvem den nyeste type gearskift var spændende. Og som kunne lide det. Men for majoriteten var prisen var for høj”, fortæller Harald Troost i en samtale med Feltet.dk og fortsætter.
”For Shimano er elektronisk gearskift fremtiden. Men ikke den eneste fremtid. At vi satser i denne retning, betyder ikke, at vi dropper det traditionelle, mekaniske gearskift. Det er vigtigt at understrege. Elektronisk og mekanisk gearskift vil fortsætte med at eksistere side om side, hvilket betyder flere valgmuligheder for forbrugeren.”
Harald Troost’ udtalelser leder naturligvis hen til spørgsmålet, om vi kan forvente flere Shimano grupper med elektronisk gearskift. Det virker oplagt, nu hvor teknologien er udviklet - og virker. Men spekulationen bliver i denne omgang blot kommenteret med en bemærkning om, at ”der altid er mere langsigtede fremtidsplaner”. Resten forbliver indtil videre hemmeligt.
Vi har kun set begyndelsen
Men at disse fremtidsplaner også vil involvere forbedringer af den eksisterende teknologi, synes ligeledes oplagt. Hertil siger Harald Troost:
”Elektronisk gearskift åbner for mange nye muligheder. Og vi har kun set begyndelsen. Teknologien er ikke perfekt, og samtidig kan man forestille sig integration af mange andre slags elektroniske dele på cyklen. Tænk bare på hvad en cykelcomputer kan indeholde.”
”Den fase, vi er i nu, vil ikke kun koncentrere sig om elektronisk gearskift. Men det er vanskeligt at forudse, hvor udviklingen fører os hen i løbet af de næste 5-10 år. Vi vil blive overraskede - ikke bare af Shimano, men også af andre virksomheder”, siger Harald Troost.
Øget konkurrence skærper udviklingen
Status er imidlertid, at Shimano har førertrøjen på, når det handler om elektronisk gearskift. Og det ændres der sandsynligvis ikke på med det samme. Alligevel ser Shimano og Harald Troost frem til fremtidig øget konkurrence på det elektroniske marked. Det vil tvinge alle parter til at gå nye og ukendte veje, så helt nye produkttyper dukker op. I første omgang forventer han dog elektronisk gearskift fra også andre producenter.
”Forbrugerne vil kræve det. Netop nu er Shimano alene om at tilbyde elektronisk gearskift til en tilgængelig pris, og snart vil flere skifte til denne type gearskift. Så vores konkurrenter bliver nødt til at lancere noget i løbet af kort tid. Problemet for dem er dog, at de skal lave noget, som er mindst lige så godt som vores - og hurtigt.”
”Men faktisk tog det Shimano omkring 5 år at udvikle teknologien, så det er ikke noget vores konkurrenter kan klare på få måneder eller år. Det er under alle omstændigheder en spændende udvikling, eftersom det bringer ny energi til hele industrien - og bringer den op på et andet niveau”, mener Harald Troost, som dog ikke har den store tiltro til et andet bemærkelsesværdigt udviklingsprojekt, Feltet.dk nævnte for ikke længe siden: Gearskift ved tankens kraft. Det vil han se, før han tror på det.
Stadig behov for topgrupperne
I første omgang handler det naturligvis om den teknologi, Shimano har udviklet, og som med Ultegra Di2 vil give langt flere mulighed for at afprøve den. At den nu bliver mere tilgængelig end tidligere afføder i hvert tre spørgsmål af relevans for Shimano: Vil en prismæssigt tilgængelig og mindst ligeså funktionel Ultegra Di2 gøre Dura Ace Di2 til et overflødigt produkt? Vil flere nu ’geare ned’ og vælge Ultegra Di2 frem for mekanisk Dura Ace? Og i forlængelse heraf, vil der overhovedet være brug for mekaniske grupper om et par år fra nu?
Ifølge Harald Troost er det dog et gammelt dilemma - og det samme for grupperne til mountain bike.
”For de fleste vil XT fungere og være tilstrækkeligt, og de kan have svært ved at mærke forskel mellem XT og XTR. Og på samme måde med Ultegra og Dura Ace. Men forskellen ligger i detaljerne, og ønsker man det allerbedste, så er det fortsat Dura Ace, man skal købe. Samtidig vil der stadig være en vægtforskel, fx er Ultegra Di2 over 200 gram tungere end Dura Ace Di2. Og materialernes tolerance er heller ikke ens.”
”Så købte man Dura Ace Di2 alene for at have teknologien og er ligeglad med de 200 gram ekstra vægt, er Ultegra Di2 et oplagt valg. Men er man ude efter det absolut bedste, det de professionelle anvender, det letteste på markedet, så viger man ikke for Dura Ace”, slutter Harald Troost.
Feltet.dk’s oplevelser med Ultegra Di2
Spørgsmålet om de mekaniske gruppers fremtid besvares dog ikke her. Måske fordi svaret er ét, som må afsløre sig - noget tiden vil vise. Og kommenteres på udsigten til flere - og endnu billigere - elektroniske grupper kan der som nævnt heller ikke. Så lad os i stedet vende blikket fra fremtiden, og til hvor vi er netop nu.
Efter at have testkørt Ultegra Di2 i tre dage i kuperet og bjergrigt terræn, kan Feltet.dk bekræfte, at det er let at blive forført at teknologien. Særligt når den er inden for rækkevidde.
Nedenstående skal ikke forstås som en egentlig anmeldelse af produktet (hertil kræves andre betingelser og mere tid), men udbyttet af tre dages kørsel med Ultegra Di2 gruppen. Og turene blev i høj grad anvendt til at ’stess-teste’ gearskiftet - naturligvis under andre forhold end hjemlige. Oplevelsen var løfterig.
Ultegra Di2 ligner og føles umiddelbart som en vinder. Og når det både ligner og føles sådan, så er der nok noget om det. Man vænner sig hurtigt - som med så meget andet - til at trykke knapperne ind på grebene uden at spekulere over, om der blev trykket hårdt nok, og om skiftet vil ske som ønsket. Det gør det.
Sikre, smidige gearskift
Udtrykt på engelsk-dansk foregår gearskift ’smooth’ som bare pokker. Nogle vil måske savne den fornemmelse, der sidder i fingrende, når man skal skifte op eller ned i gearene, ligesom andre måske - som jeg - vil have en tendens til i starten at bytte rundt på knapperne. Men disse er begynderfejl og ændrer ikke på, at gearskift med Di2-teknologien er blevet gjort nemmere. Om det så er sjovere på denne måde er et mere individuelt spørgsmål.
Selvom Shimano hævder, at det kan lade sig gøre at skifte i en hvilken som helst situation, måtte det dog konstateres, at skiftet ind i mellem haltede eller støjede, når det bevidst blev vanskeliggjort. Men ikke mere, end at det stadig imponerede. Og særligt teknologien omkring forskifteren må siges at være mere end i orden. Som på Dura Ace Di2 justerer den selv placeringen, så kæden ikke skraber på. Og i det hele taget er den sikker, smidig og præcis. Ganske som bagskifteren.
Grebene virker højere og slankere end de tilsvarende til den mekaniske gruppe, og de ligner dermed Dura Ace Di2 grebene - uden dog at have helt samme finish. Men de er funktionelle og giver flere, gode muligheder for håndpositioner. Også for ryttere med små hænder er grebene et positivt bekendtskab.
Godt for øjet
På den testede cykel var batteriet gemt væk under rammen på venstre side, ud for pedalarmen. Og dermed generede den ikke blikket, som i stedet kunne koncentrere sig om greb og skiftere - og resten af den ’glossy grey’ Ultegra gruppe.
Smag og behag er forskelligt, men tillad her alligevel en helt personlig betragtning: Shimano Ultegra Di2 er en virkelig flot designet gruppe, som trods en gammel kærlighed for blanke dele bekommer øjet vel. Bevares, skifterne er lidt større og mere kluntede end de mekaniske af slagsen, og der er vel lovlig mange kabler. Men det er den kosmetiske pris, der må betales.
Og med en økonomisk pris i et prisleje, hvor rigtig mange kan være med, bliver det særdeles spændende at følge gruppens indtræden op markedet.
Tekniske fakta
På det mere tekniske plan, kan der oplyses om følgende for Ultegra Di2 gruppen:
- Vægten på gruppen er 2.482 gr. eller 80 gram mere end mekanisk Ultegra (og 263 gr. tungere end Dura Ace Di2 og 333 gr. tungere end mekanisk Dura Ace).
- Årsagen til den højere vægt er brug af andre materialer på Uletgra Di2 sammenlignet med Dura Ace Di2. Fx er grebene i aluminium og ikke carbon.
Se også en kort filmoptagelse af den nye Shimano Ultegra Di2 gruppe.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger