Førstepladsen på sidste års trendbarometer var aerodynamik, og aerodynamik får da også en større og større betydning for størstedelen af de nye produkter, som kommer på marked.
På hjelmfronten så vi mange lukkede aerohjelme sidste år, men en af ulemperne ved disse var generelt, at de var en smule tungere og en del varmere end traditionelle hjelme.
Trenden på hjelmområdet er derfor at kombinere de to tidligere ydrepunkter, komfort (luftighed) og aerodynamik, for at skabe et kompromis der kan konkurrere, og i mange tilfælde, ifølge producenterne, overgå hidtil producerede hjelme.
Luftgennemstrømning og aerodynamik
Trenden i år hos hjelmproducenterne har været at lave en komfortabel aerohjelm. Dette er gjort ved, ikke kun at se på hvordan luften strømmer rundt om hjelmen og optimere på dette (som man traditionelt gør med en lukket aerohjelm), men også at se på hvordan luften strømmer igennem hjelmen.
Fælles for de fleste producenter er anvendelsen kanaler som flytter luften igennem hjelmen og køler hovedet, imens vindmodstandens træk ledes igennem- eller uden om hjelmen, hvilket skaber en aerodynamisk fordel.
Åbne hjelme kan også være aero
De fleste producenter fortalte os, at det primært er på ønske fra- og i samarbejde med en række pro-hold at det er lykkes dem, at skabe noget, som er aerodynamisk, men også kan lede varmen ordentligt væk. Hvilket har resulteret i en række `åbne´ løsninger, bl.a. fra producenter som Louis Garneau, Giro, POC, Mavic og Kask.
Samtidig har en række andre producenter, bl.a. Lazer og Bell introduceret hybrid aerohjelme som inkluderet muligheden for at man kan skifte hjelmindstilling mellem luftig og lukket.
Bells Star Pro-model giver brugeren mulighed for at åbne og lukke for ventileringshullerne, alt efter om man vil have en helt lukket hjelm, eller en mere luftig hjelm på.
Kask har, i udviklingen af deres Protone hjelm, samarbejdet med Team SKY og Jaguar, for at lave en hjelm som er aero (efter signende skulle den være på niveau, hvis ikke bedre end deres lukkede modeller), men er stadig så komfortabel, at man kan bruge den i varmt vejr og i bjergene.
Giro har også under sloganet ”Faster is cooler” lanceret deres Synthe-model, som skulle være så aerodynamisk og kølig at den, eftersigende, er den største konkurrent til komforten i deres Aeon- og de aerodynamiske fordele i deres Air Attack-modeller. Samtidig er vægten holdt på 230 gram.
Læs med senere i dag, hvor vi løfter sløret for nummer 8 på trendbarometeret.
Trendbarometeret 2014:
1.
2
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9. Komfortable aerohjelme
10. Cykel cross
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger