02.09.2014 @ 17:00

Her er tale om en vaskeægte genganger fra sidste års trendbarometer; nemlig e-mountainbikes. Fra en 3. plads sidste år indtager cykeltypen imidlertid kun en 8. plads i år - tendensen er stadig stærk, men har også så meget momentum, at den ligesom skivebremser bare er noget, vi skal vænne os til.

Elmotorer på cykler har efterhånden været et hverdagssyn i en del år. Og i hvert fald en enkelt gang været genstand for morsomheder vedrørende en toprytters præstation. Efter Eurobike 2014 kan Feltet.dk imidlertid slå fast, at elmotorer er blevet et fast indslag i modeludvalget hos mange af de største producenter af mountainbikes.
 

Særligt tyske mærker gør sig bemærket i den elektriske niche, men også eksempelvis franske Lapierre er med fremme.

 

Men hvorfor indtager E-MTB nu ikke en højere placering på barometeret end en 8. plads? Årsagen er, at det virker som om, at bølgen måske er ved at flade ud. E-MTB er som nævnt blevet en integreret del af mange større producenters udvalg, men den har ingenlunde udkonkurreret konventionelle MTB - hvilket heller ikke var forventet.

 

 

Men hvem vil da køre på en ”røvskubber”?

Hvad skal en E-MTB i det hele taget gøre godt for? Feltet.dk stillede naturligvis dette spørgsmål til udstillerne på Eurobike, og svaret var (i standardiseret form):

 

”E-MTB gør det muligt for personer for personer, der ellers ikke ville komme ud på sporet grundet enten dårligt helbred og/eller manglende fysisk form, at få en sjov og udfordrende oplevelse på cykel i skoven.”

 

At køre E-MTB i terrænet kan efter sigende ikke sidestilles med en tur på en elscooter. Tværtimod skulle oplevelsen være, at man bruger ligeså meget energi - det er bare meget sjovere, fordi hastigheden kan holdes oppe og vanskelige stigninger overvindes.

 

I det lys kan puritanere og andre skeptikere få svært ved at anfægte E-MTB berettigelse. Faktum er, at cyklerne må anses for at være en blivende del af artsrigdommen på single track’et.

 

Husk batteriet

Overvejer man at anskaffe sig en E-MTB, bør man holde sig for øje, at batterilevetiden ikke er evig. Og at et nyt batteri koster en betragtelig sum.
 

Således anslås det, at et kvalitetsbatteri holder til cirka et tusinf opladninger. Prisen for et kvalitetsbatteri starter omkring 3.000 kroner.

 

Men som med al anden teknologi kan der forventes en udvikling, der resulterer i stadig bedre kvalitet til en stadig lavere pris.

 

 

Elektrisk fartmonster

Prototypen R-Pedelec kan nå en topfart på 75 km/t. Der er imidlertid kun tale om en prototype, og den kommer ikke i produktion. Det skyldes bl.a. færdselslovgivning, der medfører krav om forskellige typer kørekort, indregistrering osv.

Men ydelsen giver et fingerpeg om, hvad fremtiden måske bringer. Jo kraftigere motorerne kan laves, jo mindre kan de også laves. Det vil give helt nye muligheder for at bortforklare, hvordan man kunne blive sat så grundigt til vægs på sporet - medmindre man da selv har elektroner i rammen.

 

 


Læs med i morgen, hvor vi løfter sløret for de næste pladser på trendbarometeret.

 

Trendbarometeret 2014:

1.

2

3.

4.

5.

6.

7.

8. MTB med elmotorer (E-mountainbikes)

9. Komfortable aerohjelme

10. Cykel cross

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet