Listen af elektronisk grej til cyklen er lang: Cykelcomputer, pulsmåler, watt-måler, elektronisk gear, GPS er blandt det ekstra udstyr, som ofte findes på den moderne racercykel.
Canyon havde taget deres Projekt MRSC Connected med på Eurobike, og Feltet.dk ser i projektet en klar tendens.
Men først selve cyklen. Canyons prototype skiller sig ud fra mængden ved, at den indeholder en lang række sensorer, en computer til at behandle datamængden samt to justerbare carbon-bladfjedre.
Kort sagt går systemet ud på, at sensorerne indsamler data om rytterens kørestil ved fx at måle, hvor hårdt han holder fast i styret m.m. På samme vis måler andre sensorer, hvor meget cyklen ryster - altså hvor ujævnt underlaget er. På baggrund af disse input justeres de to bladfjedre således, at affjedring er så optimal som muligt til den givne situation.
Connectivity
Termen ”connectivity” dækker over, som navnet antyder, at cyklen er forbundet med internettet. Denne opkobling giver umiddelbart en række fordele.
Cyklen vil således selv monitere tilstanden af forskellige sliddele og give besked til rytteren, når for eksempel kæde eller kassette kræver udskiftning.
Sikkerhedsmæssigt udgør cyklens link til nettet en mulighed for automatiseret tilkaldelse af hjælp i tilfælde af styrt. Cyklen kan selv erkende, når den har været udsat for et styrt. I det tilfælde vil den sende en besked til brugerens mobiltelefon. Svares der ikke på denne besked inden for kort tid, vil der automatisk blive tilkaldt hjælp.
Den indbyggede GPS-modtager muliggør, at hjælpen kan komme frem til det helt rette sted. Men GPS-modtageren kan naturligvis også bruges til blot at monitere dagens træning. Og så er den sikkert en uvurderlig hjælp, hvis cyklen skulle blive ”lånt” af andre, uden de har fået lov.
Yderligere integration
Feltet.dk forventer, at Canyons konceptcykel er starten på en udvikling, hvor teknologien vil blive stadig mere integreret i cyklen.
Det gør vi fordi, at sensorerne konstant bliver mindre, og således kan placeres i form af en lille chip mange flere steder på cyklen. Et eksempel er Lightweights placering af en chip i fælgen. Chippen kan monitere fælgens temperatur, som det forklares i denne video.
En af de store udfordringer for industrien i forbindelse med udviklingen af den integrerede teknologi er at sikre fleksibilitet og plads til udvikling for den enkelte rytter. Jo mere integreret fx en cykelcomputer er i rammen, jo sværere bliver det formentligt at skifte model, mærke osv.
Løsningen på dette problem ligger givetvis i softwareopdateringer, men uanset hvad venter der en stor opgave i at gøre systemerne kompatible med hinanden.
At vi her har at gøre med en tendens med en lang tidshorisont, er klart. Canyons cykel er et koncept, og det samme er Lightweights chip. Men det kommer. Spørgsmålet er bare, hvornår og i hvilket omfang brugerne vil tage teknologien til sig.
Læs med i morgen, hvor vi løfter sløret for både nummer fire og tre på Trendbarometret.
Trendbarometeret 2014:
1.
2
3.
4.
5. Integreret teknologi
6. Retro
7. Skinsuits
8. MTB med elmotorer (E-mountainbikes)
10. Cykel cross
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger