I mange år har holdningen hos forbrugeren været, at hvis man skal have en rigtig lækker cykel, med de bedste komponenter og gear på, så skulle man også vælge en cykel med en top racegeometri eller bygge en selv. Nu er det desværre langt fra os alle, som er skåret som en professionel cykelrytter, og derfor er en maksimeret racegeometri ikke altid den rigtige løsning.
Dette ses blandt andet i at flere og flere ryttere i motionssegmentet oplever diverse problemer med ryggen og, hvad værre er, ikke får udnyttet en cyklens kvaliteter. Dette er blandt andet også derfor at bikefit har haft en stor fremgang.
Løsningen findes dog allerede og har i åroplevet en stor fremgang. Cykelmærkerne har i mange år lavet specifikke modeller til forårsklassikerne (en såkaldt Roubaix-model, hvilket også er det modelnavn Specialized har givet deres). Disse cykler er kendetegnet ved at have mere slope og en lidt mere afslappet geometri, og derfor er mere komfortable.
En af de helt store trends på Eurobike og trendbarometerets nummer 3 er komfortcykler.
Cyklerne er udstyret som top racerrammerne, ses oftes også i en model med skivebremser og koster omkring det samme. Den eneste forskel er, at komfortrammerne er (surprice) mere komfortable og generelt tiltænkt en lidt mere oprejst kørestil.
Nogle modeller holder dog geometrien fra racemodellerne, men her har man så arbejdet vibrationsdæmpning i rammen, tit i udformningen af bagstagerne, eller i sammensætningen af carbonen (andre materiale som titanium eller stål, som har gode dæmpningsegenskaber anvendes også), blandt andet har navnlig Cube og Bianchi udviklet meget på dæmpningen på deres topmodeller.
Branchens argument er, at man kører mere komfortabelt og hurtigere med en cykel, som passer til det den anvendes den til. Kort sagt så er, hvis man ikke eller sjældent kører racerløb, en komfortracercykel der man skal søge hen.
Scott har på deres komfortmodel “Solace” gjort bagstagerne super fleksible, da vi trykkede dem mod hinanden, kunne man virkelig se ideen i Scotts argument om, at særligt bagstellet på cyklen vil samle en masse småhuller op. Scott har desuden monteret en t-bar nede ved kranken for at sikre stabilitet og stivhed i rammen.
Også på Cubes topmodel ”Litening” er komforten tænkt ind, Cube har udviklet en ramme som anvender mere carbon og mindre lim end andre rammer. Dette burde i teorien betyde en stivere og hårde ramme. Cube siger imidlertid, at pga. nanoteknologien i limen, er rammen faktisk meget mere tilgivende og komfortabel end den forrige model, samtidig med at den er mere stiv i de områder, man har behov for det.
Læs med i morgen, hvor vi løfter sløret for nummer to på Trendbarometret.
Trendbarometeret 2014:
1.
2
3. Komfortcykler
4. Ultratyndt cykeltøj
6. Retro
7. Skinsuits
8. MTB med elmotorer (E-mountainbikes)
10. Cykel cross
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger