06.09.2014 @ 12:00

50 % af befolkningen er kvinder, men kun omkring 10-20 % af cykelryttere (motionister inklusiv) er kvinder. Det er alt for få, mener cykelindustrien, og efter flere års tilløb har de nu for alvor har sat sig for at gøre noget ved det. Det er allerede tydeligt i butikkerne, og det var klokkeklart på årest Eurobike.

Damecykling er en sport i vækst. Ingen tvivl om det. Med koryfæer som Marianne Vos, der qua en nærmest uendelige sejrsrække bringer tankerne hen på et mandligt belgisk cykelfænomen, er cykelsport for kvinder på højt plan på ingen måde et ukendt fænomen.

 

I Danmark har vi for tiden blandt andre Annika Langvad, der netop nu er med til MTB VM i Hafjell. Men der er stadig langt mellem snapsene, om man vil. Til et motionsløb i Danmark er mændene fortsat klart i overtal.

 

Netop den skæve fordeling af kønnene har cykel- og tilbehørsproducenterne fået øjnene op for. En af hovedårsagerne er i sagens natur nok, at der ligger et kæmpe uudnyttet markedspotentiale. Men det gør sådan set ikke satsningen mindre prisværdig, for hovedsagen må være, at flere kvinder kommer ud på landevejen og sporet.

 

 

Udstyr til kvinder

Men hvad er det så, udstyrsproducenterne vil gøre særligt for kvinder? Er der blot tale om en lyserød staffering på en XS-cykel?

 

Nej! Tager vi udgangspunkt i den altoverskyggende nyhed inden for damecykling på Eurobike - nemlig mærket Liv - så er konceptet, at kvinder har brug for specialdesignet grej fra top til tå, herunder naturligvis cyklen.

 

Specialdesignet betyder sådan set ikke andet, end at det er lige så specialdesignet som udstyr til mænd. Den afgørende parameter er forskellen mellem kvinders og mænds anatomi. Små størrelser af herretøj gør det ikke her og på samme vis med cykler.

 

 

Hvordan skal kvinderne opdage cykling?

En række producenter har i en årrække haft kvindemodeller på hylderne af både cykler, tøj, sko og andet grej, her kan også nævnes superbrands som Specialized og Trek (som i øvrigt ikke var på årets Eurobike). Men det har tilsyneladende ikke været nok til for alvor at få kvinderne med.

 

Og det er i industriens reaktion på denne manglende respons fra kvinderne, at Feltet.dk ser en meget klar trend. Producenternes tese syntes at være omtrent sådan: ”Vil kvinderne ikke cykle med det nuværende udbud, så øger vi udvalget, udbuddet og modelrækkerne!”

 

Klarest ses denne tendens altså med mærket Liv - men bestemt ikke kun hos Giants 'subbrand' - der udelukkende henvender sig til kvinder. Her 'lokkes' kvinderne til cyklingen via en overall-approach, der skal få cykling til at fremstå indbydende, tilgængeligt og lækkert.

 

Indbydende drejer sig naturligvis om design og udformning, men også om at cykling ikke må fremstå som en uforståelig teknisk verden præget af olie og træls værktøj.

 

En større tilgængelighed er indbegrebet af konceptet bag for eksempel Liv. Det skal simpelthen være muligt for kvinder med en spirende interesse for cykling at få kompetent vejledning i en butik nær dem.

 

På Feltet.dk tror og håber vi, at damecykling vil få et løft. Og vi tror, at producenterne vil fortsætte og øge deres fokus på damecykling.

 

 

NB: Feltet.dk er naturligvis klar over, at der findes masser af kvinder derude på landevejene og i skoven, som ikke bekymrer sig om, hvorvidt cykling fremstår teknisk. Ovenstående er ikke et forsøg på at generalisere kvinders forhold til cykling, men udelukkende en gengivelse af en af de største trends i år.

 

Læs med i morgen, hvor vi løfter sløret for den tendens, som topper Feltet.dks Trendbarometer 2014.

 

Trendbarometeret 2014:

1.

2

3. Komfortcykler

4. Ultratyndt cykeltøj

5. Integreret teknologi

6. Retro

7. Skinsuits

8. MTB med elmotorer (E-mountainbikes)

9. Komfortable aerohjelme

10. Cykel cross

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet