Damecykling er en sport i vækst. Ingen tvivl om det. Med koryfæer som Marianne Vos, der qua en nærmest uendelige sejrsrække bringer tankerne hen på et mandligt belgisk cykelfænomen, er cykelsport for kvinder på højt plan på ingen måde et ukendt fænomen.
I Danmark har vi for tiden blandt andre Annika Langvad, der netop nu er med til MTB VM i Hafjell. Men der er stadig langt mellem snapsene, om man vil. Til et motionsløb i Danmark er mændene fortsat klart i overtal.
Netop den skæve fordeling af kønnene har cykel- og tilbehørsproducenterne fået øjnene op for. En af hovedårsagerne er i sagens natur nok, at der ligger et kæmpe uudnyttet markedspotentiale. Men det gør sådan set ikke satsningen mindre prisværdig, for hovedsagen må være, at flere kvinder kommer ud på landevejen og sporet.
Udstyr til kvinder
Men hvad er det så, udstyrsproducenterne vil gøre særligt for kvinder? Er der blot tale om en lyserød staffering på en XS-cykel?
Nej! Tager vi udgangspunkt i den altoverskyggende nyhed inden for damecykling på Eurobike - nemlig mærket Liv - så er konceptet, at kvinder har brug for specialdesignet grej fra top til tå, herunder naturligvis cyklen.
Specialdesignet betyder sådan set ikke andet, end at det er lige så specialdesignet som udstyr til mænd. Den afgørende parameter er forskellen mellem kvinders og mænds anatomi. Små størrelser af herretøj gør det ikke her og på samme vis med cykler.
Hvordan skal kvinderne opdage cykling?
En række producenter har i en årrække haft kvindemodeller på hylderne af både cykler, tøj, sko og andet grej, her kan også nævnes superbrands som Specialized og Trek (som i øvrigt ikke var på årets Eurobike). Men det har tilsyneladende ikke været nok til for alvor at få kvinderne med.
Og det er i industriens reaktion på denne manglende respons fra kvinderne, at Feltet.dk ser en meget klar trend. Producenternes tese syntes at være omtrent sådan: ”Vil kvinderne ikke cykle med det nuværende udbud, så øger vi udvalget, udbuddet og modelrækkerne!”
Klarest ses denne tendens altså med mærket Liv - men bestemt ikke kun hos Giants 'subbrand' - der udelukkende henvender sig til kvinder. Her 'lokkes' kvinderne til cyklingen via en overall-approach, der skal få cykling til at fremstå indbydende, tilgængeligt og lækkert.
Indbydende drejer sig naturligvis om design og udformning, men også om at cykling ikke må fremstå som en uforståelig teknisk verden præget af olie og træls værktøj.
En større tilgængelighed er indbegrebet af konceptet bag for eksempel Liv. Det skal simpelthen være muligt for kvinder med en spirende interesse for cykling at få kompetent vejledning i en butik nær dem.
På Feltet.dk tror og håber vi, at damecykling vil få et løft. Og vi tror, at producenterne vil fortsætte og øge deres fokus på damecykling.
NB: Feltet.dk er naturligvis klar over, at der findes masser af kvinder derude på landevejene og i skoven, som ikke bekymrer sig om, hvorvidt cykling fremstår teknisk. Ovenstående er ikke et forsøg på at generalisere kvinders forhold til cykling, men udelukkende en gengivelse af en af de største trends i år.
Læs med i morgen, hvor vi løfter sløret for den tendens, som topper Feltet.dks Trendbarometer 2014.
Trendbarometeret 2014:
1.
2
6. Retro
7. Skinsuits
8. MTB med elmotorer (E-mountainbikes)
10. Cykel cross
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger