Hvad kan vi forvente?
Under dette års Tour de France kan vi naturligvis forvente en masse fedt udstyr, da Tour de France er kendt som et udstillingsvindue for de store cykelproducenter.
I år vil vi i højere grad se endnu flere cykler med skivebremser. Dog kan vi også afsløre, at det ikke er alle hold, der sværger til de nye bremser.
Derudover vil man også se flere hold kører med tubeless-dæk, og dermed gå væk fra de klassiske tubular (lukket ringe). 2020 må også siges at være endeligt for de mekaniske geargrupper hos profferne, i hvert fald i Tour de France, da samtlige hold kører med elektroniske gear.
Sidst men ikke mindst, kan vi også forvente noget helt nyt udstyr som ikke er set før. Tour de France er så sandelig et sandt mekka for udstyrsnørder.
Nedenfor gennemgår vi cykelrammer, geargrupper, cykelhjul, cykeldæk samt andre vigtige og nye cykelkomponenter hos de forskellige hold.
AG2R La Mondiale
Det franske hold kører på cykler med det velklingende navn Eddy Merckx på rammen.
Selvom det belgiske cykelikon lægger navn til cyklerne har hr. Merckx ikke noget med mærket at gøre.
Belgieren solgte mærket for efterhånden en del år siden. Det franske hold kommer til at køre Eddy Merckx 525 Disc på de flade etaper og til bjergene er favoritcyklen Eddy Merckx Stokeu69 med fælgbremser.
Begge cykler er udstyret med den ypperste geargruppe fra Shimano og med kranksæt fra det spanske firma Rotor. Hjulene er fra Mavic, og her har de flere forskellige modeller de kan vælge i mellem. På hjulene er der monteret dæk fra tyske Vredenstein.
Foto: cyclisme.ag2rlamondiale.fr
Astana Pro Team
Holdet fra Kasakhstan har i år skiftet mærke på deres cykler. Holdet der i flere år kørte Argon 18 har nu skiftet til det italienske mærke Willier og kommer undervejs til at køre på Willier 0 SLR og Turbine til enkeltstarterne.
Cyklen er udstyret med fuld Shimano Di2 både geargruppe og kranksæt. Derudover er cyklen udstyret med hjul fra Corima og de kommer til at køre med dæk fra tyske Wolfpack 700X25 C.
Foto: wilier.com/en/teams/astana-pro-team
Bahrain Mclaren
Holdet fra den arabiske halvø kører igen i år på cykler fra verdens største cykelproducent Merida.
Holdet vil have tre modeller til rådighed: Reacto Disc til de flade etaper, Scultura Disc til bjergetaperne og Time Warp TT til enkeltstart.
Holdet kører med geargruppe fra Shimano og med hjul fra Vision, enten Metron SL 40 eller Metron SL 55 til skivebremser. Hjulene er udstyret med dæk fra Continental Competion Pro ALX 25 mm.
Foto: teambahrainmclaren.com
Bora-Hansgrohe
Peter Sagans hold er nærmest blevet synonym med Specialized. Det tyske hold har i år to modeller til rådighed. En landevejscykel og enkeltstartscykel. Den helt nye Specialized Tarmac SL7 er ifølge Specialized cyklen til alt.
Den er udstyret med geargruppe og kranksæt fra Shimano. Det tyske hold kører med fuld pakke fra Specialized og kører dermed både med Roval hjul og dæk fra den amerikanske cykelproducent.
Foto: www.bora-hansgrohe.com
CCC Team
Det polske hold kører på cykler fra den Taiwanske cykelproducent Giant. I år har den mest foretrukne model Giant TCR Advanced fået skivebremser.
Udover TCR-cyklen har de også Propel til rådighed og Trinity til enkeltstart. Alle cyklerne er udstyret med hjul fra Cadex og med dæk fra Challenge. En af holdets store sponsorer er Shimano, så holdet kører naturligvis med det bedste fra den japanske gigant.
Foto: images.giant-bicycles.com
Cofidis Solutions Crédits
Det franske hold kører på italienske cykler fra De Rosa og med komponenter fra Campagnolo. Holdet kører primært på to cykler. Merak og SK Pininfarina. Hjulene er fra italienske Fulcrum.
Selvom der ikke er meget fransk over cyklerne, så bliver de udstyret med et par gode dæk fra dækproducenten Michelin, der kommer fra Frankrig.
Foto: www.derosa.dk
Deceuinick-Quickstep
Belgisk storhold der igen i år kører på cykler fra Specialized. Ligesom Bora-Hansgrohe så har belgierne også to cykler de kan vælge mellem.
Den nye Tarmac SL7 til landevejsløb og Shiv til enkeltstart. Cyklerne er udstyret med Shimano geargruppe og kranksæt.
Hjulene er Roval, der også er fra Specialized. Roval-hjulene er udstyret med dæk fra Specialized nemlig de uhyre populære Sworks Turbo dæk.
Foto: deceuninck-quickstep.com
EF Pro Cycling
Det amerikanske hold kører igen i år på cykler fra Cannondale. Cyklerne er udstyret med fuld Shimano gruppe. Kranksættet er dog fra FSA. Hjulene er fra Vision og dækkene er fra Vittoria.
Cannondales flagskib indenfor landevejscykler er SystemSix. Cannondale selv kalder cyklen for den hurtigste cykel i verden, og naturligvis har EF Pro Cycling denne cykel til rådighed.
Derudover har de også mulighed for at køre på SuperSix, som mest bliver brugt på bjergetaperne. Begge cykler er med skivebremser.
Sidst men ikke mindst har de SuperSlice til enkeltstarter.
Foto: cyclingweekly.com
Groupama FDJ
Marc Madiots efterhånden legendariske hold har i en del sæsoner kørt på det franske cykelmærke Lapierre.
Aircode DRS hedder den aerodynamiske cykel til de flade etaper, og til de kuperede etaper og i bjergene har holdet Xelius SL til rådighed. Den sidste cykel de har til rådighed er Aerostorm, som er holdets enkeltstartscykel.
Groupama FDJ kører med den fulde pakke fra Shimano, der udover geargruppe også inkluderer hjul. På enkeltstarten benytter holdet sig af PRO hjul, der er Shimanos undermærke. Holdet kører på dæk fra Continental.
Foto: equipecycliste-groupama-fdj.fr
Team Ineos/Grenadiers
Den britiske mastodont har siden begyndelsen kørt på Pinarello-cykler, det gør de også i 2020. Holdet kører på den nye Pinarello Dogma F12, der både er kommet med fælgbremser og skiver. På enkeltstarterne kører de på Bolide TT.
Indtil videre i sæsonen har holdet mest holdt sig til fælgbremser, så det bliver spændende at se hvad briterne vælger i Touren.
Shimano leverer de fleste komponenter til cyklerne, med både geargruppe, hjul og pedaler. På alle cykler er der monteret dæk fra Continental. Team Ineos er kendt for at gå op i detaljerne.
Sidste år kørte de flere bjergetaper på hjul fra det tyske feinschmecker-mærke Lightweight, der er kendt for at være de letteste og bedste hjul på markedet. Holdet havde eftersigende selv betalt hjulene. Spændende hvad briterne disker op med i dette års Tour de France.
Foto: Feltet.dk
Israel Start Up Nation
Det israelske hold kører i år på cykler fra det britiske mærke Factor. Factor-cyklerne er udstyret med Shimano geargruppe og hjulene er fra Factors undermærke Black Inc.
Israel Start Up Nation har flere cykler at vælge mellem. Den aerodynamiske Factor One, O2 VAM til bjergetaperne og Factor Slick til tidskørsler. Holdet kører som et af det eneste WorldTour-hold på dæk fra amerikanske Maxxis.
Foto: factorbikes.com/models/vam
Lotto Soudal
Det belgiske storhold kører stadig på cykler fra hjemlandet. Ridley har to modeller til landevejen Noah Fast og Helium SLX - begge cykler med skivebremser.
De belgiske cykler er udstyret med Campagnolo Super Rekord EPS 12 Speed. Enkeltstartscyklen Dean Fast er med fælgbremser. Alle cyklerne er med Campagnolo Bora hjul, der er monteret med Vittoria Corsa dæk.
Foto: ridley-bikes.com
Team Jumbo-Visma
Det hollandske hold kommer med flere favoritter mod den samlede sejr.
Holdet kører igen i år på cykler fra verdens ældste cykelfabrikant Bianchi.
Holdets officielle team-cykel er Bianchi Oltre XR4 med fælgbremser. Derudover kører de på Aquila CV på enkeltstarter. Jumbo-Visma er et af de eneste hold på WorldTouren, der stadig sværger til fælgbremser.
Cyklerne på det hollandske hold er næsten udstyret med Shimano fra top til tå. Både geargruppe, hjul og pedaler kommer fra det japanske firma. Dækkene er fra italienske Vittoria.
Foto: https://www.bianchi.com/
Mitchelton-Scott
Hvorfor skifte noget der fungerer? Dette har australierne nok tænkt. Holdet har altid kørt på cykler fra Scott, og det gør de også i 2020.
Rytterne har tre modeller til rådighed. Addict, Foil og Plasma. Alle cyklerne er udstyret med Shimano fra top til tå, og i år kører holdet med dæk fra Pirelli.
Foto: www.scott-sports.com/se/en
Movistar
Det tyske cykelmærke Canyon leverer endnu engang cykler til det spanske hold. Holdet har tre modeller til deres rådighed.
Ultimate CF SLX, Aeroroad CF SLX og Speedmax CF SLX til enkeltstarter. Movistar har stoppet samarbejdet med Campagnolo, og i stedet kører de nu med geargruppe fra SRAM. Den nye Red eTap AXS 12 speed.
Alle cyklerne er udstyret med hjul fra SRAMs undermærke Zipp. Hjulene er monteret med dæk fra Continental.
Foto: movistarteam.photoshelter.com/index
NTT Pro Cycling
Det sydafrikanske hold, der har fået Bjarne Riis som sportslig ansvarlig og flere andre danskere med på holdet, kører igen i år på BMC-cykler.
NTT Pro Cycling har en ret fed udstyrspakke, der nok vil få de fleste motionister op at ringe.
Holdet kører på Teammachine, der er blevet opdateret i år. Derudover kører holdet også på Timemachine Road og Timemachine TT.
Holdet kører med geargruppe fra Shimano, men kranksættet er fra det spanske firma Rotor. Hjulene er fra amerikanske Enve. Der er også italiensk islæt på udstyrsfronten. Holdet kører nemlig på ringe/dæk fra Vittoria.
Foto: Road.cc
Team Sunweb
Det tyske hold kører på cykler fra candiske Cervélo. Rytterne kan vælge i mellem den lette R5 der både fås med fælgbremser og skiver og den aerodynamiske S5 der kun fås med skivebremser.
Derudover har de P5 til enkeltstarten. Team Sunweb kører med fuld udstyrspakke fra Shimano. På Shimano hjulene er der monteret ringe fra Continental.
Foto: https://teamsunweb.com/
Trek Segafredo
Verdensmesterens hold, der som navnet indikerer kører på cykler fra amerikanske Trek.
Holdet har den aerodynamiske Trek Madone SLR til deres rådighed, og den helt nye Èmonda SLR til bjergetaperne.
Det amerikanske hold kører med SRAM Red eTap AXS 12-speed, men har faktisk pedaler fra konkurrenten Shimano. Hjulene er fra Treks eget mærke Bontrager og hjulene er monteret med dæk fra Pirelli.
Foto: https://racing.trekbikes.com/
UAE Team Emirates
Holdet fra Emiraterne kører på et af cykelsportens mest ikoniske mærker Colnago. Colnago leverer tre modeller til holdet. Den aerodynamiske Colnago Concept, den lette C64 og K.one til enkeltstarterne.
Bemærk alle cykler er med fælgbremser. Cyklerne er monteret med den elektroniske 12-speed gruppe fra Campagnolo, og hjulene er også fra Campganolo, deres populære Bora-hjul. På hjulene er der monteret italienske dæk fra Vittoria.
Foto: uaeteamemirates.com
Team Total Direct Energie
Det franske pro- kontinental hold kører på cykler fra italienske Willier. Et mærke der stammer helt tilbage til 1906. Holdet har tre modeller de kan vælge i mellem.
Willier 0 SLR, Cento 10PRO og Turbine. Alle cykler er med skivebremser.
Cyklerne er monteret med Shimanos elektroniske gruppe. Det franske hold kører på hjul fra det mindre kendte mærke Ursus, der leverer både tubeless hjul og tubular hjul til holdet.
Foto: teamtotaldirectenergie.com
B&B Hotels Vital Concept
Det andet franske wildcard-hold, der har rødder i Bretagne-regionen kører på cykler fra motorcross-producenten KTM, der efterhånden også har lavet cykler i en del år. Holdets foretrukne cykel er er KTM Revelator Sonic.
Cyklen er monteret med de hurtige og stabile hjul fra DT-Swiss. På hjulene er der monteret dæk fra Michelin.
Foto: bb-hotels-vital-concept.bzh/equipement
Team Arkea Samsic
Det sidste wildcard-hold er også fransk, men kører på tyske cykler. Det franske hold kører i år for første gang på Canyon cykler, og har ligesom Movistar også tre modeller til rådighed. Ultimate CF SLX, Aeroroad CF SLX og Speedmax til enkeltstarterne.
Cyklerne er udstyret med den elektroniske Shimano Di2, og hjulene er også Shimaos tophjul. Dækkene er fra Continental.
Foto: team-arkea-samsic.fr/en
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger