Vi er mange fans, som med garanti får en klump i halsen, når den belgiske favorit skifter titlen som aktiv rytter ud med legendestatus, når han ruller over målstregen efter sit endegyldigt sidste løb.
Historien om Tom Boonen kunne næsten ikke ende andre steder end på den sagnomspundne velodrom i Roubaix, som markerer enden på det inferno af brostenspavéer og dramatik, som rytterne skal igennem inden det ovale banelegeme endelig forløser smerterne.
Historien kunne også dårligt skrives til ende, hvis ikke Boonen var ombord på en Specialized. De to har nemlig fejret masser af triumfer sammen og belgieren har spillet en væsentlig rolle i udviklingen af Specialized’s Roubaix-ramme.
Over årene er denne blevet udviklet og forfinet til at modstå de ubarmhjertige udfordringer på brostenene og give rytterne de bedst mulige arbejdsforhold under de mest ekstreme omstændigheder.
Foto: Breakthrough Media
Custom lakering og ny affjedring
Tommeke, som han også kaldes, afslutter også sin karriere på en Roubaix.
I starten af denne, hans afslutningssæson præsenterede Specialized således en speciallakering til ære for Boonen, som vi har set ham køre på i de belgiske brostensklassikere og som han også vil bruge på i Paris- Roubaix.
Tom Boonen står for mange som en af feltets mest lirens ryttere: Ulastelig i både påklædning, fremtoning og absolut ikke bange for at køre aggressivt og chancebetonet.
I år har han lagt til denne status med den stilrene, hvide lakering med gulddetaljer fra Specialized, som også understreger, at det er landets guldfugl, når det kommer til cykling, som takker af for altid.
Udover lakeringen, så er det mest markante ved Boonens cykel det nyudviklede affjedringssystem: ’The Future Shock’.
Roubaix-rammen har altid har affjedrende elementer indbygget på strategiske steder i rammen, men i denne sæson er denne flytter op og sidder mellem kronrør og frempind.
Foto: Breakthrough Media
Helt konkret er det en indbygget fjeder, som tillader op til 20 mm. vandring, når rytteren forcerer ujævnt terræn. Fordelen er, at cyklen bevæger sig under rytteren og man derved kan beholde sit momentum og fremdrift, når ujævnheder prøver at kaste forenden af cyklen op.
Derved skifter hjulene heller ikke position under affjedringen, som da rammen absorberede stødene, hvilket giver en mere stabil styring.
Det er også værd at bemærke, at Boonen kører med konventionelle fælgbremser og ikke de skivebremser, som han har brugt store dele af sæsonen på - og været en udtalt ambassadør for i øvrigt.
Som sidste weekends Flandern Rundt, så er Paris-Roubaix simpelthen så uforudsigeligt og kaotisk, når det kommer til service til rytterne, at skivebremser ville være for stor en risiko.
Nu er der kun tilbage at vente og se om Tom Boonen kan lægge flere lag til sin legendestatus med en femte sejr i Paris-Roubaix. Det ville i hvert fald være et smukt syn, hvis han krydser målstregen først på sin hvide Specilaized.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger