08.04.2017 @ 11:00

Når Tom Boonen siger farvel til sit elskede Paris-Roubaix på søndag, så har Specialized sørget for, at det er ombord på en maskine, som er en sand mester værdig.

Vi er mange fans, som med garanti får en klump i halsen, når den belgiske favorit skifter titlen som aktiv rytter ud med legendestatus, når han ruller over målstregen efter sit endegyldigt sidste løb.

 

Historien om Tom Boonen kunne næsten ikke ende andre steder end på den sagnomspundne velodrom i Roubaix, som markerer enden på det inferno af brostenspavéer og dramatik, som rytterne skal igennem inden det ovale banelegeme endelig forløser smerterne.

 

Historien kunne også dårligt skrives til ende, hvis ikke Boonen var ombord på en Specialized. De to har nemlig fejret masser af triumfer sammen og belgieren har spillet en væsentlig rolle i udviklingen af Specialized’s Roubaix-ramme.

 

Over årene er denne blevet udviklet og forfinet til at modstå de ubarmhjertige udfordringer på brostenene og give rytterne de bedst mulige arbejdsforhold under de mest ekstreme omstændigheder.

 

Foto: Breakthrough Media

 

Custom lakering og ny affjedring

Tommeke, som han også kaldes, afslutter også sin karriere på en Roubaix.

 

I starten af denne, hans afslutningssæson præsenterede Specialized således en speciallakering til ære for Boonen, som vi har set ham køre på i de belgiske brostensklassikere og som han også vil bruge på i Paris- Roubaix.

 

Tom Boonen står for mange som en af feltets mest lirens ryttere: Ulastelig i både påklædning, fremtoning og absolut ikke bange for at køre aggressivt og chancebetonet.

 

I år har han lagt til denne status med den stilrene, hvide lakering med gulddetaljer fra Specialized, som også understreger, at det er landets guldfugl, når det kommer til cykling, som takker af for altid.

 

Udover lakeringen, så er det mest markante ved Boonens cykel det nyudviklede affjedringssystem: ’The Future Shock’.

 

Roubaix-rammen har altid har affjedrende elementer indbygget på strategiske steder i rammen, men i denne sæson er denne flytter op og sidder mellem kronrør og frempind.

 

Foto: Breakthrough Media

 

Helt konkret er det en indbygget fjeder, som tillader op til 20 mm. vandring, når rytteren forcerer ujævnt terræn. Fordelen er, at cyklen bevæger sig under rytteren og man derved kan beholde sit momentum og fremdrift, når ujævnheder prøver at kaste forenden af cyklen op.

 

Derved skifter hjulene heller ikke position under affjedringen, som da rammen absorberede stødene, hvilket giver en mere stabil styring.

 

Det er også værd at bemærke, at Boonen kører med konventionelle fælgbremser og ikke de skivebremser, som han har brugt store dele af sæsonen på - og været en udtalt ambassadør for i øvrigt.

 

Som sidste weekends Flandern Rundt, så er Paris-Roubaix simpelthen så uforudsigeligt og kaotisk, når det kommer til service til rytterne, at skivebremser ville være for stor en risiko.

 

Nu er der kun tilbage at vente og se om Tom Boonen kan lægge flere lag til sin legendestatus med en femte sejr i Paris-Roubaix. Det ville i hvert fald være et smukt syn, hvis han krydser målstregen først på sin hvide Specilaized.

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet