Det forholdvis nye danske tøjmærke, Re-Behave, satser på bæredygtighed, og det er vigtigt, at forbrugerne tænker sig om i fremtiden, lyder budskabet fra stifteren, Peter Nørby, bag Re-Behave.
"Efter mine 24 år i FMCG-markedet (Hurtigt omsættelige forbrugsvarer, red.), indså jeg, at kompleksiteten, indspistheden, topstyringen og pengestrømmen, forhindrede mange nye tiltag," forklarer Peter Nørby til Feltet.dk.
"Sådan har det måske altid været og måske vil det altid forblive sådan. Jeg ønskede en ny 'ground zero' og ville gerne skabe en platform for ansvarlige forbrugere, hvor kvalitet og ansvarlighed var stærke værdier. Det krævede at man nedbryde stærke barrierer, som pris, tid, kompleksitet og mistillid."
Derfor blev Re-Behave grundlagt i 2023, men ideen bag kom allerede i 2017, for at have tre primære formål: "Direkte relation til forbrugeren, kvalitet i produkterne samt en pragmatisk bæredygtig tilgang til nutidens forretning."
Peter Nørby påpeger, at Re-Behave primære værdier er: "Køb mindre, køb bedre samt mærkbar før målbar."
Artiklen fortsætter under billedet.
Hvorfor skal vi Re-Behave?
Den danske virksomhed ønsker at fjerne alle unødige omkostninger og friktion mellem produkt og slutbruger.
"Vi elsker ligefremhed og forsøger at undgå hurra ord, tomme grønne løfter og andre fantastiske strategier, som ofte alligevel aldrig efterleves. Vi er mennesker og forstår forskellen mellem det rationelle væsen og den irrationelle adfærd," fastslår stifteren.
År 2022 nåede verden to vilde milepæle: Den første milepæl var fødslen af menneske nummer otte millard.
Den anden milepæl, var markeringen af 'Earth Overshoot Day'. Datoen, hvor menneskehedens efterspørgsel efter økologiske ressourcer og tjenester hvert år overstiger, hvad Jorden kan regenerere i det selv samme år.
I 2022 faldt denne dato den 28. juli og viste ingen væsentlige fremskridt i forhold til året før. Det svarer i rene tal til en 34% overskridelse af klodens ressourcer for at balancere til ligevægt, påpeger Peter Nørby.
Artiklen fortsætter under billedet.
Hvad er Re-Behaves løsning på problemet?
Der er to grundlæggende spørgsmål, som tænger sig på med den viden, vi besidder i dag.
"Tror vi på en mindre befolket verden i de kommende år? Tror vi på, at hvert enkelt menneske i denne verden vil nedsætte deres samlede forbrug med mere end 34% - altså fra i dag?", lyder det spørgende fra Peter Nørby, før han selv giver svaret.
"Nej, korrekt! Hvorfor?"
"Fordi verden er kompleks og konkurrencepræget. Enhver regering ønsker velstand og vækst, da den altid vil sikre en stabil levestandard - ikke så mærkeligt, da det skaber stabilitet, konsensus omkring demokratierne og selvfølgelig genvalg til politikerne."
Den grundlæggende og enkle løsning for et mere bæredygtig liv er cirkularitet og mindre forbrug, men det rimer jo ikke på vækst og højere velstand.
Hos Re-Behave går virksomheden derfor imod strømmen: ”Køb mindre, køb bedre”.
"I sidste ende vil det være en stor fordel for både din pengepung og verdens økologiske ressourcer. Bæredygtigt liv handler om at bruge dine penge på færre varer, men bedre produkter med højere holdbarhed, da de generelt efterlader os med et lavere CO2-fodaftryk."
”Køb hellere et godt produkt til en fair pris, end et fair produkt til en god pris," lyder konklusionen derfor fra Peter Nørby, som er inspireret af Mr. Warren Buffet.
Forhandling gennem Re-Behave's produkter foregår på www.re-behave.com. Alle styles kan designes i eget design, hvis klubber eller virksomheder går i de tanker. Peter Nørby oplyser, at hjemmesiden tracker ikke og sender ikke push-beskeder ud og/eller nyhedsbreve.
"Det er larm. Vi tror på gammeldags god personlig vejledning - også digitalt," slutter stifteren.
Motionsfeltet.dk og Feltet.dk vil teste to af Re-behave's produkter i de kommende måneder.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger