25.03.2023 @ 10:00

WTB Nano 700 har efterhånden været på markedet i en del år, men det er stadig et virkelig godt gravel dæk. Vi har testet det sammen med WTB’s TCS tubeless væske, og det har bestemt været et positivt bekendtskab.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(8/10)

Fakta:

Producent: WTB
Produkt: Dæk, WTB Nano 700 og TCS tubeless væske
Model: Nano 700c x 40 TCS Light/Fast Rolling 60tpi Dual DNA tire
Farver: Naturfarvet (Kan også fås med sorte sider)
Størrelse: Testet i 700c x 40.
Vægt: 497 gram.
Vejl. udsalgspris: 419,- kroner


Introduktion

Gravelcyklen har for længst gået sin sejrsgang blandt danske cykelmotionister, og med det følger også et stort udvalg af udstyr. Og for mange er det at vælge det rette dæk, nærmest et lige så personligt valg som sko og sadel (i hvert fald for undertegnede),


Det tricky ved at vælge et dæk til gravelcyklen er, at det skal kunne håndtere alle underlag; asfalt, hårde grusveje og mudrede skovstier. Så du skal altså vælge et dæk, der kan det hele... Det ved vi godt, at sådan et dæk findes ikke, men der findes dog nogle virkeligt gode kompromisser.


Her på Feltet har vi fået et sæt WTB Nano 700 gravel dæk til test, og det må betegnes som et allround dæk, der gør det godt på forskellige underlag. Sammen med dette dæk har vi også modtaget et par flasker af WTB’s TCS tubeless væske, da et gravel dæk, ligesom MTB-dæk, fungerer bedst, når det er sat op tubeless.


Dækket kan fås kun i en størrelse 700c x 40 mm, men kommer med forskellige udgaver af punkteringsbeskyttelse, casing, og også i en billigere ikke tubeless udgave.

 


Test -dæk

Her på Feltet’s udstyrsredaktion er det vores fornemmeste opgave at være på forkant med udviklingen, og derfor skal det testede dæk naturligvis sættes op med det medfølgende tubeless væske, og det plejer ikke at være noget problem. Det viste sig dog ikke at gå helt let, da dækket på forhjulet ikke ville sætte sig, men efter en tur på tanken og lån af deres kompressor pumpe blev problemet løst, og da det først havde sat sig, var der ingen problemer med at holde tæt sammen med tubeless væsken.


Dæktrykket blev sat til 2,4 bar foran og 2.6 bar bagpå. Jeg brugte SRAM’s dæktrykberegner, hvor man taster en masse parametre ind om dækstørrelse, hvilket underlag du kører på, hvor meget du vejer osv., og så giver den dig nogle vejledende dæktryk.


Det skal lige nævnes, at den udgave jeg havde modtaget til test, var den letteste udgave med tynde naturfarvede dæksider og uden ekstra punkteringsbeskyttelse. Og de der naturfarvede dæksider ser bare lækre ud på enhver cykel.


Som beskrevet i indledningen, skal et gravel dæk kunne håndtere mange forskellige underlag, og WTB Nano 700 gør det ganske udmærket som et allround dæk. 

På asfalt ruller det OK, uden at det føles sløvt eller tungt; på den anden side er det heller ikke det hurtigste gravel dæk på asfalt, da det har nogle forholdsvis grove knopper. Og man skal afpasse sin hastighed i sving, da det, med de lidt grovere sideknopper, ikke står så godt fast, som et glat dæk ville gøre.


Det sjove er, at når dækket rammer gruset, føles det pludseligt som et meget hurtigere dæk. Det er svært at sige, hvad det er der gør det, men det ruller ganske let, når det går ligeud på grus, og i svingene er der et fornuftigt bid i underlaget. Jeg har kørt det mest i tørt føre på fast og løst underlag, og har det tilstrækkeligt greb til, at du godt tør give den gas i svingene. Det er klart, at på et tidspunkt når du grænsen, og så dækkene naturligvis begynde at slippe underlaget, men de gør det langsomt så du kan nå at reagere på det.



I mudderet skal du sørge for at holde tryk på baghjulet og kontrollere kraftudladningen, da det ellers vil slippe grebet. Det er bestemt ikke et dårligt dæk i mudderet, og det er meget bedre end de mere glatte dæk, men det er bedst på det tørre underlag.

Jeg har undervejs i testen sænket trykket en smule (0,2 bar) for at finde et sweetspot, hvor der er godt greb, forholdsvis lav rullemodstand og en god komfort. Og for mig handler komfort ikke kun om hvor godt dækkene dæmper vibrationerne, men også hvor roligt det opfører sig på grusvejene, og her kommer en kombination af et let rullende dæk med et godt greb ind i ligningen, og der gør WTB Nano det ganske udmærket.


Nu har jeg kørt på dækkene i 7 uger og ca. 300 km, de blev sat op tubeless med WTB tubeless væske i, og jeg har endnu ikke haft nogle punkteringer, så derfor har jeg måtte ty til grovere metoder for at se hvor effektivt dækket/væsken i samarbejde er over for punkteringer.


 

Test - tubeless væske

Første test var at stikke en 2 mm syl gennem dækket, og der skulle trykkes overraskende hårdt for at sylen gik i gennem, særligt når man tænker på at der ikke er nogen ekstra punkteringsbeskyttelse i dækkene. Da jeg trak sylen ud, begyndte der selvfølgelig at sive luft ud, men da jeg drejede hjulet rundt og væsken ramte hullet, blev det lappet med det samme, og der var stort set ikke noget tab af dæktryk.

Havde du været ude på en træningstur, havde du højst sandsynligt aldrig opdaget at du havde været punkteret.


Den næste test involverede en 4 mm skrue og en skruemaskine.
Der er noget grænseoverskridende ved at skrue en skrue i sit dæk med vilje, men heller ikke dette overgreb var noget problem for dækket og tubeless væsken. Samme øjeblik som skruen var ude og væsken ramte hullet, var hullet lappet.

WTB lover at deres TCS tubeless væske kan fungere i temperaturer ned til ca. -10 grader Celsius. Dette har jeg desværre ikke haft mulighed for at teste, da det ganske simpelt er for koldt for mig at køre i de temperaturer.


Konklusion

WTB Nano 700 og TCS tubeless væske er et rigtigt godt makkerpar. Dækket gør det rigtigt godt som et all-round dæk, med dets gode rulleegenskaber og fint greb på gruset. På asfalt er det ikke det hurtigste, men det ruller tilfredsstillende uden at imponere.  

TCS tubeless væsken har fungeret upåklageligt og modstod mine overgreb uden problemer, og lappede hullerne lynhurtigt, og der sprøjtede kun minimalt væske ud.


Sådan har vi testet:

Dækkene og væsken er testet januar-marts måned, på de nordsjællandske skov- og grusveje, samt en smule asfalt.

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet