18.08.2021 @ 15:00

Elcykel fra Wilier til terrænet, der overrasker med sin lave vægt og sin gode komfort.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta:

Producent: Wilier
Produkt: Wilier Jena Hybrid
Farver: Drop Bar Green og Drop Bar Blue/Orange Glossy
Størrelse: S, M, L og XL  (Testet i størrelse i M)
Vægt: 13,2 kilo 

Vejledende udsalgspirs: 29.999,- kroner

 

Fakta om cyklen:

Ramme:  Carbon

Forgaffel: Carbon

Geargruppe: Shimano GRX 1x11

Kranksæt: Shimano GRX 40 T

Bremser: Shimano GRX disc

Hjulsæt: Wilier Trestina alu hjul

Dæk: Vittoria Terreno Dry 700x38 mm

Saddelpind: Ritchey

Saddel: Selle Italia X3 Boost  

Frempind: Ritchey Comp

Styr: Ritchey Ergomax Road Comp

Motor: Mahle Ebikemotion X35+


Introduktion

Dagene er talte, hvor det at køre på en elcykel var en falliterklæring i forhold til ens krop og form.


I dag ser man alle slags elcykler i gadebilledet, der oveni købet bliver kørt af personer i alle aldre. Igennem de senere år er det også blevet mere og mere populært at købe MTB, racer eller gravelcykel med motor.

 

Og netop gravelcykler er det nyeste inden for sportscykler, og enhver cykelgal med bare lidt respekt for sig selv har erhvervet sig en gravelcykel.

 

Men hvorfor skal man så bruge de ekstra penge på en gravelcykel med el-motor?


Det har vi forsøgt at komme tættere på et svar med denne test af Wilier Jena Hybrid.

 

 

Test

De dage hvor en elcykel var en cykel, hvor batteriet sad bagpå, og så stor og klodset ud er også talte.

 

Wilier Jena Hybrid ligner ved første øjekast en helt almindelig gravelcykel og kun det lidt større skrårør ved kranken og det store bagnav afslører, at her er der tale om en elcykel.


Den italienske cykelproducent Wilier har taget designet fra deres i forvejen flotte standard gravelcykel, og tilføjet et eksternt batteri og en ladeport ved kranken. Jena Hybrid har en rigtig god og behagelig rammegeometri, der giver en god følelse, når man kører på cyklen.


Jeg synes endda, den er lidt mere aggressiv end andre modeller jeg tidligere har testet, hvilket gør den føles ret hurtig og lidt mere som en landevejsracer.


Hos Wilier har man ikke ligesom andre mærker installeret stødabsorberende features, ud over de naturligt dæmpende egenskaber i carbon-materialet og de bredde 700x38 millimeter dæk.
 

Kigger man på komforten, når man cykler, så er der ikke en finger at sætte på det.

 

Jena Hybrid er en rigtig komfortabel cykel at køre på, men samtidig gør carbon-stellet også at den er hurtig og forholdsvis let at få op i fart.

 

En sidste ting ved stellet er, at der er blevet gjort plads til at montere cykeltasker således man rigtig kan komme på eventyr med cyklen. Dette er ret fedt, og noget der ses på flere og flere gravelcykler.

 

 

Hjulsæt   

Hjulene der er monteret på cyklen er fra Wilier selv, kaldet ’Wilier Triestina Carbon’, og er firmaets  svar på et solidt carbon-hjulsæt til gravel.

 

Hjulsættet er det samme, der er standard på mange af Wiliers gravelcykler, den eneste forskel her er, at der er bygget en motor ind i baghjulet. Hjulsættet vejer 1600 gram uden motor, hvilket er til den lettere side for et solidt hjul til alle terræner.

 

Hjulene er monteret med Vittoria Terreno Mix, der er et solidt allround dæk til gravel. Det mærker man også med det samme, når man kører på asfalt, her har dækket bestemt ikke sin force.

 

Til gengæld kommer dækket til sin ret ude i terrænet, hvor det virkelig gør det godt. Cyklen har udelukkende været testet under tørre forhold, men her gør dækket det rigtig godt. 

 

 

Geargruppe

Wilier Jena Hybrid kommer monteret med geargruppen GRX 1x11, der er designet specifikt til gravel. Gruppen er mekanisk med hydrauliske skivebremser. Gruppen fås også i en elektronisk version.

 

Den specifikke gravelgruppe har nogle bestemte karakteristika, som den almindelige landevejsgruppe ikke har. For eksempel er grebene på styret blevet længere, således det er mere komfortabelt at holde ved styret på de bumlede grusveje. Bremsegrebene er også blevet gjort nemmere at håndtere, så det er nemmere at bremse i terrænet.

 

Cyklen er monteret med en 11-42 kassette og en 42 klinge foran. Jeg er generelt ret stor fortaler for et-klinge setup på terræncykler, og på Wilier Jena Hybrid fungerer det også rigtig godt, men man skal lige vænne sig til, at der er lidt større spring mellem gearene.

 

 

Elektronikken

Motoren på Wilier Jena Hybrid styres via en kontrolknap, der sidder på styret. Der er fire forskellige indstillingsmuligheder, hver indstilling symboliseres via forskellige farver. Rød er maksimum power, grøn for minimum. Knappen på styret er nem at betjene når man cykler. Selve motoren yder 250 watt, ligesom standard elcykler man ellers kan købe.


Således slår motoren også selv fra når man rammer 25 kilometer i timen, og følger derfor reglerne for elcykler i Danmark. Batteriet sidder integreret i rammen og påvirker faktisk ikke størrelsen på skrårøreret, der også uden batteriet er ret kraftig bygget.

 

Derfor ligner det heller ikke ved første øjekast en elcykel, det ses dog ved det store nav i baghjulet, hvor motoren er placeret, og bunden af stellet, hvor ladeporten er placeret.

 

Cyklen er blevet testet i forskelligt terræn, og man må bare sige at køre med elcykel er lækkert, specielt i terrænet, når man kommer til en stejl bakke, er det bare rart at have muligheden for at slå en elmotor til. Man bestemmer selv, hvor meget hjælp man vil have fra motoren, det er nok mest benene, der afgør det.

 

Batteriets holdbarhed afhænger i hvilket terræn man kører i. Kører man udelukkende landevej vil batteriet selvsagt holde længere tid. Cyklen er dog lavet til terræn og derfor skal den naturligvis også bruges i terrænet.

 

Jeg har kørt cirka 50 kilometer i varieret terræn på én opladning under testen. Man kan med fordel spare lidt på batteriet på landevejen ved at slå motoren fra. Cyklen ruller overraskende godt uden elmotor også, og derved kan man slå motoren til og fra efter behov.  

 

 

Konklusion

Først og fremmest er det virkelig lækkert at køre på en elcykel, om det er på landevejen eller terrænet, så ruller den virkelig godt.


Wilier Jena Hybrid er en elcykel, der i det store hele ligner en almindelig gravelcykel. Det der adskiller denne elcykel fra en almindelig cykel, er motoren i baghjulet, der gør at navet er større en normalt, og så kan man se en ladeport i bunden af stellet, ellers ligner i det en almindelig gravelcykel, hvilket er et stort plus.


Jeg har haft stor glæde af at køre på denne cykel. Selvom jeg selv føler jeg er ret god form, så er det bare sjovt. Men for mig vil det ikke være en cykel jeg selv ville investere i, men tror, at der er rigtig mange der vil have stor glæde af Wilier Jena Hybrid, og vil derfor være et godt bud, hvis man gerne vil have en elcykel til terrænet.  

 

Sådan har vi testet:
Cyklen er blevet testet den seneste måned i alt slags vejr. Den er blevet testet i varieret terræn.

Stillet til rådighed af: Belgian Cycling Club


TESTRAPPORT

 

Brand: Wilier

Model: Wilier Jena Hybrid gravelcykel

 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig til mange forskellige typer mennesker. Men især nok til en målgruppe, der i højere grad vil nyde en cykeltur, og derfor vil have glæde af en hjælpemotor.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Synes at Wilier er lykkedes rigtig godt med denne cykel, og den skiller sig ud fra andre elcykler.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen ligger på omkring 30.000,- og det i den høje ende i forhold til almindelige elcykler. Men ud fra, at det er en god gravelcykel med elmotor, så synes jeg faktisk, at det er en rigtig fornuftig pris.

 

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

Wilier har lavet en rigtig flot ramme, hvilket italienske Wilier er kendt for, og den ligner ved første øjekast ikke en elcykel, hvilket må siges at være et plus.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Det er ganske simpelt at indstille både saddel og styrhøjde.

 

Hvad vejer den testede cykel?

Cyklen vejer omkring 13 kilo.

 

Er cyklen komfortabel at køre?

Ja den er komfortabel at køre på, specielt Vittoria Terreno dækkene gør den ret komfortabel.


Beskriv cyklens køregenskaber

De overordnede styreegenskaber er rigtig gode. Den reagerer på det, man vil have den til.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Wilier Jena Hybrid er en carbon-cykel, og er derfor utrolig stiv og reagerer rigtig godt når man træder i pedalerne.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Styringen er neutral.

 

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

Komponenterne matcher godt til rammen.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Hvis man måske skal opgradere, så skulle det være 700x40 mm dæk i stedet for 38 mm, men det er en mindre detalje, der dog vil gøre cyklen endnu mere komfortabelt at køre på.

 

Bedøm hjulsættet

Hjulene fra Wilier er nogle rigtig gode allround hjul.

 

Konklusion

Overordnede konklusion er, at italienske Wilier har lavet en rigtig god gravel elcykel med lav vægt i forhold til, at det er en elcykel, og gør det godt på de testede parametre.

 

Om testeren:

Alder: 32 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: 10 år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.  

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet