Motionsfeltet.dk's vurdering:
(9/10)
Fakta:
Producent: Wilier
Produkt: Wilier Jena Hybrid
Farver: Drop Bar Green og Drop Bar Blue/Orange Glossy
Størrelse: S, M, L og XL (Testet i størrelse i M)
Vægt: 13,2 kilo
Vejledende udsalgspirs: 29.999,- kroner
Fakta om cyklen:
Ramme: Carbon
Forgaffel: Carbon
Geargruppe: Shimano GRX 1x11
Kranksæt: Shimano GRX 40 T
Bremser: Shimano GRX disc
Hjulsæt: Wilier Trestina alu hjul
Dæk: Vittoria Terreno Dry 700x38 mm
Saddelpind: Ritchey
Saddel: Selle Italia X3 Boost
Frempind: Ritchey Comp
Styr: Ritchey Ergomax Road Comp
Motor: Mahle Ebikemotion X35+
Introduktion
Dagene er talte, hvor det at køre på en elcykel var en falliterklæring i forhold til ens krop og form.
I dag ser man alle slags elcykler i gadebilledet, der oveni købet bliver kørt af personer i alle aldre. Igennem de senere år er det også blevet mere og mere populært at købe MTB, racer eller gravelcykel med motor.
Og netop gravelcykler er det nyeste inden for sportscykler, og enhver cykelgal med bare lidt respekt for sig selv har erhvervet sig en gravelcykel.
Men hvorfor skal man så bruge de ekstra penge på en gravelcykel med el-motor?
Det har vi forsøgt at komme tættere på et svar med denne test af Wilier Jena Hybrid.
Test
De dage hvor en elcykel var en cykel, hvor batteriet sad bagpå, og så stor og klodset ud er også talte.
Wilier Jena Hybrid ligner ved første øjekast en helt almindelig gravelcykel og kun det lidt større skrårør ved kranken og det store bagnav afslører, at her er der tale om en elcykel.
Den italienske cykelproducent Wilier har taget designet fra deres i forvejen flotte standard gravelcykel, og tilføjet et eksternt batteri og en ladeport ved kranken. Jena Hybrid har en rigtig god og behagelig rammegeometri, der giver en god følelse, når man kører på cyklen.
Jeg synes endda, den er lidt mere aggressiv end andre modeller jeg tidligere har testet, hvilket gør den føles ret hurtig og lidt mere som en landevejsracer.
Hos Wilier har man ikke ligesom andre mærker installeret stødabsorberende features, ud over de naturligt dæmpende egenskaber i carbon-materialet og de bredde 700x38 millimeter dæk.
Kigger man på komforten, når man cykler, så er der ikke en finger at sætte på det.
Jena Hybrid er en rigtig komfortabel cykel at køre på, men samtidig gør carbon-stellet også at den er hurtig og forholdsvis let at få op i fart.
En sidste ting ved stellet er, at der er blevet gjort plads til at montere cykeltasker således man rigtig kan komme på eventyr med cyklen. Dette er ret fedt, og noget der ses på flere og flere gravelcykler.
Hjulsæt
Hjulene der er monteret på cyklen er fra Wilier selv, kaldet ’Wilier Triestina Carbon’, og er firmaets svar på et solidt carbon-hjulsæt til gravel.
Hjulsættet er det samme, der er standard på mange af Wiliers gravelcykler, den eneste forskel her er, at der er bygget en motor ind i baghjulet. Hjulsættet vejer 1600 gram uden motor, hvilket er til den lettere side for et solidt hjul til alle terræner.
Hjulene er monteret med Vittoria Terreno Mix, der er et solidt allround dæk til gravel. Det mærker man også med det samme, når man kører på asfalt, her har dækket bestemt ikke sin force.
Til gengæld kommer dækket til sin ret ude i terrænet, hvor det virkelig gør det godt. Cyklen har udelukkende været testet under tørre forhold, men her gør dækket det rigtig godt.
Geargruppe
Wilier Jena Hybrid kommer monteret med geargruppen GRX 1x11, der er designet specifikt til gravel. Gruppen er mekanisk med hydrauliske skivebremser. Gruppen fås også i en elektronisk version.
Den specifikke gravelgruppe har nogle bestemte karakteristika, som den almindelige landevejsgruppe ikke har. For eksempel er grebene på styret blevet længere, således det er mere komfortabelt at holde ved styret på de bumlede grusveje. Bremsegrebene er også blevet gjort nemmere at håndtere, så det er nemmere at bremse i terrænet.
Cyklen er monteret med en 11-42 kassette og en 42 klinge foran. Jeg er generelt ret stor fortaler for et-klinge setup på terræncykler, og på Wilier Jena Hybrid fungerer det også rigtig godt, men man skal lige vænne sig til, at der er lidt større spring mellem gearene.
Elektronikken
Motoren på Wilier Jena Hybrid styres via en kontrolknap, der sidder på styret. Der er fire forskellige indstillingsmuligheder, hver indstilling symboliseres via forskellige farver. Rød er maksimum power, grøn for minimum. Knappen på styret er nem at betjene når man cykler. Selve motoren yder 250 watt, ligesom standard elcykler man ellers kan købe.
Således slår motoren også selv fra når man rammer 25 kilometer i timen, og følger derfor reglerne for elcykler i Danmark. Batteriet sidder integreret i rammen og påvirker faktisk ikke størrelsen på skrårøreret, der også uden batteriet er ret kraftig bygget.
Derfor ligner det heller ikke ved første øjekast en elcykel, det ses dog ved det store nav i baghjulet, hvor motoren er placeret, og bunden af stellet, hvor ladeporten er placeret.
Cyklen er blevet testet i forskelligt terræn, og man må bare sige at køre med elcykel er lækkert, specielt i terrænet, når man kommer til en stejl bakke, er det bare rart at have muligheden for at slå en elmotor til. Man bestemmer selv, hvor meget hjælp man vil have fra motoren, det er nok mest benene, der afgør det.
Batteriets holdbarhed afhænger i hvilket terræn man kører i. Kører man udelukkende landevej vil batteriet selvsagt holde længere tid. Cyklen er dog lavet til terræn og derfor skal den naturligvis også bruges i terrænet.
Jeg har kørt cirka 50 kilometer i varieret terræn på én opladning under testen. Man kan med fordel spare lidt på batteriet på landevejen ved at slå motoren fra. Cyklen ruller overraskende godt uden elmotor også, og derved kan man slå motoren til og fra efter behov.
Konklusion
Først og fremmest er det virkelig lækkert at køre på en elcykel, om det er på landevejen eller terrænet, så ruller den virkelig godt.
Wilier Jena Hybrid er en elcykel, der i det store hele ligner en almindelig gravelcykel. Det der adskiller denne elcykel fra en almindelig cykel, er motoren i baghjulet, der gør at navet er større en normalt, og så kan man se en ladeport i bunden af stellet, ellers ligner i det en almindelig gravelcykel, hvilket er et stort plus.
Jeg har haft stor glæde af at køre på denne cykel. Selvom jeg selv føler jeg er ret god form, så er det bare sjovt. Men for mig vil det ikke være en cykel jeg selv ville investere i, men tror, at der er rigtig mange der vil have stor glæde af Wilier Jena Hybrid, og vil derfor være et godt bud, hvis man gerne vil have en elcykel til terrænet.
Sådan har vi testet:
Cyklen er blevet testet den seneste måned i alt slags vejr. Den er blevet testet i varieret terræn.
Stillet til rådighed af: Belgian Cycling Club
TESTRAPPORT
Brand: Wilier
Model: Wilier Jena Hybrid gravelcykel
Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?
Cyklen henvender sig til mange forskellige typer mennesker. Men især nok til en målgruppe, der i højere grad vil nyde en cykeltur, og derfor vil have glæde af en hjælpemotor.
Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe
Synes at Wilier er lykkedes rigtig godt med denne cykel, og den skiller sig ud fra andre elcykler.
Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?
Prisen ligger på omkring 30.000,- og det i den høje ende i forhold til almindelige elcykler. Men ud fra, at det er en god gravelcykel med elmotor, så synes jeg faktisk, at det er en rigtig fornuftig pris.
Bedøm rammens udførsel / konstruktion
Wilier har lavet en rigtig flot ramme, hvilket italienske Wilier er kendt for, og den ligner ved første øjekast ikke en elcykel, hvilket må siges at være et plus.
Hvordan er indstillingsmulighederne?
Det er ganske simpelt at indstille både saddel og styrhøjde.
Hvad vejer den testede cykel?
Cyklen vejer omkring 13 kilo.
Er cyklen komfortabel at køre?
Ja den er komfortabel at køre på, specielt Vittoria Terreno dækkene gør den ret komfortabel.
Beskriv cyklens køregenskaber
De overordnede styreegenskaber er rigtig gode. Den reagerer på det, man vil have den til.
Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel
Wilier Jena Hybrid er en carbon-cykel, og er derfor utrolig stiv og reagerer rigtig godt når man træder i pedalerne.
Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?
Styringen er neutral.
Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?
Komponenterne matcher godt til rammen.
Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?
Hvis man måske skal opgradere, så skulle det være 700x40 mm dæk i stedet for 38 mm, men det er en mindre detalje, der dog vil gøre cyklen endnu mere komfortabelt at køre på.
Bedøm hjulsættet
Hjulene fra Wilier er nogle rigtig gode allround hjul.
Konklusion
Overordnede konklusion er, at italienske Wilier har lavet en rigtig god gravel elcykel med lav vægt i forhold til, at det er en elcykel, og gør det godt på de testede parametre.
Om testeren:
Alder: 32 år.
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg
Jeg har cyklet i: 10 år
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen
Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.
Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger