Motionsfeltet.dk's vurdering:
(8/10)
Fakta
Producent: Wilier
Produkt: Filante SLR
Farver: Grey Iride Green Glossy
Størrelse: Medium
Vægt: 7.2 kilo (uden pedaler)
Pris: Filante SLR starter ved kr. 65.000,- med Ultegra Di2 / SRAM Force AXS og carbon-hjul.
Introduktion
Wilier-cyklen er stillet til rådighed af Belgian Cycling Club, som er skabt af den tidligere prof Allan Johansen - bedre kendt som Smeden.
Projektet er skabt som et univers for cykelentusiaster, hvor der er fokus på det sociale og hyggelige ved cykelturen samt passionen for cykling.
De arrangerer motionscykelløb og cykelrejser og har sågar deres helt egne løb: Vrads Bjerg Grand Prix, Tour de Midtjylland og Coast2Coast med fokus på at føre rytterne igennem den smukke natur i Danmark.
Men Allan Johansen har også stort fokus på cykeludstyr, hvor han forhandler blandt andet cykler fra italienske Wilier. Her har an specialiseret sig i at rådgive og vejlede, så man får den helt rigtige cykel alt efter ambitioner, erfaring og budget.
Belgian Cycling Club har således sendt os ud på en Filante SLR fra Wilier, som vi har testet på de danske landeveje.
Test
Wilier - italiensk finesse
Wilier er et velrenommeret brand fra Italien, som må siges at have fået lidt ekstra opmærksomhed i denne sæson, hvor de har leveret cykler i en meget iøjnefaldende og omtalt lakering til Astana.
En af de cykler, som det professionelle hold har haft til rådighed, er modellen Filante SLR. Den er en videreudvikling af en af Wiliers tidligere klassikere Cento10PRO.
Filante er lavet til at være en aerdoynamisk optimeret cykel, som skal give rytterne en fordel på stort set alle dage hvor de ikke færdes i de høje bjerge. Her kan rytterne til gengæld vælge en af firmaets Zero SLR-model, hvor rammen er 100 gram lettere og appellerer til ægte klatrere.
Filante SLR-modellen er således en cykel for rouleurs og sprintere - og ryttertyperne derimellem, som vil drage nytte af en anelse mere aerodynamik og stabilitet.
Wilier har som sagt fået en del omtale på grund af den flotte og eksklusive lakering, de har leveret til Astana. Vores testcykel lader heller ikke meget tilbage at ønske. Den er holdt i en grå glansfarve med en flot blå-grøn finish på forgaffel og andre strategiske steder. Farven skifter i sollys og den flotte finish giver en klar fornemmelse af et luksusprodukt. Noget som flere bemærkede, mens vi testede cyklen.
Aerodynamiske fordele
Som sagt, så er Filante SLR aerodynamisk optimeret i forhold til den mere rene klatrer Zero SLR.
Filante holder dog en acceptabel rammevægt på 870 gram, så den er reelt en kombination af en rendyrket aeroracer og en mere allround-cykel. det er en tendens som er meget fremtrædende på cykelmarkedet lige nu, hvor producenterne har fundet ud af at lave rammer i et sweetspot for fart og vægt.
Derfor er det også interessant at læse, hvad Wilier selv siger om forholdet til aerodynamik:
Wilier har benyttet en vindtunnel i udviklingen, som alle andre, men har også i høj grad taget højde for de forhold, som man udsættes for i den virkelige verden, hvor flowet af vind er udsat for langt flere forstyrrelser.
Det har resulteret i, at rørformerne er mindre kantede, end man ofte ser på aero-racerne og at forgaflen er gjort bredere. Det samme er cyklens bageste trekant, hvor sadelstræberne i øvrigt er sænkede, som trenden også foreskriver.
Alt sammen noget, som skal forbedre aerodynamikken i den virkelige verden og ikke kun i et sterilt miljø som en vindtunnel.
Ændringerne ses tydeligt på rammen. Rørformerne er aerodynamiske, men ikke nær så udtalte eller ekstreme som den helt rendyrkede aero-cykler. Det giver også en cykel med et afdæmpet look, hvor moderne og klassiske linjer i høj grad kombineres.
Lav vægt
Den nye konstruktion, med mindre skarpe kanter, gør, at der skal bruges mindre materiale og mindre bindemiddel i rammen, hvilket barberer vægten for den testede størrelse medium ned på 870 gram. Forgaflen vejer ind på cirka 360 gram.
Bygger man rammen op med topkomponenter, så kan man sagtens ramme UCI-grænsen på 6.8 kilo, men det koster naturligvis, da de lette komponenter og hjul er notorisk dyre.
Vægten på ramme og forgaffel er absolut godkendt, dog uden at være helt i den allerletteste ende, når det kommer til high-end cykler. Men omvendt har vægten ikke været det primære fokus her, så man får relativt meget aerodynamik kontra vægt med Filante SLR.
Integreret cockpit
Cockpittet er fuldt integreret med intern kabelføring, som går direkte ind i rammen og giver et clean og lækkert look.
Wilier har lavet et Filante-cockpit, som den testede model er født med. Det kombinerer frempind og styr i en helstøbt (monocoque) kombination, som vejer ind på cirka 350 gram for et styr med 100 millimeter frempind og 420 millimeter styr, hvilket er standardmål.
Wilier har lavet systemet, så spacerne kan fjernes og tilføjes uden at forstyrre kablerne, hvilket kan være med til at eliminere en masse hovedpine, når man skal have sin position justeret på plads.
Der kan være op til 35 millimeter spacere under styret og Wilier har regnet ud, at på tværs af alle rammestørrelser, cockpit-størrelser og spacere, så kan der opnås ikke mindre end 240 forskellige positioner uden overlap. Det er for at sikre, at man kan finde en nøjagtig position selv om cockpittet er integreret og det ikke er muligt at skifte kun frempindslænge for eksempel.
Overraskende høj komfort
Nå, til det som det handler om: Hvordan føles Filante SLR ude på vejen?
Cyklen er en aero-racer på mange måder, hvilket som regel giver en noget hårdere og kompromisløs køreoplevelse. Fart over komfort.
Det er dog ikke nødvendigvis tilfældet her. For Filante er overraskende komfortabel og føles behagelig under langt de fleste forhold.
Cyklens bageste trekant æder let ujævnheder fra underlaget og selvom den forreste del er stiv og ret kontant, så får man stadig en lækker køreoplevelse. Der er god dæmpning af vibrationerne fra vejen og man føler ikke, at man skal æde ethvert bump og ujævnhed på vejen, som man skulle, da første generation af aerocykler kom på markedet.
Vi har testet med et sæt Vittoria Corsa Control Graphene 2.0 dæk på 28 millimeter, hvilket bestemt også er med til at gøre køreoplevelsen mere blød og lækker. Så parrer man rammen her med et sæt brede dæk, så man kan køre lidt lavere dæktryk, så får man virkelig meget komfort for en aero-cykel.
Let på tå
Filante lever op til sit væddeløber-ophav, når man skal træde den op i fart. Den reagerer let og roligt på inputs fra rytteren og den lave vægt og gode stivhed kan mærkes, når man accellerer fra lav fart eller når man træder farten op efter sving.
Her får man fin, kontant afregning for sine kræfter, som man forventer det af en cykel af denne kaliber og karakter.
Det øger for alvor fornemmelsen af en konkurrencecykel.
Stabil fornemmelse
Samtidig er cyklen fornuftigt stabil ved høj fart. Den reagerer roligt på underlaget og føles generelt sikker i høj fart. Det er præcis den rolighed og stabilitet, som man forventer og nyder godt af i en aerocykel. Det gør, at man stoler på den, hvad enten man kører rundt alene og træner eller sidder i et felt i høj fart, med masser af folk omkring sig.
Den føles også hurtig på de lige stykker og holder farten godt - igen karakteristika af en aero-racer.
Præcis og sikker styring
Filante SLR er også ret velafbalanceret og styringen føles præcis og skarp. Det er tillidsvækkende - især hvis man skal bruge cyklen til løb og lignende.
Det er dog en konkurrencecykel, så den præcise styring har også en grad af kontanthed over sig, som det næsten altid er tilfældet for den slags cykler. Cyklen inbyder samtidig til en aggressiv position via sin geometri, så man får mest ud af den, hvis man er interesseret i fart og foretrækker væddeløb over roligere cykling.
Konklusion
En virkelig velafbalanceret cykel, hvor Wilier i høj grad lykkes med at kombinere fart, komfort og vægt.
Filante SLR stikker ud med sin gode komfort, som er integreret i en pakke, som eller indbyder til fart. Den har de fleste karakteristika fra en supercykel, som er let og adræt, holder farten godt og er effektiv i både høj fart og sving.
Har man budgettet, så er det en meget vellykket pakke til det danske terræn, som hurtigt kan laves om til en klatremaskine med et sæt lette hjul, hvis man ønsker det.
…
Sådan har vi testet:
Vi har testet Filante SLR på de danske landeveje.
Stillet til rådighed af: Belgian Cycling Club
Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger