21.04.2016 @ 10:09

Et spændende bekendtskab med et nyt mærke på cykelmarkedet - hvor god garanti, prøvetid og stærke priser gør VOTEC til et mærke, man bør tage med i sine overvejelser, inden man køber ny cykel. Den testede model er utroligt veludstyret til prisen og leverer godt på mange områder.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta                                                 

Producent: VOTEC

Fås i størrelserne: 50, 54, 56, 58, 62

Fås i farven: sort (som billedet)

Vægt (vejet): 7,25 kg

Vejl. pris: 21.829 kr.

 

Fakta om cyklen  

Ramme: VOTEC VRC carbon Di2-ready

Forgaffel: VOTEC VRC full carbon

Skiftegreb: Shimano ULTEGRA ST-6870 2s/11s Di2

For-/bagskifter: Shimano ULTEGRA RD-6870 11s Di2

Kassette: Shimano ULTEGRA CS-6800 11-28t, 11s

Kranksæt: Shimano ULTEGRA FC-6800 50/34t 11s

Bremser: Shimano ULTEGRA BR-6800

Styr: Easton EA50

Frempind: Easton EA90

Saddelpind: VOTEC SL Carbon

Sadel: Ergon SRX30 evo

Hjul: Easton EA90SL tubeless ready

Dæk: Continental GRAND PRIX 4000s II 25mm

Garanti: 100 dages returret og 6 år på rammen

 

Introduktion

VOTEC er ikke et kendt mærke i Danmark og heller ikke et mærke, som man ser i de professionelle cykelløb på TV. Men et tysk mærke som allerede har fået gode anmeldelser i tyske tests, mest for deres fully MTB, og derfor vil læseren måske have hørt om mærket indenfor MTB, men ikke så meget indenfor race.

 

VOTEC har ikke dyre salgsled, og man kan kun købe cyklerne via deres onlineshops. Det smarte er dog, at de giver 100 dages returret, så man har god tid til at prøve cyklen og se, om den passer til ens behov og kørestil.

 

I forhold til deres konkurrenter, er det et ekstra tilbud med 100 dages returret. Sammenholdt med deres lave priser, gør det VOTEC til et spændende tilbud i et marked, hvor der er hård konkurrence, og som er meget præget af, at man køber kendte mærker.

 

Test

VOTEC har taget det sikre valg, hvad angår farve til rammen. Matsort, med få klarlak områder på rammen, lidt kedeligt. Efter vores mening, er sorte cykler ved at blive overhalet af tiden. Ærgerligt, at man ikke tør gå efter cykler med mere farve. Men omvendt koster dette også ekstra til designer og maler, og Vo vil netop gerne holde prisen nede, da det er en af deres store konkurrenceparametre.

 

Det enkle designvalg ses også i valget af saddel, frempind og styr. Det gør det nemt, at opgradere uden man føler, at det bestående udstyr er så dyrt at det skal beholdes, hvis man nu ikke bryder sig om netop de valgte komponenter. Fornuftigt af den tyske leverandør.

 

Cyklen er udstyret med Shimano Ultegra Di2 og Easton tubeless ready hjul. Rigtig gode komponenter, som vi tidligere har testet. Testen på geargruppen kan læses her. Det skal her nævnes, at cyklen er udstyret med en lille holder til Di2 junction boksen, fin detalje. Hjulene er vi ret vilde med. De er lette, vejer 1490 gram, er tubeless ready og ruller rigtig godt. De er stive og får cyklen hurtig og let op i fart. Godt valg, og sjældent set i denne prisklasse.

 

Saddel, frempind og styr er fine komponenter, og vil opfylde de flestes behov. Sadlen gør ikke noget godt for os, og vi har aldrig kørt på mærket før. Den er hård og ikke specielt komfortabel, den ville vi udskifte, men det er individuelt og en smagssag.

 

Rammen mærker man hurtigt er stiv. Meget stiv. Den reagerer godt på ens kraftoverførsel og sammen med hjulene, er cyklen let at få op i fart. Desværre virker rammen så stiv, hvilket gør at bagenden er meget livlig når man rejser sig op, og træder til. Det samme gør, at cyklen ikke er en komfortabel cykel, og det skal man være klar over inden man køber. Men søger man efter en cykel der er stiv, klar til race og responsiv, så kan den være et godt valg.

 

Til den pris med geargruppe og hjulsæt, er den svær at slå for konkurrenterne.

 

Konklusion

Til prisen er den testede cykel meget konkurrencedygtig. Geargruppe og hjul præger cyklen meget positivt, og vil selv give den kræsne køber god valuta for pengene, og ikke mindst rigtig god performance. Hjulene er med til, at cyklen kommer ned i en fin vægt, som gør at den også vil gøre sig godt i bjergene eller kuperet terræn.

 

Cyklen er meget stiv og umiddelbart lidt for stiv i bagenden, hvilket gør den meget livlig, når man rejser sig i sadlen. Det vil passe godt til den aggressive kørestil eller i sprint, hvis man kan lide en livlig cykel. Men søger man en komfortabel cykel, så bør man søge andre muligheder.

 

Sadlen er ikke lige vores favorit, men det er en smagssag, og til den lave pris på cyklen kan man nemt opgradere både saddel, styr og frempind hvis man lyster, og det vil stadig gøre prisen på den samlede cykel lav.

 

Sådan har vi testet

Cyklen er testet på de sydsjællandske landeveje i løbet af december, januar, februar og marts måned. Så den er kørt i kolde og våde eller fugtige veje.

 

Kort om mærket

VOTEC er et tysk cykelfirma på lige fod med mærker som Rosebikes og Canyon, de er dog lidt mere kendte i Danmark, da de har været her flere år. Man bestiller via deres webshops, og de har dermed ikke dyre salgsled. Cyklerne kommer direkte fra VOTEC samlet og indstillet, og så har man 100 dages returret, så man kan teste den, og passer den ikke, kan den sendes retur igen, indenfor de 100 dage.

 

Stillet til rådighed af:

VOTEC

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet