Motionsfeltet.dk's vurdering:
Fakta:
Producent: Vittoria
Model: Barzo
Størrelse: 29x2.35
Fås i farven: Sort/Grå
Vægt: 745 gram
Vejledende pris: 479,- kroner
Indledning:
Når man skal vælge et dæk, er der mange faktorer, der kommer i spil: Er du ambitiøs XC-motionist, og skal have et hurtigt dæk, for at kunne blande dig i medaljestriden, eller er du en hardcore ’trail shredder’, som skal have maksimalt greb? Eller bruger du kun din mountainbike en gang imellem til at køre hyggeture i skoven og vægter punkteringsresistens højt?
Uanset hvilken type rytter du er, er det vigtigt af overveje, hvad du skal bruge dit dæk til, for et dæk kan have en væsentlig indflydelse på din cykels køreegenskaber.
Derfor prøver dækfabrikanterne også at udvikle dæk, som opfylder så mange af kravene som muligt, og det vil altid vil et kompromis, som de dog ofte lykkedes ganske fint med.
Dækket vi har til test, er et Vittoria Barzo i str. 29 x 2.35. Det er beregnet til allround XC-brug, men har et forholdsvist aggressivt mønster, som består at tætsiddende små knopper i midten for at give lav rullemodstand, når det går ligeud og nogle kraftigere knopper med større afstand for at give greb i svingene.
Dækket er tubeless ready, hvilket nærmest er en standard opsætning for alle seriøse mountainbikere. Desuden har Vittoria benyttet sig af materialet Grafen i gummiblandingen, hvilket skulle give større slidstyrke, lavere rullemodstand og mere greb.
Test:
At teste et dæk starter altid med monteringen. Jeg skulle montere dem i en tubeless opsætning på et par hookless carbonhjul med 30 millimeter indvendig bredde. Dækkene kom relativt let på fælgene, ikke de letteste, men heller ikke de sværeste at montere, og da de fik et skud luft fra min boosterpumpe, satte de sig med det samme og holdt tæt, selvom jeg ikke havde givet dem latex endnu.
På vej til skoven har jeg nogle kilometer på asfalt, og her rullede de ganske let og uden den mærkbare modstand, som de downhill-dæk de erstattede. På sporet var der masser af greb på næsten alle underlag. Specielt på de tørre og let fugtige spor er der rigtigt meget greb.
Samtidig er de letrullende og opbygger hurtigt fart, når det går nedad. Det samme gælder, hvis man pumper cyklen gennem sporets rullende terræn.
Hvis man skal have maksimal svinghastighed ud af dækkene, skal man være omhyggelig med sin svingteknik og få lagt cyklen ordentligt ned, for at udnytte de aggressive sideknopper.
Når sporet bliver mere vådt, klarer Barzo’en det også fint. På trods af de lidt lavere knopper i midten, tager det udmærket fat i underlaget og driver cyklen frem, når det er mudret. Når det er meget mudret, vil et decideret mudderdæk have bedre greb. Men dette er et allround-dæk og set i den kontekst klarer Barzo opgaven fint. Samtidig er der ikke er tendens til at mudderet pakker i dækmønsteret.
Et dæk skal også kunne bremse, og meget gerne uden at blokere uventet. Barzo klarer denne opgave fint, da det er rimeligt let at dosere bremsekraften, uden at man pludselig blokerer og skrider ud.
Konklusion:
Kort fortalt; et rigtigt godt dæk til det varierede danske underlag.
Barzo har masser af greb på de fleste underlag, kun på det mest mudrede vil man savne lidt greb, dog uden at det bliver et decideret problem. Det er tubeless og let nok til at kunne bruges som konkurrencedæk på højt niveau. Samtidig har den testede størrelse (2.35 i bredden) så meget volumen, at det giver en god komfort på en hardtail.
Dækket er ikke blevet testet længe nok til at kunne vurdere slidstyrken, men efter 5 ugers test ser dækker stadigt helt nyt ud, så det ser ud som om, at det er ganske holdbart. Jeg har da heller ikke haft nogen punkteringer i testperioden.
Kunne jeg mærke Grafen’s revolutionerende egenskaber?
Tja, det er svært at sige, men med det gode greb, den lave rullemodstand og den formodede høje slidstyrke, ser det ud som om det er en vist sandhed i Vittoria’s påstande.
Sådan har vi testet:
Dækkene er blevet testet i december og januar måned på Det Hvide Spor i Bidstrup-skovene, og det er et spor med meget forskelligt underlag og sporforløb. Sporet består af velpræparerede sektioner med underlag af komprimeret stenmel, naturlige spor med fastkørt muld, strækninger med masser af rødder, samt enkelte mudderstykker.
Kort om mærket:
Vittoria blev grundlagt i 1953 i Italien, og er mest kendt for deres næsten legendariske Corsa-landevejsdæk. Ud over dæk og slanger producerer de også hjul.
Stillet til rådighed af: Shimano Nordic
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger