20.07.2020 @ 18:53

Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.

Fakta

Vejledende udsalgspris: 1.600,- kroner

Vægt: 71 gram

Mål: 98,6 x 19,7 x 39,6 mm

Batterilevetid: 9 timer

ANT+®: Ja

BLE: Ja

Forhandler: Garmin

 

Der er gennem tiderne blevet udarbejdet mange kreative løsninger til at give cyklister et overblik over bagfrakommende køretøjer - herunder både hjelme, briller og styrpropper med spejle.

 

Den nyeste teknologi fra Garmin byder på smartere løsninger, som er med til at øge sikkerheden, ved at du får besked på din Garmin-kompatible enhed. Herved kan du blot cykle uden løbende at skulle orientere dig i spejle eller dreje hovedet. Feltet.dk har testet Varia 516.

 

Nemt og enkelt

Varia 516 er en aflang radar med indbygget lys, der placeres på saddelpinden, og registrerer, trafikken bag ved dig. Med i Varia-pakken kommer en lygte, som har en længde på 9,7 centimeter og vejer blot 71 gram.

 

Yderligere følger et monteringssæt bestående at tre mounts, der passer til forskellige typer af saddelpinde, og Varia’en fastspændes med en af de to elastikker som medfølger. Garmin Varia RTL516 sidder godt og fast, når den er monteret, og via Garmins drejesystem er den samtidig nem at afmontere, så du kan tage den med i lommen, når cyklen bliver parkeret.

 

                     

I pakken kommer en lille instruktionsseddel, som gør det nemt og overskueligt at klargøre Varia RTL516 samt forbinde den med Garmin-enheden.

 

Her ses også, hvordan symbolerne på din enhed skal læses. Der medfølger desuden et kabel til opladning. Varia RTL 516 kan forbindes gennem bluetooth og ANT+.

 

Måden, hvorpå du forbinder Varia RTL516 med din Garmin-cykelcomputer, er ved først og fremmest at tænde begge enheder. På radaren kan du se et lille lys, der blinker, og det indikerer, at Varia’en er klar til at forbinde sig til en enhed.

 

På din cykelcomputer finder du under ”indstillinger” det afsnit, der hedder ”sensorer”. Herunder finder du punktet ”radar”, og her kan du forbinde enhederne med hinanden. Nemt og enkelt. For dem, som ønsker at tilpasse radaren yderligere, er der også mulighed for at gå mere i dybden.

 

Et godt overblik

Når Varia RTL516 og din enhed (Garmin cykelcomputer i dette tilfælde) er koblet sammen, og du påbegynder en cykeltur, vil du kunne se en rød prik oppe i højre hjørne på cykelcomputeren, der angiver din position.

 

Når der kommer en bil bagfra, vil den komme på displayet som en hvid prik, der bevæger sig mod dig. Er der to biler bag dig, vil du se to prikker - generelt vil du se et antal prikker, der svarer til antallet af biler bag dig. Skærmen på cykelcomputeren skifter farve afhængigt af forholdene. Grøn, når der ingen biler kommer, gul når der kommer biler i normal fart, og rød når der kommer biler i høj fart.

 

Den store fordel ved denne måde at indikere bagfrakommende biler på er, at du kan koncentrere dig om at cykle og blot kigge på din cyklecomputer for at få en indikation om, hvad der sker bagude. Du kan derfor slippe bekymringer og undgå jævnligt at kigge dig tilbage, hvorved du hele tiden kan hold øjnene på det, som sker foran dig - fx undgå huller eller at køre ind i den foranliggende rytter.

 

”Nice to have” eller ”need to have”?

Varia RTL516 kan henvende sig til et bredt publikum, og er mere eller mindre et must afhængig af hvilken type cyklist du er, eller hvor du kører. Det er selvfølgelig en individuel vurdering, men i det følgende kan du læse om vores vurderinger.

 

Bruger du jævnligt cyklen i hverdagen fx til og fra arbejde, for at aflevere børnene i vuggestue eller for at handle ind og til tider skal afsted i mørke, er Varia RTL516 næsten et uundværligt produkt. Især hvis du bor lidt uden for byen, hvor der ikke altid er cykelstier.

 

Til hverdagskørsel inde i byen, er det individuelt hvor meget gavn, du vil få at radaren. Her er det måske vigtigere at orientere sig på sædvanlig vis. Det er vigtigt at pointere, at når der skal laves sving eller krydses veje, bør man stadig orientere sig på traditionel vis.

 

                     

Som cykelrytter (motion eller konkurrence) er Varia RTL516 super god, men ikke nødvendigvis et must. Den giver den nødvendig information til at kunne fokusere på vejen og omgivelserne foran dig, men man kan fint klare sig uden, hvis man er vant til at køre eller kører alene.

 

For dem, som kører i et felt/gruppe, er Varia RTL516 virkelig et must, da den giver mulighed for at koncentrere sig om rytterne foran, men samtidig giver indikation om biler bagfra, så man hurtigt kan give forankørende ryttere besked herom og de kan trække ind til siden. Varia RTL516 måler hastighedsforskellen mellem dig og en bagfra kommende genstand - derfor vil du ikke se andre ryttere i et felt på di enhed, da I vil køre med cirka samme hastighed.

 

Vurderingen herfra er, at radaren er rigtig god og giver ekstra sikkerhed på de danske landeveje, men om det er et must, er op til den enkelte. Skal der til gengæld køres nede i alperne eller langs de krystalklare søer i Italien og Frankrig, hvor der er flere sving, typisk flere biler og flere tunneller kan Varia RTL516 gøre en stor forskel for sikkerheden.

                

Baglygten kan også tilpasses de forhold man kører under, og den kan både lyse konstant, blinke eller være slukket.

 

 

 

Konklusion

Varia RTL516 gør det nemt at få et indblik i de biler, der kommer bagfra. Radaren giver dig ro til at fokusere på det, som foregår foran dig, den kan gøre det mere sikkert at køre i et felt, men er ikke en erstatning for den almindelig orientering af trafikken.

 

Radaren med integreret baglygte er super nem at montere og afmontere, samt at have med på farten i en lomme eller taske. Den rammer derfor et bredt cykelpublikum, og for den designbevidste cykelrytter er den med sit enkle og smarte design ikke noget, der går ud over cyklens helhedsindtryk.

 

Feltet.dk kan klart anbefale Varia RTL516 til alle danske cyklende, men om den er et must eller ej, er op til den enkelte. Dog er det et større ”need to have” at have Varia RTL516 med, når turen går til det sydlige Europa med kringlede kyst- og bjergveje og flere tunneller. 

 

TESTRAPPORT

Varia RTL515

 

Hvad er produktet lavet til?

Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, der udover at gøre dig mere synlig i trafikken også giver dig information på din Garmin-kompatible enhed om bagfrakommende trafik.

 

Bedøm konstruktion / udførelse

Lille og diskret produkt

 

Bedøm produktets ydeevne

Varia RTL516 fungerer godt og effektivt i al slags vejr

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Et robust og holdbart produkt

 

Bedøm vægt

Med sine 71 gram er Varia RTL516 overraskende let

 

Bedøm ’Value-for-money’

For et produkt som er med til at øge sikkerheden og som ikke bliver slidt, er prisen fornuftig

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Produktets præcision og farve indikation fungerede virkelig godt

 

Var der noget, som du ikke kunne lide?

Nej

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Kender ingen tilsvarende produkter

 

Konklusion

Ja, jeg var glad for at køre med Varia RTL516 i det danske landskab. Den ville give endnu større glæde i Sydeuropa med snoede alpeveje, flere tunneller og kystveje med flere biler.

 

Om testeren:

Alder: 28 år
Højde: 180
Vægt: 68

Jeg har cyklet i:  13 år
Så ofte cykler jeg: 2-3 om ugen

Jeg kører disse discipliner: landevej og mountainbike

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet