Motionsfeltet.dk's vurdering:
(10/10)
Introduktion
Det er altid spændende, når cykelproducenterne lancerer deres nyeste modeller i sortimentet. Ofte er det små justeringer, som næsten ikke kan spottes med det blotte øje, men det er ikke tilfældet med Treks nye Madone-model, som har gennemgået en radikal ændring og har skabt stor nysgerrighed blandt cykelinteresserede. Den nye Trek Madone SLR kommer med et udfordrende og innovativt design, hvor det mest iøjnefaldende er sadelpindrørets udformning og den helt nye IsoFlow-teknologi, hvor vinden ledes gennem en åbning i stellet lige under sadelrøret. Der er tænkt aerodynamik gennem hele udviklingsprocessen af den nye Madone SLR 9 og med blandt andet Mads Pedersen i spidsen som testperson har ingeniørholdet ikke blot optimeret cyklen, men også ændret på geometrien så rytterpositionen bidrager yderligere til aerodynamikken. Feltet.dk har haft Trek Madone SLR 9 Gen 7 til test.
Fakta
Model: Trek Madone SLR 9
Geargruppe: SRAM Red E-tap AXS
Hjul: Bontrager Aeolus SLR 51
Pris: Kr. 117.999, -
Når kun det bedste er godt nok
Trek Madone SLR 9 er en high end-landevejscykel, der henvender sig til den meget kræsne og erfarne cykelrytter samt den professionelle rytter. Den nye IsoFlow-teknologi samt den innovative udformning af stel og styr gør Gen 7- versionen af Madone hele 300 gram lettere end de tidligere modeller.
Cyklen er lavet i Treks 800 OCLV Carbon, der er mærkets bedste og letteste kulfiber-sammensætning. Forventeligt er den nye Madone SLR 9 forsynet med SRAM Red e-tap AXS geargruppe og Bontrager Aeolus SLR 51 hjulsæt, og det er komponenter fra øverste hylde.
Hjulsættet er utrolig let, hurtigt og giver en tilfredsstillende stabilitet i vindige forhold. Ønsker man at køre tubeless, er hjulene selvfølgelig klar til det. Dækkene føles smidige og med et godt greb, så her er der heller ikke sparet på kvaliteten. Cyklen er forsynet med en kædegriber, så kæden ikke risikerer at falde ned mellem den lille klinge og stellet. Den fungerer, som den skal, og er nem at justere, hvis der er behov for det. I en størrelse Large/56 har Madone SLR 9 på en vægt på 7,36 kilo, hvilket er tilfredsstillende.
IsoFlow-teknologien
IsoFlow er navnet på den nye og unikke stødabsorberende samt aerodynamiske sadelrørs-teknologi som Trek har udviklet. Teknologien, hvor sadelrøret er bygget op på en helt ny måde, er den første af sin slags, og det giver samtidig cyklen sit yderst innovative look. Designet gør efter sigende sadelrøret mere eftergivende, når cyklen møder ujævnheder på vejen og giver den komfort, som er ønskværdig.
I udviklingen af IsoFlow opdagede ingeniørerne bag designet, at sadelpindsrøret var et punkt på cyklen, der gav forholdsvis stor luftpåvirkning og drag. Derfor var dette punkt på cyklen i fokus i udviklingsprocessen og med det unikke design ledes vinden nu gennem åbningen i cyklen, hvilket giver klare aerodynamiske fordele.
Mere aerodynamik
Det er ikke blot IsoFlow-teknologien der bidrager til en øget aerodynamik og hurtighed, men også en ny udformning af stellet og geometrien bidrager hertil. Ifølge Trek vil den nye kammatail-form (D-formet rør) af rørene og geometrien tilsammen skabe en forbedring på 19 watt ved samme ydelse sammenlignet med tidligere modeller, og hvor udformningen af stellet sparer de første 10 watt, spares de sidste 9 watt ved optimering af rytterens position.
Ifølge Treks beregninger svarer det til 60 sekunders forbedring over en time med en hastighed på 45 km/t. Det er således ikke bare professionelle ryttere, som kan få gavn af de aerodynamiske fordele, da fordelene forbliver stort set de samme ved til en hastighed på 25 km/t. Efter sigende skulle en rytter kørende med 35 km/t spare 59 sekunder og en rytter kørende med 25 km/t spare 58 sekunder på en time. Det ny design og det mindre drag kan altså give aerodynamiske fordele til en bred gruppe af ryttere.
Styr med fokus på ergonomi og aerodynamik
Trek har udviklet et nyt cockpit til den nye Madone SLR, som bidrager væsentligt til øget aerodynamik og giver en vægtbesparelse på cirka 150 gram. Det nye styr kommer med udad-vinklede drops, hvorved afstanden mellem droppene bliver større end afstanden mellem skiftegrebene. Helt præcist er differencen på 3 centimeter - det betyder, at et styr med en bredde på 42 cm vil få en bredde på 39 cm mellem skiftegrebene.
Den kortere afstand mellem skiftegrebene er noget, der kan mærkes, og det er tydeligt, at armene bliver mere samlede, hvilket giver netop den aerodynamiske fordel, som Trek tilsigter. Det kræver en anelse tilvænning at få armene mere ind under overkroppen, og styringen bliver naturligt lidt mere fintfølende, men tilvænningen sker hurtigt og føles meget naturlig.
God geometri og køreoplevelse i verdensklasse
Madone SLR 9 i en størrelse 56 kommer med reach (horisontale afstand mellem krank og kronrørstop) på 39,1 cm og en stack-højde (vertikale afstand mellem krank og kronrørstop) på 56,3 cm og giver en stack-reach-ratio på 1,44. Det er en ratio, som ikke er overraskende efter at have kørt på cyklen, der selvfølgelig er aggressiv og beregnet til at køre race, men den tilbyder samtidig en meget komfortabel køreposition, da man ikke sidder alt for foroverbøjet, og det kommer en til gode på de lange ture. For nogle ryttere vil cyklen måske føles for kort og give en for oprejst køreposition, men det har dog ikke været tilfældet i testers optik.
Trek har formået at lave en cykel, der opleves som en komplet enhed, der på én og samme tid er utrolig stiv og responderbar, men som samtidig giver den komfort, som der er brug for omkring saddel og styr. Kronrørsvinklen er på 73,5 grader i en størrelse 56 og sammen med det kortere reach giver det cyklen en hurtig og præcis styrringsfornemmelse og får cyklen til at lægge sig godt i sving. Krankboksen og kædestræberne giver en utrolig kraftoverførelse, der gør det ekstra sjovt at sprinte og lave vilde accelerationer.
Line up og fakta
Den nye Trek Madone SLR kommer med forskelligt udstyr, men fælles for alle modellerne (SLR 6, SLR 7 og SLR 9) er, at de kommer med 800 OCLV carbon. SRL 6 og SLR 7 kommer med Bontrager Aeolus Pro 51 hjulsæt og SLR 9 kommer med Bontrager Aeolus RSL 51 hjulsæt. Største dækbredde er 28C.
SLR 6 kan fås med Shimano 105 eller Sram Rival eTap AXS, SLR 7 kommer i en udgave med Shimano Ultegra og med SRAM Force eTap AXS, mens SLR 9 kommer med Shimano Dura-Ace eller SRAM Red eTap AXS. Udgaverne med SRAM er alle med integreret powermeter.
Madone SLR vejer mellem 8 kg og 7,36 kg i en størrelse 56 cm og priserne går fra kr. 60.499, - til kr. 117.999, -.
Konklusion
Madone SLR 9 Gen 7 er helt oppe i toppen af verdensklasse-landevejscykler og prisen er også herefter. Trek har virkelig formået at lave en radikal ændring i deres design, indført ny teknologi og er lykkedes med at lave en cykel, der leverer. Komponenterne er fra øverste hylde og spiller rigtig godt sammen med resten af cyklen. Den nye Iso-Flow-teknologi giver cyklen et unikt og progressivt design og sammen med styret samt en ikke alt for aggressiv geometri er cyklen meget komfortabel at køre på. Komforten i kombination med en stiv ramme gør cyklen til ren underholdning - den er sjov at køre på, hurtig at accelerere op, og så er den hurtig som et lyn ude på landevejen.
Sådan har vi testet: Cyklen har været stillet til rådighed af Trek og er blevet testet gennem august måned. Madone SLR 9 Gen 7 har været på lange ture, er blevet testet i sprint og på bakker og har kørt kortere tempoture.
Stillet til rådighed af: Trek
Om testeren:
Alder: 30
Højde: 180
Vægt: 67
Jeg har cyklet i: 14 år
Så ofte cykler jeg: 2-3 ugentligt
Jeg kører disse discipliner: landevej og mountainbike
Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger