05.04.2023 @ 13:00

Ny gravelcykel fra Trek, hvor komfort og aerodynamik går hånd i hånd.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(10/10)

Fakta

Producent: Trek
Produkt: Trek Checkpoint SLR 9 AXS
Farver: Matt deep smoke, Era White, Marigold, Radioactive coral
Størrelse: Testet i størrelse 54. (Fås også i 49, 52, 56, 58 og 61).
Vægt: 8 kilo

Pris: 104.299,-  

 

 

Specifikationer

Ramme: 700 series OCLV.

Forgaffel: Checkpoint carbon.

Geargruppe: SRAM RED eTap AXS 12 gear.

Kranksæt: SRAM RED AXS med wattmåler.

Hjulsæt: Bontrager Aeolus carbon 37 mm fælghøjde og tubeless ready. 

Dæk: Bontrager GR1 team issue 700x40 mm tubeless ready.

Saddelpind: Bontrager  

Saddel: Bontrager Verse short pro 155mm.

Frempind: Bontrager RSL kulfiber 7 grader 80 mm længde.

Styr: Bontrager Pro isocore 42 mm

 


Introduktion

Cyklerne med brede dæk, men geometri som en racercykel vinder mere og mere frem. Og efterhånden har en hver motionist anskaffet sig en gravelcykel. Gravelcykling er eksploderet i popularitet og derfor har stort set alle cykelproducenter en eller to gravelcykler i deres sortiment.  

Den amerikanske cykelgigant Trek har i 2022 opdateret deres bud på en sand maskine til gruset: Checkpoint.

2022-modellen har fået en ny opdateret geometri og plads til større dæk, hvilket følger tidens trend. Derudover er der blevet gjort plads til forskellige tasker på cyklen, samt en lille opbevarings boks i stellet under den ene dunkholder.

 

Test

 

Trek Checkpoint SLR 9 er Treks anden generation af gravelcykler og kommer fire år efter den første Checkpoint.

Cyklen ligner i bund og grund en landevejscykel, med nye aeroformede rør. Desuden er der hentet inspiration fra Emonda-serien og hele geometrien ser meget hurtig ud.

 

Selve rammen er i en flot hvid farve, kombineret med lime grøn. Det er Treks topramme, lavet i 700 Serie OCLV carbon, hvilket gør at rammen er helt nede på 1000 gram. Det er lavt for en gravelramme.

 

Den nye Checkpoint har også fået Treks banebrydende Isospeed ved saddelpinden, som er en teknologi der dæmper vibrationerne. Læs mere her.
Derudover har Trek også opdateret geometrien, så rammen er blevet længere for at få mere kontrol, og i og med rammen er blevet længere, så har de også lavet en usædvanlig kort frempind dertil. Dette skulle gøre, at man har bedre kontrol med cyklen. 

 

Udover at komme i SLR-modellen, fås den også i de lidt mere prisvenlige SL-udgave, hvor der er blevet brugt et andet carbon-layout, som gør rammen en anelse tungere.

 

Endeligt kan den også fås i en aluminiumsudgave Checkpoint ALR.

 

Den nye Checkpoint kan også sættes op til bikepacking.

 

Udstyr

Cyklen fra Trek leveres med SRAM RED eTap AXS 12-speed, hvilket er toppen fra amerikanerne. Dette gør også, at cyklen er meget alsidig og kan uden problemer både bruges i skoven på stejle opkørsler, men også landevejen, hvor man ikke føler man mangler gear, selvom man faktisk kun har en klinge foran.

 

Cyklen leveres med SRAM RED AXS Quarg Dzero wattmåler, hvilket er en wattmåler fra SRAM selv, der udmærker sig ved at være krankbasseret og levere en af markedets mest præcise målinger.

 

Cockpittet er selvfølgelig helt uden kabler og styret er Treks eget mærke Bontrager der er rundt og meget klassisk og det føles rart at holde ved, og man føler ikke at hænderne glider på nogen måde.

 

Hjulene er også Treks eget mærke: Bontrager Aeolus 37 mm. gravelhjul.
Hjulene virker hurtige og med de 40 mm. bredde dæk, også fra Bontrager, så ruller cyklen rigtig godt i terrænet. Dækkene fra Bontrager er GR1 Team Issue og er et fint allround-dæk, dog bedst på tørt underlag. Så hvis man vil bruge cyklen om vinteren, så kan man med fordel montere lidt mere hårdføre dæk.

 

Checkpoint er en helstøbt gravelcykel, som gør sig godt under alle forhold.

 

Komfort

Komforten er meget afgørende ved en cykel, og specielt ved en gravelcykel synes jeg, det er altafgørende.

 

På de længere ture på grusvejene skal man føle sig komfortabel på cyklen. Det må man sige, at man gør på Checkpoint’en. De brede dæk og Treks eget Isospeed, der absorberer stødene bedre, gør at man føler sig tilpas på cyklen, selv når underlaget virkelig bliver ujævnt. Helt generelt føles den rigtig lækker at køre på. Det er tydeligt at se, at det er en cykel der bygget til en god blanding af fart og komfort.

 

Ligesom andre gravelcykler, er der også blevet gjort plads til masser af opbevaringsmuligheder på cyklen.

 

Styreegenskaber

Det er ekstremt vigtigt, at man føler sig komfortabelt på enhver cykel. Men endnu højere grad at man har kontrol over cyklen. Dette gælder både på de udfordrende grusveje, men også på den almindelige asfalt, hvor farten typisk kommer over de 40 km/t. Hverken på grusvejene eller på landevejene føler man, at man ikke har kontrol over cyklen. Der var kontant afregning i forhold til styreegenskaber. Det man beder cyklen om, er det man får.

 

Den følelse man har når man kører på cyklen er, at det er en cykel der er bygget til fart på grusvejene. Den kraft man smider ned i pedalerne, bliver prompte overført til fart når man accelerer på grusvejene. Derudover synes jeg, at styreegenskaberne er gode selv når man presser den rundt i svingene

 

Cyklen er også blevet testet på singletrack og her gør den lave vægt den ideel at styre udenom de forskellige forhindringer, der måtte komme.

Cyklen er dog en gravelcykel og ikke en mountainbike, derfor har det også været begrænset, hvor teknisk singletrack, den er blevet testet på.

Opbevaring af multitool og slange i skrårøret er en fin detalje.

 

Der vil helt sikkert også være andre med bedre teknik end mig, der ville kunne presse cyklen endnu mere ud, og jeg er ikke i tvivl om, at den også her ville kunne stå for presset.

 

Cyklen er også blevet brugt til en del landevejskørsel. Her gør den det også rigtig godt. Man sidder godt i bukningerne og føler virkelig at man har kontrol over cyklen, der også gør det rigtig godt i det løse grus og i svingene. Her er de 40 mm. dæk dog en anelse for bredde, men man har muligheden for at smide 30 mm. eller 32 mm. racerdæk på og så har man rent faktisk en high end racercykel på højde med de landevejscykler, der har fokus på komfort.

 

Bredere dæk og opbevaring

 

Trek følger tidens trend og har lavet en forgaffel, hvor der er plads til brede dæk. Cyklen bliver leveret med 40 mm. dæk, hvilket er en god bredde til gravel, da man typisk får mere komfort sammenlignet med smallere versioner. Samtidig har man mere kontrol over cyklen. Dog føles de lidt tungere, når cyklen skal ud på landevejen.

 

Man har muligheden for at montere helt op til 45 mm. dæk på 700cc hjul eller 2.1 på 650b hjul ved den nye forgaffel.

 

 

Konklusion

Trek har bygget en sand grusmaskine og den gør det virkelig godt på alle de testede parametre. Der er virkelig sket meget siden Trek lancerede deres første model for fire år siden og cyklen er forbedret på alle parametre.

 

I disse tider er der mange der måske er ude efter at opgradere deres gamle cross eller gravel cykel, og her er den nye Checkpoint Gravel et rigtig godt bud. Man kan diskutere om cyklen er over 100.000,- kroner værd, men for pengene får man også virkelig det ypperste indenfor gravelcykling.



Stillet til rådighed af

Trek Danmark
 

 

Om testeren:

Alder: 34 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: 11 år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.  

 

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet