Motionsfeltet.dk's vurdering:
(9/10)
Fakta:
Producent: Trek
Fås i størrelserne: 49, 52, 54, 56, 58 og 61.
Farve: Matsort
Vejledende udsalgspris: 29.000,- kroner
Fakta om cyklen
Ramme: 500 series OCLV carbon
Forgaffel: Checkpoint carbon disc.
Geargruppe: Shimano Ultegra 11 speed.
Kranksæt: Shimano Ultegra 50/34 kompakt.
Bremser: Shimano Ultegra hydrauliske flatmount skivebremser.
Hjulsæt: Bontrager Paradigm Comp Tubeless ready med skivebremser 12 mm stikaksel.
Dæk: Schwalbe G-One Tubeless.
Saddelpind: Bontrager ride-tuned seatmast i kulfiber
Saddel: Bontrager Montrose Comp.
Frempind: Bontrager Elite 31,8 mm.
Styr: Bontrager RL Isozone 31,8 mm.
Introduktion
At cykle kan vi alle blive enige om er rigtig fedt om det er på landevejen eller i skoven - på toptunede racercykler eller på fede mountainbikes.
Netop offroad-kørsel er det, som gravel-cykling handler om. Ordet gravel kommer af det engelske ord for grus. Som navnet antyder kører man altså hovedsageligt på grusveje, men det kan også være større stier i skoven eller markveje.
Cykling på grusveje er de seneste år blevet mere og mere populært, dette kan skyldes flere ting. Først og fremmest opdager man nemt nye steder, når man er ude at cykle på grusveje. En anden grund til at mange vælger grusveje er, at de veje og stier man kører på, er langt mindre trafikerede end de normale landeveje.
Hvad er så en gravel cykel? En gravel cykel er en mere alsidig cykel: Den har større og bredere dæk, den har større komfort og generelt er geometrien på en gravel cykel mindre aggressiv, end man kender fra deciderede crosscykler, som tidligere dominerede dette marked.
Det er i princippet muligt at køre på grusveje på en mountainbike eller en crosscykel, ja sågar en landevejsracer med plads til lidt bredere dæk: Men oplevelsen bliver langt mere behagelig ved at vælge den rette cykel til underlaget.
Hos Feltet.dk har vi den sidste måned testet en gravel cykel fra amerikanske Trek.
Test
Da jeg fik besked på, at jeg skulle teste en Trek-cykel, blev jeg meget glad. Har prøvet flere forskellige cykler fra Trek, men aldrig en Gravel cykel fra det amerikanske mærke.
Selve rammen er holdt i flot martsort, nogen vil måske kalde den kedelig, men jeg kan normalt godt lide sorte cykler. Farverne på cykler vil altid være en smagssag, dog vil jeg dog mene at en helt matsort cykel, vil tiltale de fleste købere.
Sand fornøjelse på grus
Det første man bider mærke i, når man kører en tur på cyklen er, at det er en fartmaskine på grus. Rammen er først og fremmest rigtig stiv og den er klart en af de stiveste gravel cykler denne tester har prøvet kræfter med.
Stivheden kan også mærkes når man accelererer på cyklen. Den reagerer godt på antrittet fra pedalerne, og det er sand fornøjelse, når der skal accelereres på flad vej og ud af sving.
Første tur på cyklen skulle naturligvis være på grusveje, da jeg er i bosat i et område, hvor man kan køre fede grusveje efter bare et par kilometers kørsel.
Når man skal vurdere en cykel, der skal køre på grusveje, skal den naturligvis være komfortabel at køre på. Trek er opfinderen af Isospeed-systemet. Isospeed udfordrer det traditionelle steldesign til cykler. Systemet benytter ingen af mest almindelige tilgange til eftergivenhed som for eksempel affjedringssystemer eller vibrationsdæmpere.
Man har beholdt den diamantformede stelgeometri og afkoblet sadelrøret fra overrøret, således, at sadelrøret kan give sig i takt med påvirkningen fra vejen. Det giver en cykel, der bevæger sig sammen med underlaget uden at miste fart.
Systemet bliver sat på prøve, når man kører på ujævnt underlag, som for eksempel grusveje. Men her kan man virkelig mærke, at cyklen har en stor komfort - også større komfort end andre gravel-cykler denne tester tidligere har prøvet.
Efter to til tre timer på hovedsageligt grusveje skulle man tro, at både skuldre, nakke og ryggen var meget ømme, men dette var ikke tilfældet.
Cyklen fra Trek er også blevet testet i skoven, men her kan man godt mærke, at cyklen ikke er i sit rette element. Cyklen kommer med et sæt dæk der har meget små knopper: G-One fra Schwalbe. Dette dæk er efter vores mening udelukkende til grus og asfalt og gør sig ikke godt på andet underlagt.
Denne cykel er bygget til at køre på grusveje og endda vil jeg mene, at den er mere race-orienteret i forhold til så mange andre gravel-cykler.
Kørsel på landevejen
Landevejskørslen har primært været med den lokale cykelklub. Cyklen har gjort det fint på landevejen. Isospeed-teknologien kan også godt mærkes på de hullede nordjyske landeveje, som man tit kan blive udsat for på en almindelig træningstur.
Her er cyklen virkelig behagelig at køre på. Det skyldes selvfølgelig Isospeed-systemet, men det skyldes også dækkene på cyklen. Der er som sagt monteret et decideret gravel-dæk på cyklen som er et godt allround dæk til både grus, men så sandelig også landevej, hvor det ruller rigtig godt. Under kørsel på landevejen har dækket været pumpet op til 4,5 bar.
Skal cyklen primært bruges på landevejen, så vil jeg også anbefale at skifte dækket til et 30-35 millimeter landevejsdæk for at få en lidt bedre køreoplevelse.
Gear og bremser
Cyklen er monteret med komplet Shimano Ultegra 11 speed.
Ultegra-gruppen er en gruppe man kender fra landevejen, men også kommer på flere gravel og crosscykler. Der er ikke så meget at sige om denne gruppe. Shimano leverer altid kvalitet og ved Ultegra har de en geargruppe, der fungerer godt og skifter uden nogen problemer. Der har ikke været behov for justeringer af gearet, mens jeg har testet cyklen.
Bremserne er selvfølgelig hydrauliske skivebremser. Man kan dårligt forestille sig cross eller gravel cykler uden skivebremser. Det giver også god mening med skivebremse, da man ofte skal bremse på ujævnt underlag og her fungerer skivebremser altså bare bedst.
Mine oplevelser med bremserne er gode, de har bremset uden problemer og de leverer en meget rolig og sikker bremsning. Bremserne leverer og bremser godt. Heller ikke her har der været behov for yderligere justeringer.
Hjul og dæk
Hjulene på Trek SL 6 er fra Treks eget Bontrager og hedder Paradigm. Hjulet er et aluminiumshjulsæt der er rimelig stift. Det er et sæt hjul der virkelig kan klare nogle slag. På nogle af de mange grusveje jeg har kørt i denne test, har der været flere huller, hvor cyklen er røget ned i uden, at det har taget skade på fælgen. Det vidner om et stærkt hjulsæt.
Hjulsættet er tubeless-ready, det samme er dækkene, men de var her ikke sat op som tubeless.
På netop en gravel eller crosscykel, ville det efter min mening give god mening at sætte det hele op til tubeless. Men når både hjulene og dækkene er tubeless-ready, kan man selvfølelig selv købe tubeless-kit og væske og gå i gang.
Som skrevet tidligere er dækkene på denne cykel et meget godt allround gravel-dæk. Dækket er 700x35. Man kunne efter min mening sagtens montere et sæt på 700x40, det ville give endnu bedre komfort på grusvejene. Men med 35 får man lidt mere fart på grusvejene, det har været tydeligt at mærke.
Dækket kan også klare de mange sten og ujævnheder der er når man kører på grusveje. Men samtidig kan dækket også klare sig hæderligt på landevejen, hvis man pumper dækket til omkring 4,5-5 bar - altså tæt på max.
Dækket ruller faktisk overraskende godt og jeg har haft flere gode ture på landevejen.
Konklusion
Trek har lavet en fartmaskine på grusveje. Trek SL 6 er en gravel cykel der er bygget til at køre stærkt på grusvejene, men samtidig også har en rigtig god komfort.
Det er en cykel, der virkelig overrasker også på landevejen. Selv med gravel-dæk med små knopper, er det en cykel, der også gør det godt på landevejen og man kan faktisk ikke mærke, at den ikke er bygget til at køre på landevejen.
Satte man rigtige landevejsdæk på, ville den sagtens kunne være med som en endurance cykel.
Prisen for hele cyklen ligger i omkring 30.000,- kroner.
Dette er ikke en pris, der vil springe budgettet i forhold til kvalitet, performance og komponenter. Cyklen henvender sig til ham/hende der vil have en virkelig god og komfortabel gravel cykel, der ikke vil gå på kompromis med udstyret. Men den henvender sig også til dem, der måske kun vil have én cykel i husstanden og som både vil køre grusveje og landeveje.
Her kan cyklen også anbefales, men vi vil dog anbefale at man måske investerer i et ekstra hjulsæt, således man har både til landeveje og grusveje.
Trek SL 6 får vores varmeste anbefalinger.
Sådan har vi testet:
Cyklen er blevet testet på både grusveje, skovveje og landeveje. Turene har været på 1,5-3 timer. Cyklen har kørt både i højsolskin med tørre veje og regnvejr med vådt føre.
Kort om mærket
Trek Bikes blev startet i 1975 af de to amerikanere Richard Burke og Bevil Hogg med det formål at fremstille rammer i stål. I dag er Trek et af de toneangivende cykelproducenter, og de fremstiller cykler til alle segmenter af cykelmarkedet.
Derudover fremstiller de også sko, tøj og cykelkomponenter via deres in-house brand Bontrager.
Stillet til rådighed af: Trek Danmark
Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger