Motionsfeltet.dk's vurdering:
(9/10)
Fakta
Produkt: CarBack Radar Tail Light (kombineret radar og baglygte).
Producent: Trek
Kompatibilitet: Kan sættes op på cykelcomputere fra Garmin, Wahoo og Hammerhead
Vejl. pris: Kr. 1.599,-
Introduktion
Amerikanske Trek har en historie, der går knap 50 år tilbage i tiden. Fra en beskeden start i en lade i Wisconsin er man nu et globalt cykelbrand, der p.t. forsyner World Tour-holdet Lidl-Trek med udstyr. Kendte modeller er Madone, som er opkaldt efter den berømte stigning nord for Nice, samt Emonda og Domane, hvis navne begge er anagrammer dannet ud fra Madone.
Men Trek er mere end cykler. Brandet har også linjer inden for cykeltøj, cykelsko samt briller, og man har netop i foråret 2024 introduceret en cykelradar.
Test
Sikkerhed
’Bagfra’, råber min makker, der har vendt sig om i sadlen for at kigge bagud. Men jeg har allerede spottet bilen, der i pæn fart nærmer sig bag os. Både optisk og fonetisk - altså via et visuelt signal samt en advarselslyd - kan jeg registrere, hvad der sker bagude, og det er trygt at vide. Det er ikke nu, jeg skal lægge ud til overhaling, og det er heller ikke nu, jeg skal køre uden om vandpytterne i store buer. Jeg holder mig inde ved rabatten, til bilen er kørt forbi.
Man kan roligt konstatere, at cykelradarer er kommet for at blive. I en tid, hvor medierne skriver om stigende konflikter på landevejen mellem to- og firehjulede trafikanter, og hvor begrebet vejvrede er blevet en del af det danske sprog, er det vigtigt at passe på sig selv og på hinanden. Og som rytter kan man gøre sin del ved ikke at brede sig for meget på vejen.
To i én
I pakken fra Trek ligger en sort radar, der detekterer bagfra kommende biler, og i toppen af radaren er der indbygget en kraftig baglygte. Man har således to sikkerhedsfunktioner indbygget i samme enhed.
Der medfølger desuden et lille opladerkabel, som via en USB-lader kan tilsluttes lysnettet, og fuldt opladet er der til syv timers brug. De syv timer gælder for maksimal belastning af radaren - altså hvor den hele tiden arbejder - i ”stille” perioder uden biler, tæres der ikke så meget på batteriet. På siden af radaren er der fire lysfelter, og lyser alle fire - hvilket de gør i en grøn farve - er batteriet 75 til 100 % opladet. Hvis kun ét felt lyser - og nu er farven skiftet til rød - indikerer det en batteristand på mellem 5 og 25 %. Baglygten, der kan sættes til at lyse konstant eller blinke, har både dags- og mørkemode, og i den kraftigste indstilling kan den med sine 90 lumen lyse to kilometer væk.
Nemt og overskueligt indhold i pakken - man er hurtigt i gang!
Og endelig er der monteringsbeslaget. Det er fremstillet i gummi, hvilket gør det meget fleksibelt, og man kan montere det på både runde og på ovale aero-sadelpinde. Beslaget er hurtigt at montere samt afmontere, og man kan nemt skifte over fra én cykel til en anden.
Jeg har testet radaren, hvor det giver mening - nemlig på landevej med bagfrakommende trafik. Når først radaren er sat op på cykelcomputeren - i mit tilfælde en Garmin Edge 540 - og man har tændt og fået forbindelse, er man klar til at køre.
I det øjeblik en bil nærmer sig bagfra, afgiver radaren et signal, når bilen er omkring 240 meter bagude. Dette giver - alt efter hvor hurtigt bilen kører, samt efter hvor hurtigt man selv cykler - en responstid på 8-10 sekunder. Og netop dette forhold er den helt store gevinst ved Trek-radaren. Med de 240 meter har man næsten fordoblet afstanden i forhold til andre radarer, hvor standardafstanden ligger omkring 140 meter.
Samtidig med at der kommer et fonetisk signal i form af et bip, kommer der også en prik forneden på cykelcomputerens skærm. Denne prik bevæger sig opad i et tempo, der svarer til bilens hastighed. Kommer bilen i stærk fart, bevæger prikken sig hurtigt, og bevæger prikken sig langsomt, har bilen tilsvarende lav fart.
Det mount, der medfølger, kan forme sig omkring alle sadelpinde.
Når bilen er kørt forbi, kommer der ligeledes et afsluttende bip. Dette kan i første omgang synes overflødigt - jeg kan jo se, at bilen er kørt forbi - men signalet giver god mening, for det afsluttende bip betyder, at der ikke kommer flere biler. Kommer der til gengæld flere biler på én gang, registrerer radaren dem visuelt som separate prikker på computerskærmen, og først når den bagerste bil er kørt forbi, kommer det afsluttende bip.
Fire grønne lys indikerer, at der er strøm til syv timers brug.
Jeg testede under forskellige forhold. Naturligvis testede jeg dér, hvor jeg normalt hiver cyklen frem - altså i dagtimerne og i tørvejr - men jeg var også ude om aftenen og i regnvejr. Ved aftenkørslen kunne min hustru konstatere, at radarens baglygte lyste kraftigt op, når hun nærmede sig bagfra i bil, og under regnvejrskørslen kunne jeg konstatere, at radaren er vandtæt, og at sensoren ikke lader sig påvirke af vand og skidt, som slynges op af det roterende baghjul.
Konklusion
På alle parametre er jeg positivt overrasket over Treks cykelradar. Rent teknisk er den nem at betjene, og det kræver ingen Ph.d. i informatik at koble de to enheder - radar og computer - sammen. Både den fonetiske og den visuelle signalgivning fungerer. Man får den information, der er nødvendig, signalgivningen er bygget logisk op, og man forvirres ikke af overflødige informationer.
Og så er der alt det, som ikke kan måles, men skal fornemmes og føles. Førhen har støj og uopmærksomhed gjort, at jeg ikke var opmærksom på alle de biler, der pludselig kom op på siden af cyklen. Men nu mærker jeg en større tryghed ved at bevæge mig ud på landevejen, end jeg gjorde før. Helt automatisk trækker jeg længere ud mod rabatten, når der kommer en bil bagfra, og kommer den stærkt, er jeg ekstra opmærksom.
Ikke én gang har radaren svigtet. Den virker upåklageligt, hver gang en bil overhaler bagfra, men man skal dog være opmærksom på, at radaren skal have visuel kontakt med den bil, som nærmer sig, og det er ikke altid tilfældet i sving med blinde vinkler. Her kan en bil godt komme tættere på end de 240 meter, inden den bliver detekteret.
En test samt efterfølgende konklusion vil ikke være troværdig, hvis alt fremstår perfekt. Så hvor kan Trek forbedre sit produkt? Først og fremmest er der vægten på 84 gram, som ligger i den høje ende, når man sammenligner med andre cykelradarer. Enkelte konkurrerende produkter er 30 gram lettere, og isoleret set betyder det minimalt, men går man op i marginalerne, er det en relativ stor vægtforskel.
Et andet forhold er det monteringssystem i gummi, der medfølger. Det kan som nævnt monteres på forskellige former for sadelpinde, men på min runde sadelpind virker det en anelse ustabilt og minder mest om noget, man kan sætte en almindelig cykellygte fast til. Her kunne jeg godt tænke mig en mere gedigen løsning.
På baggrund af en dyster statistik kan Treks løsning være med til at redde liv.
Men disse forhold ændrer på ingen måde ved, at Treks CarBack Radar Tail Light er et førsteklasses produkt, der er alle penge værd. Ifølge Vejdirektoratet er de såkaldte bagendekollisioner - altså hvor cyklister påkøres bagfra af biler - den hyppigste ulykkestype, hvor cyklister mister livet. Det vil være en betydelig forbedring af trafiksikkerheden, hvis det tal kan bringes ned, og her kan radaren fra Trek gøre en markant forskel.
Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger