10.12.2014 @ 11:37

Det er med Force CX1-gruppen lykkedes Sram at udvikle en tæt på perfekt gruppe til cykel cross. Såfremt man altså vil være med på énklinge-bølgen og har is i maven. Vi vil dog ikke holde os tilbage for fortsat at bruge og anbefale Force CX1-gruppen, som både performer godt, er lækker og holdbar.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:
Producent: Sram

Vejl. priser for det testede udstyr:
Sram Force 22 ErgoDynamic greb: Kr. 1423,78

Sram Force CX1 greb: Kr. 827,78 
Sram Force CX1 bagskifter: Kr. 1730,06
Sram Force CX1 kranksæt:  Kr. 1829,39
Sram Force CX 1 X-Sync klinge: Kr. 1026,46
Sram Force 22 PG 1170 kassette: Kr. 869,20
Sram PC 1170 Kæde: Kr. 397,31

I alt 'opgraderingspakke' til cantilever (som testet): Kr. 8.103,98 

Fakta om det testede udstyr:
Force 22 ErgoDynamic greb (11 speed, højre til cantilever), 153,5 gram (opgivet)
Sram Force CX1 greb (venstre til singleklinge og cantilever), 119 gram (opgivet)
Sram Force CX1 bagskifter (medium cage), 261 gram (opgivet)
Sram Force CX1 kranksæt (42T 172,5 mm, BB30), 542 gram (opgivet)
Sram Force CX 1 X-Sync 11s klinge (40 T), 73 gram (opgivet)
Sram Force 22 PG 1170 kassette (11speed, 11-28 t), 257 gram (opgivet)
Sram PC 1170 Kæde (11 speed), 256 gram (opgivet)

Introduktion:
Tidligere i år introducerede Sram den første gruppe, udviklet til cykel cross med udgangspunkt i en enkelt klinge på kranksættet, 11speed kassette samt mulighed for enten hydraulisk skivebremse eller almindelig cantilever fælgbremse. Den bygger på mærkets stærke kvalitetsgruppe, Force (nummer to i landevejs/cross-hierarkiet efter Red) og fik ikke underligt navnet Sram Force CX1.

Det har gennem mange år været tendens i cykel cross - i perioder mere end andre - at køre med en enkelt klinge på kranksættet, en tendens, som også har fundet vej til mountainbikingen. Ikke mindst takket være Srams geargrupper. Det syntes derfor oplagt, at det skulle bliver Sram, som introducerede en gruppe til cykel cross.

Feltet.dk fik allerede lejlighed til, i sommer og før den for alvor var kommet på markedet, at prøve gruppen. Men kun på en enkelt tur, i knastørt terræn, hvorfor vi var spændte på at afprøve den i en våd, kold og smattet, begyndende dansk vinter.

Test:
Gruppen, vi fik til test, bestod (efter eget ønske) af, hvad vi kan betegne som en opgraderingspakke. Altså var det ikke en gruppe, mange sikkert ville sætte på en cykel, hvis de skulle starte helt forfra og - som det hastigt bliver populært hertillands - kaste sig ud i skivebremser. Måske oven i købet den hydrauliske slags.

I stedet var her altså tale om en pakke med greb til cantileverbremser, Srams egen topmodel, Avid Shorty Ultimate. Derudover de gængse dele: kranksæt med 40t-klinge, bagskifter, 11-28 kassette og kæde.

Alt blev monteret efter forskrifterne - og godt så det ud på cyklen (en Ridley X-night fra 2013).

Vi starter ’oppefra’. De nye Sram Force 22-greb er om muligt lækrere end de tidligere. En smule højere og stejlere greb gør at hænderne ligger godt og sikkert i grebet - navnlig en fordel i terrænet -, og med en anelse længere ’stænger’ er der også mere at fange i med fingrene, særligt nede i hornene. Gummiet på grebene har fået mønster - det virker godt.

Og ikke mindst fungerer grebene, som de skal. Bremsning er let og sikker, og gearskift er kontant og det bedste, denne tester endnu har oplevet hos Sram (på landevejssiden). ’Klikket’ er meget markant og mærkbart - man er ganske enkelt ikke i tvivl, om man har skiftet op eller ned. Man kommer ikke lige til det … Det er selvfølgelig en smagssag, men denne tester føler sig godt tilpas med Srams double tap system, og netop i en så ’action packed’ disciplin som cykel cross føles det rigtigt.

I den modsatte ende - ved bagskifteren - går det ligeledes derudad. Den særligt designede gearskifter har et lidt specielt udseende, men der er tænkt over den, lånt med omtanke fra XX1, X01, X1 MTB-skifterne. Og heller ikke her er der meget at udsætte på.

Srams ’clutch system’, hvor trækket i kæden er langt stærkere end på normale landevejsskiftere, synes at fungere efter hensigten, og det samme kan siges om den horisontale bevægelse, som skifteren foretager, når der skal skiftes gear. Dermed er afstanden mellem øverste pulleyhjul og kassetteklingerne konstant den samme, uanset gearvalg. Det ser og mærker man selvfølgelig ikke, når man kører. Men igen: Det synes at virke helt efter hensigten. Gearskift fungerer - og i alt slags terræn og føre, denne tester har udsat gruppen for.

I denne sammenhæng er der kun tilbage at opholde sig kranksættet, som er specialudviklet til og ligesom med MTB-grupperne kun har plads til singleklingen - og at forholde sig til, om dette singleklinge setup så også fungerer. Om det bærer fordele eller ulemper med sig.

Det elegante kranksæt føles tilpas stift i aktion og giver ikke efter, når der accelereres. På det sidder altså klingen, der anvender den efterhånden etablerede wide-narrow funktionalitet. Den har vi allerede beskæftiget os med, og dermed var vi også opmærksomme på plusser og eventuelle minusser. På positivsiden kommer bl.a. vægtbesparelsen (ingen forskifter, simplere kranksæt, mindre kabelbrug) og den mindre risiko for at få problemer med kæden, når der skiftes mellem klingerne på kranksættet.

Men her når vi så også de mulige ulemper: Den ene, om man kommer til at mangle gear, kan for denne tester afvises med den bredt dækkende kassette og muligheden for selv at vælge klingestørrelse på kranksættet, men andre kan selvfølgelig være uenige.

Den anden ulempe, og den mere alvorlige, er, om kæden bliver på, når terrænet bliver rigtig ujævnt, og der ikke er en forskrifter til at holde den på plads - og når mudder, jord og andet sætter sig, klumper, og forhindrer kæden i at bevæge sig naturligt. Når kæden skubbes væk fra klingen på kranksættet eller ikke vil gribe tænderne på kassetten ved gearskift.

Denne tester er bevidst om, at andre har oplevet problemer med dette - også med CX1-gruppen og i samme løb, som undertegnede deltog i i testperioden. Men i denne test oplevedes ingen problemer. Ingen! Kæden er blevet holdt stram (af bagskifteren), ganske som det ar været tanken hos Sram.

Gruppen er blevet anvendt i både træning og konkurrence, på både tørre og hurtige ruter, men også på meget fedtede og mudrede dage, hvor jord og andet har pakket sig omkring krank, bagskifter og kassette. Alt har spillet - gearskift er foregået som ønsket, og kæden har ingen problemer givet.

Konklusion:
Det er med Force CX1-gruppen lykkedes Sram at udvikle en tæt på perfekt gruppe til cykel cross. Såfremt man altså vil være med på énklinge-bølgen og har is i maven. Det kan ikke afvises, at nogle vil savne flere af ’midtergearerne’, og at der i baghovedet vil sidde lidt nervøsitet for, at kæden ryger af. Denne test gav ikke anledning til hverken det ene eller det andet, og vi vil ikke holde os tilbage for fortsat at bruge og anbefale Force CX1-gruppen, som både performer godt, er lækker og holdbar.

…..

Sådan har vi testet:
Geargruppen er blevet testet i en periode over godt seks uger, fra november og ind i december. I den periode er gruppen blevet udsat for det danske efterårsvejr (og begyndende vintervejr), når det er ’bedst’. Gruppen har siddet på en cross cykel, som er blevet anvendt til både træning og konkurrence.

Om mærket
Sram er en af de helt store spillere på cykeludstyrsmarkedet. Det amerikanske firma, stiftet i 1988, tog for alvor kampen op med giganten Shimano og klassikeren Campagnolo, og gjorde, hvad ingen andre havde formået: at skabe plads til sine udstyrsgrupper, ikke mindst takket være en storstilet MTB-satsning. I dag er Sram en af de meget innovative producenter og har en række kendte subbrands tilknyttet, som fx Zipp, RockShox, Quarq, Avid og Trutativ.

Stillet til rådighed af:
Cycle Service Nordic

Motionsfeltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

Billedgalleri

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet