24.02.2016 @ 12:00

Spot Brand Ajax er en lækker og hurtig hverdagscykel med god komfort og et par gode hjul. Gearet oplevede vi til tider lidt problemer med, men til gengæld er kæden unik og lydløs og gør cyklen til et godt bud på en fin citybike.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Stillet til rådighed af: thewaytobike.dk

Vejl. pris: 15.995,00

Cyklen kom i en stor kasse, hvor man selv skulle montere styr, sadel, pedaler og forhjul. Det kunne umiddelbart virke til at være en nem opgave, men det viste sig at forgaflen var vendt forkert (noget man umiddelbart ikke kunne se), hvilket i første forsøg gjorde, at cyklen ikke var til at køre på, da hjulet gik på pedalarmene.

 

Heldigvis kunne vi med lidt snilde afmontere styrfittingen, vende gaflen og fikse forbremsen, men det er en fejl, som ikke må ske fra fabrikkens side. Dog vil enhver cykelhandler let kunne fikse det, og importøren var meget hjælpsom - så det forløb ret problemfrit.

 

Nu var tiden kommet til at tage den første ordentlige tur på cyklen. Noget af det første, der skulle testes, var selvfølgelig, om den var behagelig og let at køre på - da det er noget af det vigtigste ved en pendlercykel, og her gør cyklen det godt. Den triller nemt afsted, og man sidder i en rigtig god position på cyklen, så specielt på asfalterede cykelstier er cyklen en fornøjelse at sidde på.

 

Eftersom cyklen er en citybike, skal den også kunne køre på brosten, men her kunne man godt mærke, at det ikke er en mountainbike. Det var dog ikke på nogen måde decideret ubehageligt at køre på - og som en hverdagscykel er den fin. Mærkes kunne det dog i bagdelen, da sadlen er ret hård og kræver lidt tilvænning.

 

Styret er bestemt også én af de ting, der er med til at gøre cyklen pengene værd. Det er godt at holde på, og det er nemt at navigere rundt mellem bremser, gearskift og en neutral position. Det er nemt at bremse op, og det sker lynhurtigt - måske næsten for hurtigt, for det er et sæt overdimensionerede skivebremser, som sidder på cyklen. Men ideen er dog fin nok fra producentens side, da man også kan veje godt over de 100 kilo og stadig standse cyklen meget fint på stejle nedkørsler.

 

Værd at nævne er det, at selvom man kører på brosten eller lignende, er det ikke besværligt at trykke på bremserne eller skifte gear - så meget ryster cyklen trods alt ikke.

 

Kæden
Det specielle ved denne cykel er, at modsat de fleste andre cykler, hvor man skal bruge olie på kæden og så videre, er denne kæde lavet af et plastik-carbonmateriale. Ved første øjekast så kæden ud til at være en smule mystisk (tænk bæltekøretøj), men opbygningen betyder simpelthen, at man ikke behøver at tænke over hverken vedligeholdelse eller om man får olie på tøjet - noget man kan opleve på nogle citybikes i vådt vejr. Dette er virkelig befriende, da denne tester tidligere har haft store problemer med, at der kom olie på habitbukserne på turen til og fra supermarkedet.

 

Kæden har en lidt anderledes lyd, en lav summen, når man kører den rundt. Denne tester var i starten lidt skeptisk over kædetrækket, men det har sidenhen vist sig, at man faktisk slet ikke kan mærke modstand eller høre kæden, når man cykler rundt.

 

Det er der til gengæld i gearene, for det er et af de steder, der virkelig trækker ned på helhedsvurderingen. Vi oplevede et tilbagevendende problem i gearet. Den bliver ved med at hoppe mellem gear seks og syv, hvis man prøver at skifte opad, og det fungerer jo naturligvis ikke. Derfor må man enten blive i sjette gear eller gå helt op i ottende.

 

Det er selvfølgelig noget problematisk og kan ødelægge oplevelsen af cyklen. Efter tre måneder på cyklen var det endnu ikke lykkedes denne tester at køre i syvende gear, og det er selvfølgelig noget, der trækker ned i vurderingen.

 

Det skal dog siges, at gearene ellers fungerer udmærket og synes rigtigt indstillet, og denne tester tror, at man muligvis kan justere hoppet (vi prøvede uden succes), men det er ærgerligt at det ikke spiller fra starten af.

 

Cyklen har otte gear og er et kæmpe skridt op fra de fixie-cykler og tre-gears bedstemorscykler, der snart længe har været på mode. Men hvis man skulle komme med en lille kritik, så ville vi ønske at de 8 gear lå lidt mere sammen, da man meget hurtigt kommer fra de meget tunge til de meget lette gear, hvor man godt kunne have ønsket sig en mellemting.

 

Konklusion
Overordnet set er det en meget fin cykel. Der er dog nogle fejl og mangler, navnlig på opsætningssiden, som gør, at man ikke føler, man får nok ud af prisen, når det nu er en ny cykel, man pakker ud af æsken.

 

Omvendt er der også mange positive ting at sige om udstyret på denne cykel. Kæden er intet mindre end genial til en citybike - og hvis vi koncentrerede os om kæden alene, ville vi være godt oppe at ringe. Men til i omegnen af 16.000 kr. for en citybike skal alting altså bare spille, og det gør det desværre ikke helt her.

 

Vi har efterfølgende talt med importøren, som har gennemgået alle deres cykler og de forsikrer at der er tale om et enkelttilfælde, hvilket synes rimeligt, da det ligner simple monteringsfejl.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet