Fakta:
Producent: Specialized
Model: S-Works Tarmac Disc
Fås i størrelserne: 49, 52, 54, 56, 58, 61, (Str. 56 er testet)
Farve: Sort
Vejledende udsalgspris: 84.995,- kroner
Indledning
‘The Big S’ som Specialized populært kaldes er en sand sværvægter, når vi taler populære cykler til landevejen.
En af juvelerne i samlingen er Tarmac-modellen, som igennem lang tid har været anset som en af feltets bedste og mest alsidige fartmaskiner. Lavet til alle terræner og med køregenskaber som kan klare det meste, er Tarmac-modellen en af de mest vindende cykler i det moderne felt.
Vi har prøvekørt topmodellen fra den ikoniske S-Works-kollektion.
Test
Specialized’s landevejskollektion er især kendt for den aerodynamiske fladbanetonser Venge og så allrounderen Tarmac.
Begge modeller får med jævne mellemrum en opdatering, når der er udviklet på rammen i vindtunellen og laboratoriet i Californien.
Den nuværende Tarmac er således et produkt af denne udvikling. Hvor modellen i flere år havde mere runde rørformer, så er den nuværende model mere moderne i sit look og design, med rørformer og en udformning, som trækker referencer til de mere rendyrkede aero-modeller.
En sand allrounder, som kan det hele. Understreget ved at store dele af rytterne på de sponsorerede pro-hold sværger til netop denne model året rundt, uanset terræn.
Et flueben i alle bokse
Når man hopper ombord på en Tarmac S-Works, så kræver det ikke mange ture, før man indser at cyklen tikker alle de bokse, som skal til for at lave en rigtig god cykel.
For det første er den let. Rammen er en letvægter og det monterede udstyr (Dura Ace Di2, Roval komponenter og Roval-hjul) komplimenterer den flot, at man selv med pedaler, flaskeholdere og mount tiil cykelcomputeren monteret leger med UCI’s vægtgrænse.
Sætter man et par lette bjerghjul på, så er man under den magiske grænse. Og husk, at det er modellen med disc, vi taler om her.
Udstyret er i top hele vejen rundt, og man får noget af det bedste man kan købe på markedet.
Stivheden er også i top. Faktisk er carbon-layuppet det stiveste som Specialized kan byde på.
Så fundamentet er helt sikkert på plads. Lad os se på, hvordan de enkelte dele gør cyklen her til en top-performer.
Rammegeometri
Rammen her er som sagt den første store ændring af Tarmac-platformen, siden den blev til. Specialized har brugt deres aerodynamiske erfaring til at ændre både opbygning og rørformer, så rammen får flere aerodynamiske fordele end tidligere. Det kræver blot et enkelt blik på cyklen at notere sig dette.
Geometrien er race-orienteret, uden at være ekstrem. Der er en lille smule slope, så kronrøret ikke sidder alt for lavt og med et Stack/Reach-ratio på 1.43 er vi godt nede i afdelingen for ’long and low’ - en position, som favoriserer en performance-orienteret position på cyklen.
Dog synes jeg ikke, at positionen på nogen måde er ekstrem og det er en ramme, som langt de fleste kan føle sig hjemme på, med mindre man er til en decideret afslappet geometri.
Hurtig og let
Den opdaterede geometri, den stive stel samt den lave vægt gør, at man hurtig får fornemmelsen af en cykel, som er hurtig på alle parametre.
Først og fremmest er den hurtig i sin acceleration, med en ultrastiv krankboks og bagende, som kan tøjle alle de kræfter, man måtte have. Den er en fornøjelse at træde op i fart efter et sving og angribe små bakker på.
Samtidig har jeg på intet tidspunkt på flad vej med høj fart følt at letheden giver anledning til kompromisser. Cyklen er effektiv og ruller langt hen ad vejen som en aeroracer også gør på flad vej: Effektivt og stabilt. De dybe hjul fra Roval spiller selvfølgelig også en rolle her og generelt gør rammen sig rigtig godt med et højprofilshjulsæt på danske landeveje.
Dermed får man oplevelsen af en virkelig god allrounder uanset terræn og kørestil.
Styregenskaber
Hvor krankboksen og bagenden giver stivheden til at accelerere, så er fronten garant for masser af stabilitet og rolig styring.
Rammen er imponerende direkte i sin styring uden at blive for responsiv, så man hele tiden føler sig i kontrol. Tarmac-modellerne er netop kendte for deres præcise og pålidelige styregenskaber, som det altså til fulde er lykkedes at føre med over på den nye ramme.
Vi har desværre ikke haft lejlighed til at køre den i bjergene, men jeg tør godt at lægge hovedet på blokken og garantere, at den er en drøm at navigere nedad.
Skivebremser får kredit for at levere mere bremsekraft end fælgbremser, hvilket isoleret set er korrekt, men sandheden er også, at hvis rammen ikke er i stand til at tøjle og udnytte de øgede kræfter og stadig forblive i balance, så er skivebremserne måske ikke bedre end alt muligt andet.
Til gengæld er de en fornøjelse, når rammen er dimensioneret til at kunne bruge den øgede bremsekraft og stadig være effektiv og lade rytteren være i fuld kontrol. Det må man sige, at Specialized er lykkedes med her, hvor skivebremserne spiller perfekt sammen med rammen. Igen ville man ønske, at man kunne drøne ned af en bjergside sydpå og nyde balancen og kræfterne i skønt samspil.
Konklusion
Tarmac’ens ry som en af de mest pålidelige allroundere i branchen er ikke kommet ud af ingenting.
Det er en cykel, som kan det hele og som gør det hele let for den rytter, som er ombord.
Jeg har sjældent kørt på en maskine, som forener lav vægt, stivhed og effektivitet så godt. Kort sagt, så er Tarmac’en langt hen ad vejen en ultimativ cykeloplevelse!
Man skal finde den store pengepung frem - bevares - men så får man med garanti også en af de bedste cykler på markedet. Intet mindre.
Stillet til rådighed af: Specialized Nordic
Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger