28.08.2019 @ 14:28

Med sikkerhed en af markedets bedste racercykler, som excellerer i alt hvad den udsættes for.

Fakta:

Producent: Specialized
Model: S-Works Tarmac Disc
Fås i størrelserne: 49, 52, 54, 56, 58, 61, (Str. 56 er testet)
Farve: Sort
Vejledende udsalgspris: 84.995,- kroner


Indledning

‘The Big S’ som Specialized populært kaldes er en sand sværvægter, når vi taler populære cykler til landevejen.

 

En af juvelerne i samlingen er Tarmac-modellen, som igennem lang tid har været anset som en af feltets bedste og mest alsidige fartmaskiner. Lavet til alle terræner og med køregenskaber som kan klare det meste, er Tarmac-modellen en af de mest vindende cykler i det moderne felt.

 

Vi har prøvekørt topmodellen fra den ikoniske S-Works-kollektion. 

 

 

Test

Specialized’s landevejskollektion er især kendt for den aerodynamiske fladbanetonser Venge og så allrounderen Tarmac.

 

Begge modeller får med jævne mellemrum en opdatering, når der er udviklet på rammen i vindtunellen og laboratoriet i Californien.

 

Den nuværende Tarmac er således et produkt af denne udvikling. Hvor modellen i flere år havde mere runde rørformer, så er den nuværende model mere moderne i sit look og design, med rørformer og en udformning, som trækker referencer til de mere rendyrkede aero-modeller.

 

En sand allrounder, som kan det hele. Understreget ved at store dele af rytterne på de sponsorerede pro-hold sværger til netop denne model året rundt, uanset terræn.

 

 

Et flueben i alle bokse

Når man hopper ombord på en Tarmac S-Works, så kræver det ikke mange ture, før man indser at cyklen tikker alle de bokse, som skal til for at lave en rigtig god cykel.

 

For det første er den let. Rammen er en letvægter og det monterede udstyr (Dura Ace Di2, Roval komponenter og Roval-hjul) komplimenterer den flot, at man selv med pedaler, flaskeholdere og mount tiil cykelcomputeren monteret leger med UCI’s vægtgrænse.

 

Sætter man et par lette bjerghjul på, så er man under den magiske grænse. Og husk, at det er modellen med disc, vi taler om her.

 

Udstyret er i top hele vejen rundt, og man får noget af det bedste man kan købe på markedet.

 

Stivheden er også i top. Faktisk er carbon-layuppet det stiveste som Specialized kan byde på.

 

Så fundamentet er helt sikkert på plads. Lad os se på, hvordan de enkelte dele gør cyklen her til en top-performer.

 

 

Rammegeometri

Rammen her er som sagt den første store ændring af Tarmac-platformen, siden den blev til. Specialized har brugt deres aerodynamiske erfaring til at ændre både opbygning og rørformer, så rammen får flere aerodynamiske fordele end tidligere. Det kræver blot et enkelt blik på cyklen at notere sig dette.

 

Geometrien er race-orienteret, uden at være ekstrem. Der er en lille smule slope, så kronrøret ikke sidder alt for lavt og med et Stack/Reach-ratio på 1.43 er vi godt nede i afdelingen for ’long and low’ - en position, som favoriserer en performance-orienteret position på cyklen.

 

Dog synes jeg ikke, at positionen på nogen måde er ekstrem og det er en ramme, som langt de fleste kan føle sig hjemme på, med mindre man er til en decideret afslappet geometri.

 

 

Hurtig og let

Den opdaterede geometri, den stive stel samt den lave vægt gør, at man hurtig får fornemmelsen af en cykel, som er hurtig på alle parametre.

 

Først og fremmest er den hurtig i sin acceleration, med en ultrastiv krankboks og bagende, som kan tøjle alle de kræfter, man måtte have. Den er en fornøjelse at træde op i fart efter et sving og angribe små bakker på.

 

Samtidig har jeg på intet tidspunkt på flad vej med høj fart følt at letheden giver anledning til kompromisser. Cyklen er effektiv og ruller langt hen ad vejen som en aeroracer også gør på flad vej: Effektivt og stabilt. De dybe hjul fra Roval spiller selvfølgelig også en rolle her og generelt gør rammen sig rigtig godt med et højprofilshjulsæt på danske landeveje.

 

Dermed får man oplevelsen af en virkelig god allrounder uanset terræn og kørestil.

 

 

Styregenskaber

Hvor krankboksen og bagenden giver stivheden til at accelerere, så er fronten garant for masser af stabilitet og rolig styring.

 

Rammen er imponerende direkte i sin styring uden at blive for responsiv, så man hele tiden føler sig i kontrol. Tarmac-modellerne er netop kendte for deres præcise og pålidelige styregenskaber, som det altså til fulde er lykkedes at føre med over på den nye ramme.

 

Vi har desværre ikke haft lejlighed til at køre den i bjergene, men jeg tør godt at lægge hovedet på blokken og garantere, at den er en drøm at navigere nedad.

 

Skivebremser får kredit for at levere mere bremsekraft end fælgbremser, hvilket isoleret set er korrekt, men sandheden er også, at hvis rammen ikke er i stand til at tøjle og udnytte de øgede kræfter og stadig forblive i balance, så er skivebremserne måske ikke bedre end alt muligt andet.

 

Til gengæld er de en fornøjelse, når rammen er dimensioneret til at kunne bruge den øgede bremsekraft og stadig være effektiv og lade rytteren være i fuld kontrol. Det må man sige, at Specialized er lykkedes med her, hvor skivebremserne spiller perfekt sammen med rammen. Igen ville man ønske, at man kunne drøne ned af en bjergside sydpå og nyde balancen og kræfterne i skønt samspil.

 

 

Konklusion
Tarmac’ens ry som en af de mest pålidelige allroundere i branchen er ikke kommet ud af ingenting.


Det er en cykel, som kan det hele og som gør det hele let for den rytter, som er ombord.

 

Jeg har sjældent kørt på en maskine, som forener lav vægt, stivhed og effektivitet så godt. Kort sagt, så er Tarmac’en langt hen ad vejen en ultimativ cykeloplevelse!

 

Man skal finde den store pengepung frem - bevares - men så får man med garanti også en af de bedste cykler på markedet. Intet mindre.

 

Stillet til rådighed af: Specialized Nordic

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet