Introduktion
Specialized leverede som altid rigtig meget tech til årets Tour de France, hvor de sponsorerede hold kører udelukkende på en platform af produkter fra amerikanerne.
To af disse produkter er hjelm og sko, hvor rytterne i år profiterer på innovativ udvikling og videreudvikling af en klassiker.
Vi har set nærmere på Prevail-hjelmen samt den helt nye og innovative EXOS-sko.
Fakta:
Farve: Hvid
Størrelser: S / M / L (Medium testet)
Vejledende udsalgspris: 2199,- kroner
Prevail er en klassiker i S-Works-kollektionen, hvor den længe har været mange rytteres favorit for sin lethed og evne til at skille sig af med varmen, hvilket især er vigtigt på de allervarmeste bjergetaper.
Det er altså en ret klassisk størrelse, når vi taler design, med masser af huller til udluftning.
Men man skal ikke lade sig snyde af ordet ’klassisk’ her, for selv om den tager sig ud som sådan, så har Specialized proppet den med tech, som sagtens kan mærkes ude på landevejen.
Komfort og pasform
Prevail II-hjelmen viser sig at være lidt af et mesterstykke, når det handler om komfort.
For det første er der den indvendige padding, som dækker stort set hele det overfladeareal, som kommer i kontakt med hovedet. Man er dækket ind fra tinding til tinding og af fire store puder, som dækker hele den øverste del af hovedet.
Mesterstykket er dog i forbindelse med hjelmens forreste del. Her sidder puden nemlig cirka en centimeter fra selve hjelmens kant således, at man ikke er i direkte kontakt med den hårde yderskal, men snarere oplever en fin eftergivenhed, når man spænder hjelmen ind.
Specialized kalder som sagt dette for 'Gutter Action Brow Pad Design’ og det hjælper med at minimere den sved som drypper fra hjelmen og ned mod området omkring øjnene.
Det indvendige bespændingssystem er meget minimalistisk. Det skal dog læses overordentligt positivt i denne sammenhæng. Der er ikke noget der forstyrrer og det bidrager positivt til den samlede komfort.
Selve systemet kan indstilles via ikke én, men to udtræk, hvorfra man har fem højdeindstillinger alt efter hovedstørrelse og -form.
Når man give hjelmen spænding, så fordeler denne sig fint over hele hjelmen og det er svært at få armene ned over den samlede komfortpakke, som Specialized her har præsteret.
Pasformen er rummelig og behagelig, og det er selv om Specialized er lykkedes med at gøre hjelmen smallere end sin forgænger – den populære Prevail.
På hovedet er det vores oplevelse, at vi sjældent har oplevet en hjelm, som føles så fjerlet. Det skyldes den lave vægt – naturligvis – men også den gode bespænding, som er let og præcis at justere og som fordeler trykket så fornemt.
Prevail II er topventileret via et bredt indtag horisontalt over panden, så luften let finder vej ind i hjelmen, men en lang række kanaler i længderetningen sørger for at overskydende varme let forsvinder og reguleres.
Ekstra beskyttelse
Men en komfortabel hjelm gør det ikke alene!
Derfor har Specialized forsynet Prevail’en med MIPS-systemet, som er med til at beskytte hovedet og især hjernen ved styrt.
Den hårde yderskal beskytter mod de direkte slag, som hovedet modtager ved et styrt, men der er også andre kræfter i spil, når man bliver slynget mod jorden eller andre forhindringer på vejen.
MIPS-systemet kan bedre end traditionelle hjelme absorbere og afbøde for disse andre påvirkninger, hvor hovedet eksempelvis kan blive slynget rundt og påvirkes meget kraftigt af rotationskræfter, som kan forårsage stor skade.
Det er værd at bemærke, at Specialized i den nye Prevail har opdateret MIPS-systemet også, så det er blevet endnu mere integreret. Man mærker det faktisk overhovedet ikke, men nyder kun godt af at vide, at man har den ekstra beskyttelse.
Angi – ringer selv efter hjælp
En hjelm der selv ringer efter hjælp ved styrt? Jep, jeg laver ikke sjov. Det er nu en realitet med Angi-systemet fra Specialized.
Den store nyskabelse blev lanceret tidligere i år. Måske har du lagt mærke til, at nogle af rytterne i Touren har en rød ’dims’ siddende i spændesystemet bag på deres hjelme?
Dimsen er en avanceret transmitter, som indeholder teknik, der opdager, hvis en rytter styrter.
Kort sagt måler den hele tiden på de kræfter den udsættes for og kan derved meget præcist afkode, hvis en rytter er styret.
Systemet fungerer sammen med en app, hvor man kolber sin enhed op og derved kan kommunikere med omverdenen.
For motionister betyder det, at man kan oprette sine kære i app’en og så snart man påbegynder en træningstur, så får de en notifikation via sms om at man er kørt afsted.
Skulle uheldet være ude og man styrter, så går der en alarm i app’en. Den har man 30 sekunder til at slå fra og derved tilkendegive, at man er ok. Slår man den ikke fra, så får de folk, man har underrettet, en besked om at man er styrtet samt ens position. Derved kan de hurtigt ringe efter hjælp.
Pårørende kan desuden følge ens position hele tiden, hvis de også downloader app’en.
Skal man køre i terræn med dårlig mobildækning, så kan man angive en køretid, hvor man forventer at være retur igen. Overskrider man denne, så går der en besked ud, med ens sidste, kendte position.
Angi er et stort skridt for sikkerheden for ryttere, der træner alene. Derfor er Angi også benyttet af profferne, som ofte træner mange timer alene og bevæger sig langt væk i områder uden megen trafik.
Systemet er let at bruge. Man downloader app’en og aktiverer Angi med den medfølgende kode.
App’en er ret let af finde rundt i og jeg fandt hurtigt ud af at oprette pårørende, så de kunne blive orienteret, når jeg træner.
Som med så mange andre ryttere, så har jeg en kone, som bekymrer sig, når jeg kører ud og træner alene. Her er Angi en kæmpe gevinst.
Med den kan man føle sig sikker på at få besked hvis uheldet er ude og reagere på det.
Systemet er let at bruge for både rytter og pårørende og det fungerer rigtig godt, at systemet er koblet op til en sms-funktion, så den pårørende får direkte besked, når en træningstur startes og derved ikke behøver at åbne app’en i tide og utide for at følge med.
Jeg synes, at det er et kæmpe skridt fremad i disse tider, hvor livet på landevejen til tider kan være usikkert.
Fakta:
Farve: Hvid
Størrelser: 36-49 (inkl. halve størrelser)
Vejledende udsalgspris: 3899,- kroner
EXOS-skoen er den helt store nyhed i skokollektionen i år.
Og den er ikke som noget andet, jeg har set før! Specialized har vitterligt taget cykelskoen og kastet et helt nyt blik på produktion og materialer.
Først og fremmest er der vægten. Skoene er helt klart de letteste cykelsko, jeg har haft fingrene i. 150 gram i størrelse 42 er så let, at man nærmest smiler af det, for det virker ærligt talt lidt surrealistisk ved første møde.
Hernæst er der overdelen. Hvor man er vant til lidt kraftigere materialer med struktur, så er EXOS lavet i Dyneema, hvilket er et ultratyndt materiale – vi snakker nærmest papirstyndt.
Der er ingen tåboks til at give det skruktur, så overdelen kan nærmest krølles sammen oven på skoen.
Pasform
Min første tanke var helt ærligt, om sådan en konstruktion overhovedet kunne give nogen pasform og støtte? Svaret er faktisk ja!
For det første er pasformen overraskende god og stabil. Det er nærmest som at tage en sok med en stiv sål på. Overdelen sætter sig om foden og giver en meget fleksibel pasform. Faktisk så fleksibel, at man tydeligt kan se sine tæer igennem stoffet, hvis man bøjer dem lidt.
Specialized har rent faktisk forsynet skoen med et indre skelet, som er med til at give den her følelse af en hjemmesko, samtidig med at man får noget stabilitet.
Tåboksen er som sagt fjernet helt. Det er den lidt mere rigide kant, som man normalt finder foran på sine cykelsko. Det giver lidt bedre plads til brede fødder og tillader stoffet at komme til sin ret. For i stedet for en restriktion i bredden får man ultimativ fleksibilitet, hvilket fungerer ret godt.
Skoen lukkes af kun ét BOA-spænde. Snørene i systemet er fæstet i skoens øverste del, som er lidt kraftigere i materialet. Det betyder, at der kan spændes igennem og på trods af kun ét spænde, så er det let at spænde skoen til og fordele trykket fint.
Ét spænde har desuden den udtalte fordel, at det er hurtigt og let at spænde på farten.
Masser af stivhed
Sålen på EXOS-skoen er nærmest et studie i sig selv. For at gøre den så let som muligt, men samtidig bibeholde enhøj stivhed måtte ingeniørerne bruge næsten lige så lang tid på konstruktionen, som de gjorde på at udvikle den nyeste Tarmac-ramme!
Resultatet er da også ekstraordinært: Sålen tikker ind på kun 66 gram, mens stivheden rammer index 13 på Specialized’s interne skala. Det er ganske vist ikke er det stiveste i kollektionen, men absolut mere end rigeligt til alle ryttere.
Sålen er nemlig rigeligt stiv til at tøjle alle de kræfter, den skal levere til pedalerne og den er faktisk stivere end langt det meste jeg ellers har kørt med.
Kombinationen af den ultralette pakke med den helt tynde overdel og en så stiv sål er ret vild – det er lidt som at køre en meget lille bil med rigtig mange hestekræfter.
Man kunne godt frygte, at en så let sko og så minimalistiske materialer kunne blive blød, men Specialized har brugt en ikke-strækbar version af Dyneema-materialet omkring hælen og altså i den del af overdelen, hvor BOA-systemet sidder. Det giver den nødvendige struktur og jeg har på intet tidspunkt følt, at der går nogen kræfter spildt.
Jeg har aldrig kørt med en sko, som føles så let i pedalerne og det er heller ikke så mange andre modeller, som på samme måde leverer alle kræfter ned i pedalerne og ud på vejen.
Mest til performance-orienterede ryttere
Den stive sål og minimalismen gør, at skoen her er lavet primært til ryttere, som konkurrerer eller har fokus på performance.
Som alle andre ultrastive sko, skal den køres til og så får man masser af komfort, men hvis man er typen, der mest kører hyggeture, så bliver EXOS nok ikke ens bedste ven.
Konklusion
Disse to produkter viser på mange måder Specilaized’s tilgang til cykling: Der skubbes konstant til grænserne og udviklingen stopper aldrig.
Prevail-hjelmen er en klassiker, som bare fungerer og gør alt det den skal uden så meget ballade. Det nye MIPS-system er en klar opgradering mens jeg spår Angi-systemet en stor fremtid. Det fungerer let for både den cyklende og den pårørende og i disse tider, med flere cykler og biler på vejene, så er det relevant som aldrig før.
Det fylder ingenting, så det er reelt ekstra beskyttelse uden nogen form for kompromis.
EXOS er på mange måder et vanvittigt projekt!
Materialevalget, sålen og letheden presser grænserne for, hvad man kan med en cykelsko og det er imponerende af Specialized. Den slags projekter skal som regel have en opgradering eller to, før den sidder i skabet, men her er det bemærkelsesværdigt, at produktet allerede er så gennemført – bedst illustreret ved antallet af proffer, som kører i skoene.
Den tynde og bløde overdel er en sjov størrelse, som faktisk fungerer og giver den fleksibilitet, som mange efterspørger i pasformen.
Men skoen er anderledes, så mit råd vil være at prøve den før køb hos den lokale cykelhandler. For nogen vil det være en revolution og give komfort blandet med performance en helt ny mening.
Produkterne her er ikke billige, men det har det aldrig været at købe det nyeste og mest innovative.
Stillet til rådighed af: Specialized
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger