05.03.2015 @ 12:30

Specialized har med Power udfordret den gængse opfattelse af en landevejssaddel - hvordan den skal se ud, og hvordan der skal siddes på den. Og de har gjort det med succes. Vi er ikke i tvivl om, at vælger man at se bort fra det anderledes design, vil man opleve mange gode Power-timer på cyklen.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Producent: Specialized
Fås i fire varianter: S-Works, Pro, Expert, Comp
Alle modeller for både mænd og kvinder
Skal i carbon (alle varianter), skumkvalitet afhængig af variant
Rails: carbon (S-works), titanium (Pro og Expert) og Cr-Mo (Comp)
Farver: Rød (S-Works), hvid (S-Works, Pro, Expert) og sort (alle)
Bredder: 143mm (alle), 155mm (alle), 168mm (Expert og Comp)
Vejl. pris for de fire modeller: Kr. 800-2.000 (S-Works er dyrest, Comp billigst)
 

Introduktion:

At revolutionere er et udtryk, man altid skal være varsom med at bruge. Men at udfordre synet på, hvordan en almindelig landevejssaddel skal se ud og føles, det er åbenlyst målet for den amerikanske gigant, Specialized, som nu rammer markedet med en helt ny saddel-model: Power.

Sadlen, der kommer i fire kvalitetsvarianter (og i forskellige bredder og farver alt efter variant), er blevet til efter undersøgelse af, hvordan en saddel kan give bedst mulig blodgennemstrømning til de genitiale områder og mindst muligt tryk i mellemkødet. Særligt når man sidder i en foroverbøjet, aerodynamisk position (fx nede i hornene/bukkene).  

Det kunne Dr. Roger Minkow, specialist i ergonomi og Saddle Body Geometry Expert hos Specialized, selv forklare ved en lukket præsentation for pressen i Californien, som Feltet.dk deltog ved. Særligt for mænd kan der ske skade (på potensen), hvis trykket fra sadlen (mod underlivet) er for stort og for vedvarende.

Derfor har man simpelthen målt dette - blodgennemstrømningen i underlivet. Med sensorer påsat ryttere, som har cyklet (på hometrainer) med forskellige saddeltyper og -modeller - og med de forskellige prototyper, som har været trinene på vejen til den endelig Power-saddel.

Den låner i forvejen fra flere af Specialized’ allerede eksisterende modeller, fx Romin, MTB-sadlen Phenom og Tri-modellen Sitero, hvormed man bl.a. også er nået frem til den kurvede form, den bredere ende (Power fås simpelthen ikke i en smallerede version end 143mm) og ikke mindst, at den er så langt kortere end en traditionel landevejssaddel. Power-sadlen måler 24,5cm i længden (og er dermed UCI-godkendt) mod de normale ca. 27,5cm. Sadlen har samtidig en meget bred kanal, på langs af stort set hele sadlen, og en bredere snude.

Alt dette har dog, kunne Dr. Roger Minkow gøre klart, et bredere sigte end det allerede nævnte; den bedre og sundere trykfordeling. For samtidig med, at man med sadlen, hævder altså producenten altså, opnår dette, så er målet tillige at udfordre den gængse opfattelse: at en saddel skal tilbyde flere siddepositioner. Man bør have bare ’ét hjem’ på sadlen, blev det forklaret i Californien - ellers har man i princippet ikke fat i den rigtige bredde saddel, eller man er i udgangspunktet blevet dårligt fittet … eller slet ikke blevet fittet.

Således er altså Power-sadlens design et udtryk for, at man med god støtte for sædeknoglerne og et meget lempeligere tryk (og dermed forbedret blodgennemstrømningen), når man ’ruller forover’, i princippet kan nøjes med en enkelt position på sadlen.

Feltet.dk har fået en saddel udleveret og testet den - både i Californien og efterfølgende i Danmark - og kan dermed som nogle af de første vurdere, om Specialized kommer heldigt fra, om ikke at revolutionere, så i hvert fald at udfordre os på vores grundlæggende saddel-filosofi.

 

Test:

Først og fremmest skal fælgende slås fast: Vi har her testet en S-Works Power variant, altså topmodellen, i 143mm. Vi modtog den i den røde team-farve, som kun fås i den dyreste variant, og altså med carbon Fact-rails), hvilket bringer denne saddels væg ned på bare 160 gram. Endelig kan vi naturligvis ikke - og har heller ikke lyst til at - udtale os om, hvorvidt sadlen i længden er bedre for potensen end andre sadler. Her læner vi os op af, hvad Specialized hævder.

Nuvel, dette konstateret - med tilføjelsen at carbon-rails og højkvalitetsskum giver sadlen ekstra komfort og holdbarhed samt lavere vægt - er det tid til at sige noget om oplevelserne på sadlen.

Disse er meget positive, kan det afsløres. Efter en kort tilvænning, som på enhver ny saddel, fandt denne tester sig hurtigt godt til rette på Power-sadlen. Både når der blev kørt på almindelig flad og let kuperet landevej, da der også blev prøvet kræfter med op til omkring 10 kilometer lange stigninger (i Californien), og da vi i sidste ende også monterede sadlen på en cross cykel og sad på den ud i terrænet, med mere ’uro’ på cyklen og flere korte, momentvise siddende antrit til følge.

I alle disse tilfælde var oplevelsen at sidde som klistret til sadlen. Også selvom denne tester typisk veksler en del mellem at sidde langt tilbage på sine normale sadler og at rykke langt frem på spidsen. I Power-sadlen savnedes dette ikke i nævneværdig grad, hverken i en aggressiv eller mere afslappet position.

Der føltes særdeles god og komfortabel støtte, og de rigtige steder, og har man ikke før været tilhænger af en kanal midt på sadler, kan man med fordel starte her - det bliver næppe fortrudt.

Sidste led i vores test var at udsætte sadlen - og testeren selv - for noget, som ikke gøres ofte: 45-50 minutters kørsel på landevej med ’stram kæde’, i lav, foroverbøjet position (konstant med hænderne nede i hornene) og uden på noget tidspunkt at rejse sig fra sadlen. Den slags bliver aldrig rigtig behageligt. Og bedre blev det selvsagt ikke af, at det var koldt (2-3 grader), blæsende og regnfuldt, hvorfor blodgennemstrømningen i udgangspunktet var nedsat.

En følelse af følelsesløshed, jo, den opstod, efterhånden som den halve time var gået, ganske som også trangen til at justere en smule på siddepositionen trængte sig kraftigt på hos undertegnede. Men da det næppe har været Specialized’ forestilling, at man ikke længere behøver hverken rejse sig i sadlen eller justere en smule på sin position i sadlen, bestod sadlen i og for sig denne test i testen. Det var ikke rart med så fastlåst en position på cyklen, nej, men direkte ubehageligt eller smertefuldt var det bestemt heller ikke. Og da først denne tester havde stået lidt op i pedalerne, var det rart igen at sætte i sadlen.

Hermed er vi så også fremme ved de elementer, som måske ’trykker’ lidt ved Power-sadlen, generelt og ved den specifikke variant. Den ser underlig ud. Jo, den gør den - og nogle vil sandsynligvis mene, at den er grim; at ’sådan skal en landevejssaddel ikke se ud’, og at ’sådan en fætter kommer aldrig på min cykel’. Den slags røster og holdninger vil der altid være, i hvert fald så længe cykling også er et spørgsmål om æstetik. Dem om det!

For det andet er det ikke en billig saddel, i S-Works varianten. Men da Power-sadlen, og dermed både topvariant og billigere varianter, matcher priserne på Specialized’ sadler generelt, er der ikke meget at komme efter. Og slet ikke når sadlens kvaliteter tages med i betragtning.

Kan alle så vænne sig til sadlen? Jo mere vant, man er til mere kurvede sadler, desto nemmere vil det sandsynligvis være. Vores bud er dog, at selv mange ryttere med hang til lange, flade sadler kan være med her. Sadlen er næppe ’løsningen’ for alle, men givetvis for rigtig mange, så længe det samtidig sikres, at den indgår i en ordentlig og individualiseret position på cyklen.
 

Konklusion:

Specialized har med Power-sadlen udfordret den gængse opfattelse af en landevejssaddel - hvordan den skal se ud, og hvordan der skal siddes på den. Og de har gjort det med succes. Vi er ikke i tvivl om, at vælger man at se bort fra det noget anderledes design for en landevejssaddel, vil man opleve mange gode Power-timer på cyklen. Ikke mindst når der skal køres i en aggressiv position. Vi havde fornøjelsen af at teste S-Works varianten, dvs. den dyreste af Power-sadlerne, og den er bekostelig, ja, men også både let, komfortabel - og ganske fræk i rød.

…..

Sådan har vi testet:
Sadlen er i februar-marts testet på primært landevejsracer, men også på cross cykel. Test-turene har været af mellem halvanden og godt tre timers varighed, og på landevejen er der kørt på både almindelig kuperet vej og i bjergrigt (californisk) terræn. Cross cyklen har været i terrænet.
 

Om mærket
Amerikanske Specialized er et af verdens førende og mest kendte brands, måske mest kendt for sine cykler, til alle formål, men ligeledes producent af det meste udstyr, som indgår i cykelsammenhæng. Specielt inden for komfort har Specialized udviklet deres ”body geometri”, hvor målet er at gøre rytter og cykel til ét, og hvor ergonomi, komfort, kraftoverførsel og reduktion af skader er de fokuspunkter, Specialized har for øje.


Stillet til rådighed af:
Specialized

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet