08.03.2024 @ 16:00

S-Works Evade 3 er en af markedets mest eftertragtede hjelme med god grund. Specialized har sammensat en imponerende pakke - både designmæssigt og funktionelt.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta

Producent: Specialized
Produkt: S-Works Evade 3
Farver: Hvid
Størrelse: Medium (55-59 cm)
Vægt: 274 gram (vejet)

Pris: Kr. 2300,-

 
Introduktion

S-Works Evade 3 er den seneste hjelm i rækken i Evade-serien - den populære aerohjelm fra Specialized.

Evade 3 behøver nærmest ingen yderligere introduktion, for den har været blandt de mest synlige hjelme i de sidste par sæsoner, da den sidder på hovedet af nogle af verdens bedste ryttere og har kørt med om et utal af sejre.

 

Vi har testet hjelmen for at se om den lever op til sit gode ry.
 

Test
 

Specialized og den magiske tiltrækningskraft

Udviklingen af nye produkter i cykelbranchen er lidt af et våbenkapløb, hvor mærkerne i kampen om forbrugernes gunst, ikke sætter deres lys under en skæppe. Derfor bliver der ofte kastet rundt med tal og målinger, som skal garantere rytteren mere fart, mere stivhed eller mere kraft.

 

Én ting er tal og numre - produkterne skal dog først og fremmest fungere på landevejen og målinger og simulationer skal kunne omsættes til noget målbart, som man som rytter skal mærke på landevejen.

 

Her er der især ét brand, som synes at have opnået ry for at bakke sine påstande op med oplevede resultater på landevejen og det er Specialized.
Snakker man med cykelryttere - både professionelle og seriøse motionister - som går op i deres udstyr, så er der ingen tvivl om, at der bliver skelet til amerikanerne med det store S som logo.

Specialized har udviklet et enormt know-how omkring udvikling af produkter og kaster enorme ressourcer efter innovation, hvilket illustreres meget godt ved, at de har egen vindtunnel, som flittigt bruges i en tid hvor aerodynamik er så vigtigt.

 

Om man er dedikeret Specialized-fan eller ej, så er der ingen tvivl om, at der synes at være en konsensus om, at mærkets produkter bare fungerer ude ’i virkeligheden’.

 

Som spydspids i udviklingen, er det også min oplevelse, at Specialized indimellem opnår at have en særlig tiltrækningskraft på mange ryttere. Det er som om, at de nyeste eller hurtigste produkter kan være et slags symbol på, at man prioriterer nogle af de mest gennemarbejdede produkter, når man skal køre ræs.

 

I min bog falder Evade 3-hjelmen i den kategori.

 

Evade har som koncept altid været populær, som en af de ’originale’ aerohjelme. Nu er kollektionen så nået til tredje version i rækken og den synes mere populær end nogensinde før - både på grund af aerodynamikken og sit design.   

 

Evade 3 - features og egenskaber

Som skrevet er Evade-serien i sin tredje udgave, så der er løbende udviklet på designet for at forbedre egenskaberne.

 

Lad os først se på, hvad der skiller Evade 3 ud fra sine forgængere:

 

Evade 3 = mere ventilation

Da de første aerohjelme ramte markedet, havde man valget mellem en hurtig hjelm med ringe udluftning eller en ventileret hjelm, hvor aerodynamikken lider. Sådan er det heldigvis ikke længere.

Især ikke på Evade 3, hvis man spørger Specialized, for en stor del af hjelmen er genopfundet for at forbedre netop ventilationen.

Her har Specialized spiller med musklerne i udviklingsafdelingen og igennem både CFD-analyser (computer-simulationer, som med stor præcision kan forudsige eksempelvis aerodynamiske egenskaber) og en tur i vindtunelen nået frem til, at tilføje en såkaldt diffuser bag på hjelmen med visuelt større huller.

 

Den fungerer i sammenspil med udvidede ventilationshuller forrest på hjelmen.
 

I praksis fungerer det sådan, at aerodynamikken hjælpes på vej ved, at 10% mere luft trækkes igennem hjelmen og at luften derved strømmer nemmere forbi samtidig med at hovedet køles bedre.

 
Pasform og bespænding

Evade 3 er opdateret med det såkaldte Tri-Fix-system, som ifølge Specialized skal yde endnu bedre komfort og mulighed for personlig tilpasning.
Systemet kan justeres i højden og selve bespændingen styres ved en drejeknap bag på hjelmen med mulighed for små justeringer for at opnå den rette pasform.

Desuden er hjelmens vinkel tilpasset, så man kan have et par solbriller siddende i hjelmen, uden at de generer eller risikerer at ryge af.

Evade 3 er desuden kompatibel med ANGi-teknologien, der giver pårørende besked, hvis man er ude for et styrt.


MIPS Air Node
I tråd med det føromtalte fokus på ventilation, så har Specialized indbygget Air Node-teknologien - den mest ventilationsfokuserede løsning fra MIPS.
MIPS-teknologien giver yderligere beskyttelse mod de rotationskræfter, som kan være farlige for hjernen ved styrt.

Air-Node-systemet er fuldt integreret i hjelmen og Specialized har i udviklingsarbejdet desuden tilføjet perforeringer for at maksimere åndbarheden.
 

Visuel skarp

Udvalget af aerohjelme er enormt og det samme er variationen i design og form.
Stil og æstetik er jo altid subjektivt, men jeg synes, at Evade 3 er virkelig vellykket på designfronten. Den tager sig godt ud på billeder og på rytterne på World Touren, men faktisk er den endnu mere visuelt appellerende i virkeligheden i min optik.

Designet vil jeg beskrive som strømlinet, hvis jeg kun måtte vælge ét ord.
Profilen er aflang, smal og lavet på en måde, så der ikke er meget ’top’ ovenpå hovedet. Logikken siger, at det er den hurtigste form, en hjelm kan have, men det har også den fordel, at man får en hjelm, ikke fylder meget i bredden eller højden ovenpå hovedet. Noget som alle ryttere jeg kender, sætter pris på.

Især det smalle og slanke udtryk gør hjelmen godt og parkerer ideen om at aerohjelme er klodsede i fortiden. Det er også med til at give et udpræget hurtigt look, at hjelmen sidder så tæt.

 

Vores testhjelm er holdt i helt hvid, med elementer i både højglans og en mat finish, krydret med enkelte elementer i sølv. Det giver et særdeles afdæmpet look helt uden larmende designelementer. Hjelmen fremstår derfor ret elegant og eksklusiv.

 

Evade 3 fremstår strømlinet og skarp. Det giver en smal og minimalistisk silhuet, som de fleste sætter pris på ved en hjelm.
 

Pasform

Én ting er design - en anden er funktionalitet. For en hjelm skal bare fungere, når det kommer til pasform, da det betyder alt for komforten. En hjelm hører til den udstyrsgruppe, hvor man helst bare skal glemme, at den er der, når man er ude på cyklen.

 

Evade 3 er udstyret med et bespændningssystem med to primære justeringsmuligheder.
Først justerer man størrelsen. Det foregår ved, at man reelt set justerer højden og rummeligheden på det indvendige spændesystem. Man hiver let i to stropper, som flytter sig i små klik, og derved bliver der mere plads i hjelmen og den del af systemet, som sidder i nakken, flytter sig længere nedad. Derved kan man finde den rette pasform, uanset om man er tæt på den nedre eller øvre grænse i forhold til hjelmens størrelse.


Pasformen justeres let ved at trække i de to stropper inde i hjelmen. Air Node-systemet fra MIPS tilbyder total integration.

Evade 3 er let at justere og man får en tæt og behagelig pasform uden hotspots eller områder, hvor polstringen ikke rækker. I gamle dage skulle der ofte en del polstring til, for at en hjelm føltes behagelig. Sådan er det ikke længere, for pasformen og udførelsen af hjelmens inderside har udviklet sig meget. Således er polstringen også holdt minimal på Evade 3. Det sparer vægt, giver bedre plads til at hovedet kan ventilere og er i virkeligheden et tegn på en veludført hjelm, hvor der ikke er behov for at skjule noget med kæmpe puder.

 

Den gode pasform og muligheden for at justere hvordan spændesystemet sidder i nakken gør desuden, at man får en hjelm, som sidder vandret på hovedet og man kan spænde den til uden at skabe en vinkel, som potentielt kan betyde, at hjelmen peger for meget opad i fronten og dermed eksponerer panden og tindingerne.

 

Hvor stramt og tæt man vil have hjelmen til at sidde justeres med en drejeknap i nakken. Den er let at betjene, da den er lille og kraftig. Samtidig er den effektiv nok til at man kan stramme hjelmen kraftigt ind med to fingre - også på farten.

 

Alt i alt er Evade 3 en behagelig hjelm, hvis pasform måler sig med andre tophjelme på markedet. Når først den sidder på hovedet og er justeret rigtigt, så glemmer man alt om den, præcist som det bør være.

Det er let at få godt spænding i hjelmen og derved et sikkert fit med drejeknappen bagpå. Evade 3 er kompatibel med ANGI.
 

Ude på landevejen

Det er umuligt at teste, om en hjelm er hurtig uden avanceret udstyr, så jeg skal lade det være usagt, om Evade 3 sparer en dig en masse watt, men jeg kan dog sige noget om, hvordan den opfører sig og føles ude på landevejen.

 

Først og fremmest, så sidder hjelmen godt og det bliver den ved med, selv når man har siddet længe i sadlen. Den gode pasform vedbliver og alle de bevægelser, man kan finde på at lave på en cykel, ændrer ikke på hjelmens fit eller fornemmelse.

 

Jeg kan personligt bedst lide, når en hjelm sidder (meget) stramt til. Så følger den mit hoveds bevægelser uden at tynge og jeg har den bedste fornemmelse af sikkerhed, når hjelmen er spændt godt fast. Også det klarer Evade 3 fint. Den er let at stramme til og fittet er vedholdende uden at jeg føler behov for at løsne op under pauser og stop.

 

Evade 3 er jo optimeret til fart og den føles også god, når man kører stærkt. Der er ingen vindstøj og det er let at justere stropperne til, så de sidder helt tæt til ansigtet uden at kunne blive fanget i vinden.

 

Alt i alt føles Evade 3 som en hurtig hjelm sådan rent subjektivt. Den smalle silhuet og det lave fit på hovedet gør, at man i hvert fald ikke mærker nogen turbulens eller vind, der tager fat i hjelmen.

Større ventilationshuller foran skal forbedre ventilationen i Evade 3.


Ventilation
Jeg har testet Evade 3 i de kolde måneder, så det har desværre ikke været muligt at stressteste udluftningen på en lang og varm sommerdag.

 

Jeg kan dog sige så meget, at Evade 3 ikke adskiller sig fra andre mere konventionelt designede hjelme, som jeg har kørt med. Selv på dage med masser af intensitet og varmt tøj, som har fået kropstemperaturen til at stige en del og den generelle kropsfornemmelse til at føles som om, at noget har skruet den indre radiator op på max, der har hjelmen ikke føltes varm.

Der er et godt flow af luft igennem hjelmen og ud gennem den nye diffuser bagpå.

Jeg vil på ingen måde tøve med at bruge Evade 3 på en varm sommerdag, så længe farten er høj. Skal man sidde på en glohed, solbeskinnet stigning sydpå, så er der nok bedre alternativer, men til generelt brug - især på vores breddegrader - præsterer Evade 3 helt på linje med en mere konventionel tophjelm, når det kommer til udluftning.



Den nye diffuser bagest i hjelmen er med til at trække mere luft igennem.
 

Konklusion
S-Works Evade 3 fra Specialized er en absolut tophjelm. Den har et godt ry blandt både de professionelle og andre, der går op i deres cykling og det er med rette.

 

Jeg hæfter mig især ved det strømlinede design og den underspillede finish, som sidder lige i skabet i min optik. Specialized har virkelig ramt den rette opskrift, når man ser på det smalle udtryk, som giver en hjelm, som ikke sidder som en boble på hovedet, som de fleste ikke bryder sig om.

 

Hjelmen præsterer på alle parametre, men det forventer man også af en tophjelm med et prisskilt som dette.

 

Der er ikke en finger at sætte på den samlede pakke og jeg vil faktisk gå så langt at sige, at hvis jeg skulle købe én hjelm til både træning og løb i Danmark, så ville Evade 3 være øverst på listen.


Stillet til rådighed af: Specialized Nordic

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet