30.11.2021 @ 15:35

Specialized har for en gangs skyld set i en anden retning end pro-rytterne i udviklingen af deres seneste ramme med et mål om at skabe en ultimativ køreoplevelse. Det er til fulde lykkedes med en ultralet og velafbalanceret cykel. Men oplevelsen kommer med et stort prismærke.

 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(9/10)

Fakta

Producent: Specialized
Produkt: Aethos S-Works
Størrelse: Testet i størrelse 56 (fås fra 44-61)
Vægt: 6.1 kilo 
Pris: Kr. 109.000,-

Produktinfo:

Ramme: S-Works Aethos FACT 12r Carbon, Rider First Engineered™, Threaded BB, Electronic cable routing only, 12x142mm thru-axle, flat-mount disc
Forgaffel: S-Works FACT Carbon, 12x100mm thru-axle, flat-mount disc
Hjul: Roval Alpinist CLX, 21mm internal width carbon rim, 33mm depth, Win Tunnel Engineered, Roval AFD hub,
Geargruppe: SRAM Red Etap AXS
Frempind: S-Works SL, alloy, titanium bolts, 6-degree rise
Styr: S-Works Short & Shallow
Dæk: Turbo Cotton, 320 TPI, 700x26mm

Introduktion

Specialized er nok allerbedst kendte for deres rendyrkede væddeløbscykler, som hvert år er tjekker ind i toppen af ranglisterne, når det gøres op, hvilke cykler der har vundet flest gange i det professionelle felt.

Men op til indeværende sæson, gjorde Specialized noget helt andet og uvant for det amerikanske brand: De lancerede en landevejscykel, som ikke er rodfæstet i ambitionen om at vinde store sejre eller tilfredsstille behovene hos væddeløberne.

Derimod var det en platform, som udelukkende skulle fokusere på den rene køreoplevelse fremfor de rendyrkede performance-parametre - såsom eksempelvis aerodynamikken, som eller har været central for Specialized.

Aethos er navnet på det nye projekt og cyklen er siden sin lancering gået hen og blevet en af årets mest omtalte cykler.

Vi har haft lejlighed til at teste Aethos-modellen over længere tid for at opleve den nye platform på egen hånd.

Test

Runde former - og dog

I en tid hvor racercyklernes dimensioner og udformning bliver mere og mere avanceret, så syner den nye Aethos af noget andet. Den har faktisk et helt klassisk look med runde rørformer og en rammegeometri, som faktisk leder tanker hen på tidligere versioner af deres eget flagskib - Tarmac-modellen. Væk er også de sænkede sadelstræbere, som ellers synes at være blevet en fast del af designet på tværs af branchen.

Men de runde former snyder en smule. I udvalgte områder er de nemlig ikke runde, selv om det umiddelbart ser sådan ud. Her har Specialized givet dem en mere konisk form, så kan man nøjes med mindre materiale og samtidig bibeholde den rette styrke og balance.

Udviklingsteamet hos Specialized har benyttet sine enorme ressourcer til at nå dette resultat igennem nærmest uendelige computersimulationer, som til sidst endte i den optimale løsning. Denne computerkraft tillader at afprøve langt flere versioner af en ramme virtuelt uden behovet for at bygge rammen i carbon, hvilket er dyrt og tidskrævende. Derfor kan man reelt afprøve langt flere opsætninger, hvilket ultimativt giver det bedst mulige resultat.

Det er områderne ved overrøret, skrårøret og sadelrørets ender, som er koniske samt toppen af forgaflen.

Det giver en cykel, som nok ser meget klassisk ud, men som repræsenterer al den tekniske knowhow, som Specialized har opbygget.



 

First things first - den er let!

Når man får Aethos S-Works-modellen stukket i hånden, så skinner ovenstående udvikling igennem. Åbenlyst ved designet - naturligvis - men så sandelig også på vægten! Vi har testet en størrelse 56, hvor rammen vejer ind på 585 gram.

Jep, du læste rigtigt! Det er vanvittigt let og når man kombinerer det med en SRAM Red Etap AXS-gruppe som her og et par ultralette hjul, så vejer cyklen ind på omkring 6.1 kilo, før man monterer pedaler.Det er på alle måder helt uhørt og hvis man går bare lidt op i cykler, så kan vi love, at det fremkalder et smil på læben!

Når man tænker over det, så er det paradoksalt, at en cykel, som ikke er udviklet til race, rent faktisk er den letteste i kollektionen hos amerikanerne. Men omvendt, så er det netop udeladelsen af UCI-hensyn og foragten for andre bureaukratiske stopklodser, som gør, at Specialized kan ’tillade’ sig at bygge så let en cykel.

Rammen har også været i hænderne på de uafhængige testere hos Zedler, som vejer rammen til 588 gram, men måske endnu vigtigere finder, at Aethos scorer højere i målinger af stivhed til vægt-ratioen end mange af markedets dominerende cykler.

Et af målene med Aethos var at bryde reglerne og det har Specialized hermed formået. 

På den måde bliver den lave vægt helt sikkert en del af cyklens sjæl. Både som en langemand til konventionerne, men også fordi det er en af de egenskaber, som virkelig sætter Aethos-modellen på verdenskortet.

For ude på landevejen er den lave vægt en kæmpe luksus. Det er så vanvittigt fedt at træde en cykel på under 6.5 kilo - med alt monteret - op i fart! Aethos S-Works reagerer prompte på alle de ordrer som bliver udstedt fra krankboksen. Det er lækkert på flad vej, men det er vanedannende og afhængighedsskabende på små, stejle bakker såvel som regulære stigninger. 



 

Køreoplevelsen - Damn that’s smooth

Overordnet set får man en let og adræt køreoplevelse med Aethos.
Selv om den ikke er udviklet med race for øje, så skal man ikke lade sig narre, for den vil gerne flytte sig alligevel. Så vi oplever stadig cyklen som stiv og responsiv, men forskellen ligger nok i, at den ikke er lige så kompromisløs som den nye Tarmac.

Her får man oplevelsen af en rendyrket race-maskine, hvor ønsket om fart overtrumfer det meste.
Med Aethos får man lidt mere balance i tingene.

På engelsk benytter man ordet ’compliance’, som er passende for den fornemmelse. Det kan her bedst oversættes til en mellemting mellem ’eftergivenhed’ og ’indvilligelse’. Til sammen dækker de over, at Aethos tager lidt mere skånsomt imod ujævnt terræn og føles lige knap så stiv, hvilket gør det lidt mindre hårdt for kroppen at ’tæmme’ den. Man får en fornemmelse af en cykel, som bare glider hen over terrænet og er utrolig skånsom overfor sin rytter.

Vi har i øvrigt kørt med Specialized’s egne Turbo Cotton-dæk, som er blandt verdens mest komfortable dæk i vores optik.

Aethos-rammen og Turbo Cotton-dækkene er nærmest den perfekte kombination og man får svært ved at finde en pakke, som giver mere komfort. Især hvis man vælger et bredt dæk, så man kan køre med lidt mindre dæktryk. Så får man en silkeblød fornemmelse ude på asfalten.


 

Køreoplevelsen - Velafbalanceret
Man føler sig hurtigt enormt sikker på Aethos-rammen. Den er let kørt, pålidelig og sikker i sine bevægelser. Selvom den er let, så er der ikke mange fingre at sætte på stabiliteten i høj fart, men vi synes, at den er allerbedst, når man skal igennem hurtige kurver og skarpe sving.

Her er den vældig velafbalanceret og rolig i sin styring og man vænner sig lynhurtigt til den, så man kan give den gas. Her har Specialized for alvor ramt en god fordeling i rammen, som på samme tid er kvik og smidig, men også tilpas tilgivende, så man ikke ryger på røven, hvis man er for frisk.

Blandt folk som har kørt på cyklen i andre mere kuperede lande, er der en del, som oplever, at Aethos er bedre nedad, end noget de har prøvet før. Vi har ikke haft mulighed for at teste den i bjergene, men vi tror på, at det er tilfældet, for den er virkelig afbalanceret og rolig.



 

Stadig ambitiøs geometri
Geometrien er ret tæt på Tarmac SL7 - så det er altså i det henseende heller ikke en cykel, som er lavet til at køre til bageren på.

På den testede størrelse 56 er stack på 565 millimeter, mens reach lander på 395 millimeter.
Tarmac SL7’eren er en anelse mere race-orienteret med sit stack på 555 millimeter og reach på 398 millimeter, om end forskellene er ret små.


 

Mindre integration, mere frihed
Blandt andet for at holde vægten nede, er Specialized sprunget over muligheden for at lave et integreret cockpit. Det betyder, at Aethos kommer med muligheden for at bruge en bred vifte af komponenter og helt selv bestemme sit setup for frempind og styr.

Det samme gør sig gældende med sadelpinden, som er rund og derved kan erstattes af ens favorit-sadelpind, hvis man ellers har sådan en.

Det peger igen på en cykel, som er lavet med forbrugeren for øje, snarere end watt-besparelser.

For det gør det let at skifte delene ud og ikke mindst at justere sit cockpit uden at det koster en formue.


 

Konklusion
Når vi lægger vores hjerne i blød efter masser af kilometer på den nye S-Works Aethos og leder efter det mest dækkende ord, så lander vi på ordet sofistikeret.

For den samlede pakke hos S-Works-modellen her giver en yderst raffineret køreoplevelse, hvor de sjove egenskaber er kombineret med komfort, balance og en lethed, som er sjældent set.

Det er en cykel, som passer til alle og som kan det hele. Den rammer spot on hos den gruppe, som Specialized har gået efter, nemlig dem, som går op i deres cykling, men som ikke nødvendigvis kører race, således at andre parametre er mindst lige så vigtige som rendyrket fart.

Når det er sagt, så ville vi på ingen måde tøve med at køre alt slags væddeløb på den, måske blot med et sæt dybere hjul for at forbedre aerodynamikken og effektiviteten i høj fart.

Der er dog én ting som gør, at vi ikke nødvendigvis ser en kødrand af S-Works Aethos-cykler på vejene. Prisen er nemlig virkelig stejl. Nuvel, alle komponenter er fra øverste hylde, men man skal også hoste op med et godt stykke over 100.000 kroner og det er trods alt de færreste, som har sådan et cykelbudget.

Til sammenligning koster Pro-versionen af rammen med SRAM Force eTap AXS 70.000 kroner, mens Pro-veriosnen med Ultegra Di2 lander på 63.500 kroner. Den billigste udgave er udstyret med SRAM Rival eTap AXS og koster 43.000 kroner.

 



Sådan har vi testet: Vi har testet cyklen på de danske landeveje hen over det meste af 2021.

Stillet til rådighed af: Specialized


 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet