05.11.2014 @ 13:30

Er man ambitiøs, lidt ’frisk fyr’-agtig og/eller bestemt ikke en, der holder af at forsvinde i mængden, er Specialized CruX Expert et godt bud på ens nye eller næste cross cykel. Cyklen scorer højt på de fleste parametre og giver en masser af saft og kraft i terrænet.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:
Producent: Specialized
Vejl. pris: Kr. 23.999
Vægt vejet: 8,78 kg. (str. 56)
Fås i syv størrelser fra 46 til 61

Fakta om den testede cykel:
Specialized FACT 10r carbon ramme, forgaffel og sadelpind
Shimano Ultegra gearsystem
DT AXIS 4.0 hjulsæt
TRP HY / RD hydrauliske skivebremser
FSA carbon kranksæt (BB30),
Specialized Terra Pro 2Bliss dæk 

Introduktion:
Der er næppe mange steder i verden, hvor man ser så mange Specialized cross cykler som i Danmark, når man holder antallet op imod antallet af aktive cross-ryttere. Det har sin naturlige forklaring, som indeholder to væsentlige elementer: Danskerne er vilde med Specialized, også selvom Specialized som sådan ikke har en rig tradition inden for cykel cross.

Det sidste betyder mindre, når den amerikanskbaserede gigant gør det så aldeles fremragende på andre områder. Det er her, danskerne har lært at tage Specialized til sig, og så gør det altså mindre, at der kun findes få professionelle topryttere, som kører på en CruX, som mærkets cross cykler hedder - her er verdensmesteren Zdenek Stybar selvsagt en vigtig undtagelse -, eller at ingen af sportens store hold er sponsoreret af Specialized.

Danskerne, på både højt og lavt niveau, vil køre på Specialized cross cykler, og mærket har med flere af sine nyeste modeller også valgt farvekoder, som sikrer, at man lægger mærke til dem. Det gælder eksempelvis denne CruX Expert 2015, som Feltet.dk blev tilbudt at teste.

Test:
Den orange cykel, med røde og gule deltaljer, lader sig ikke nemt overse. Og godt for det - for den er skam værd at lægge mærke til. Raceorienteret geometri, specifikt til cykel cross, og på alle måder en flot cykel. Elegant er måske ikke ordet, men det er fræk, skarp eller hidsig måske. En cykel, der vil vise sig frem.

I terrænet vil den også frem, og det kommer den. Carbonrammen er stiv og responderer godt på de mange og voldsomme accelerationer, disciplinen kræver, men denne tester skulle lige vænne sig til, at cyklen oplevedes som havende en del fleks i bagstellet. Det skyldes muligvis setup’et med 27,2 mm sadelpinden, men har sandsynligvis også at gøre med, at Specialized, som var blandt de første til at satse stærkt på full suspension mountainbikes, har ønsket noget af samme effekt - at baghjulet bevarer bedre kontakt til underlaget. I praksis krævede det tilvænning, intet andet, for i aktion føltes cyklen på ingen måde langsom. Og cyklen er nem både at styre og håndtere og altså med god komfort.

Cyklen er udstyret med Shimano Ultegra 11speed gear, og det valg kan der ikke sættes spørgsmålstegn ved. Det holder! Kranksættet af carbon fra FSA performer godt og klæder cyklen. Det samme gør hjulene (lavet af DT Swiss specielt til Specialized), men de lever kun lige op til cyklens generelle standard, udmærker sig ikke og kan (bør?) være, som det ofte ses, stedet at opgradere. I hvert fald hvis man vil bringe vægten ned.

Det er der til gengæld ikke meget grund til på bremse-siden. Cyklen kommer med skivebremser, noget der fortsat er delte meninger om inden for cykel crossens verden. Stadigt flere hopper med på skiverne, mens modstanderne enten er traditionalister eller rent faktisk har gode argumenter, som at de savner skivebremser udviklet specifikt til at efterleve de krav, der stilles til en cross cykel, og ikke blot er MTB-bremser, der overføres til den anden store terræn-disciplin.

Nuvel, på Specialized CruX Expert  kommer skivebremserne fra TRP, og de er hydrauliske. Eller det vil sige, og uden at blive alt for teknisk, at der er tale om ’åbne’ hydrauliske skivebremser, hvilket i praksis betyder, at de kan anvendes til alle almindelige kabeltrukne bremsegreb, da hydraulik-funktionaliteten er placeret nede på selve kaliberen. Det gør det en hel del nemmere at have med at gøre for den ikke alt for teknisk interesserede (og kyndige) - og det virker.

I testen imponeredes vi af cyklens bremseegenskaber, og det altså uden at gå ind i diskussionen om for eller imod skivebremser. Er man til det sidste, er disse et godt bud - og det samme er cyklen som helhed. 

Konklusion:
Er man ambitiøs, lidt ’frisk fyr’-agtig og/eller bestemt ikke en, der holder af at forsvinde i mængden, er Specialized CruX Expert  et rigtig godt bud på ens nye eller næste cross cykel. Cyklen scorer højt på de fleste parametre og giver én masser af saft og kraft i terrænet. De hydrauliske bremser fra TRP trækker op, hjulene en smule i den anden retning - og Shimano Ultegra gearsystemet gør, at cyklens pris ikke løber løbsk, uden at funktionaliteten forringes. Prisen er i orden, men prislejet skiller nysgerrige fra dedikerede.

...

Sådan har vi testet:
Cyklen er blevet testet i september og oktober måned, i både trænings- og konkurrencesammenhæng.
 

Om mærket
Amerikanske Specialized er et af verdens førende og mest kendte brands, måske mest kendt for sine cykler, til alle formål, men producent af det meste udstyr, som indgår i cykelsammenhæng. Specialized har haft succes med at indtage en position som teknologisk foregangsmærke og har da også siden starten i 1974, både når det kommer til mountainbikes og landevejscykler, været blandt trendsætterne på markedet.


Stillet til rådighed af:
Specialized Nordic

Motionsfeltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

Billedgalleri

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet