Motionsfeltet.dk's vurdering:
(7/10)
Fakta
Producent: Scott
Produkt: Scott Speedster Gravel
Størrelse: 47, 49, 52, 54, 56, 58 og 61 cm
Vægt: 10,1 kilo
Pris: 23.999,-
Fakta om cyklen
Ramme: Alumium
Forgaffel: Carbon
Geargruppe: Sram Rival eTap AXS
Kranksæt: Sram Rival 42 T single speed
Bremser: Sram Rival
Hjulsæt: Syncross race
Dæk: Schwalbe G-One 700x45c Performance
Saddel: Syncross Tofino Regular 2.5
Introduktion
Det schweiziske cykelmærke Scott har en stor historie i cykelsporten. Scott var blandt de første til at lave mountainbikes. Siden har de også haft stor succes med deres landevejscykler og de seneste år har de naturligvis fået et bredt sortiment af gravelcykler. Scott laver både gravelcykler i carbon og aluminium.
Scott Speedster Gravel 10 er den seneste af Scotts gravelcykler i aluminium og høj kvalitet. Dette er Scotts bud på en alsidig gravelcykel med den nye elektroniske geargruppe fra Sram Rival eTap AXS.
Test
Ved første øjekast springer cyklen i øjnene fordi rammen er lakeret i en lidt sjov grøn farve. Nærmest avocado-farvet. Men en farve, der kan passe udmærket til en cykel til terrænet. Det næste man ligger mærke til er de mange beslag til forskellige cykeltasker, som man har mulighed for at montere på cyklen. Derudover er der også muligheder for at montere gode solide skærme.
Segmentet for adventure-cykling og bikepacking er blevet enormt populært den seneste tid og her har cykelproducenterne også skulle følge med i den udvikling, og det er muligt at få forskellige cykeltasker til cyklen, fra Scotts undermærke Syncross.
Køreoplevelsen
Jeg har kørt rigtig meget gravel, også før gravel for alvor blev en ting.
Dengang brugte jeg min crosscykel med 33 mm. dæk til at køre på forskellige underlag. Gravelcykling kan foregå på alt slags underlag og er det man gør det til. De første ture jeg tog på cyklen fra Scott, var min lokale gravel-rute på 50 kilometer, med en del asfalt stykker, men også nogle forskellige passager med skov, grus, sand og lidt singletrack. En god rute til at teste, hvor alsidig cyklen er. Det kommer ikke som nogen overraskelse, at cyklen klarer sig godt på det meste underlag, men særligt på de meget ujævne grusveje, med store sten, som der er en del af de områder, hvor jeg kører. Der klarer den sig godt, og man kan virkelig mærke komforten i specielt de store dæk.
Speedster Gravel er med andre ord en alsidig cykel, som kan klare lidt af hvert og giver en balanceret køreoplevelse på næsten alt slags underlag. Køregenskaberne er gode og man føler sig ikke på udebane, hvis man giver den gas på landevejen eller kører mere tekniske stykker i terrænet - ud over det som den er født til, nemlig at være god på det mere faste grus og jord, som nutidens gravel trods alt benytter sig allermest af. Speedster Gravel er absolut bedst på varieret underlag, hvor man bør bruge den mest, mens landevejen kan være en afstikker.
Stellet er bygget i aluminium og i en tid, hvor der er meget fokus på carbon, så bliver der altså stadig plads til alu-rammer og denne cykel føles komfortabel at køre, men samtidig responderer den godt, når man træder i pedalerne. Alu-rammer kan nemt få et discountmærkat, men det er ikke retvisende, for rammen er både tilpas stiv og responsiv til, at langt de fleste motionister vil få en god oplevelse.
Efteråret og vinteren byder ofte på dårligt vejr, og derfor er en gravelcykel i et rigtig godt bud på en vintercykel, da man har muligheden for at tage den med i skoven, men samtidig kan man montere nogle gode skærme og så har man en ganske fin cykel til landevejen også. Der er dog ingen tvivl om, at der hvor denne cykel er i sit rette element er på grusvejene og de store stier i skoven. Her gør den det rigtig godt.
Gear og bremser
Elektroniske og trådløse geargrupper ses ofte på high-end cykler. Men efterhånden er geargrupperne fra SRAM og Shimano kommet ned i en pris, hvor det også er blevet muligt at montere det på de lidt billigere cykler. På Scott Gravel Speedster 10 får man den helt nye elektroniske geargruppe fra SRAM: Rival eTap AXS.
Gruppen har de samme egenskaber som Red og Force AXS dog en lille smule tungere. Den ligner også meget SRAMs andre elektroniske geargrupper med en gruppe der er pålidelig og skifter godt. En lille ting der faktisk er bedre ved Rival gruppen er hoodsene, de er mindre og passer bedre til mine hænder og kørestil.
Cyklen leveres naturligvis med hydrauliske skivebremser, og det virker som om de fleste cykelproducenter er gået væk fra mekaniske skivebremser. De hydrauliske skivebremser kan man ikke sige noget til. De fungerer bare og leverer rigtig god bremsekraft, og der har ikke været behov for yderligere justering.
Hjul og dæk
Cyklen bliver leveret med hjul fra Scotts undermærke Syncross, der generelt er kendt for at lave nogle fine hjul, og det er også et godt hjulsæt til gravel. Hjulene er stive og de accelerer godt. Et rigtig godt allround hjulsæt.
Hjulene bliver leveret med dæk fra Schwalbe. G-One i 700x45c til dæk og slange. Mange cykler bliver som standard leveret med et tubeless setup, men synes faktisk det er fint, at man her leverer med dæk og slange, og så selv har muligheden for at sætte den op til tubeless, hvis man vil det.
De 700x45c brede dæk gør det - ikke overraskende - godt når terrænet bliver meget ujævnt og bumlet med store sten. 45 mm. dæk har naturligvis en højere rullemodstand end 28 eller 30 mm. landevejsdæk.
Men med 3 bar i dækkene ruller de faktisk ganske udmærket og med en svag modvind kunne jeg godt holde den omkring 30 km/t uden at gå alt for dybt. Selvom forskellige dæktryk er blevet testet så er fornemmelsen dog, at skal man bruge cyklen lidt mere på landevejen, så skal man nok smide et andet dæk på, måske en anelse smallere og med et andet dækmønster.
Konklusion
Scott er lykkedes rigtig godt med at lave en rigtig fin gravelcykel i aluminium. Cyklen leverer godt på de parametre vi har testet. Cyklen har været brugt på grusvejene, lidt i skoven og på landevejen. Og der er ingen tvivl om, at det er en cykel til terrænet, hvor den er i sit es, mens kørsel på landevejen er sekundært. Den er overordnet set meget behagelig at køre på, men er man 100% raceorienteret, så er der andre modeller, som dyrker disse egenskaber bedre. Til gengæld får man en cykel med en rigtig fornuftig elektronisk geargruppe, der næsten er på højde med top grupperne.
Cyklen er også klar til bikepacking og adventure-ture. Så er man ny i gravel, eller ude efter en lidt billigere vintercykel med noget godt udstyr så er dette et rigtig godt bud.
Sådan har vi testet
Cyklen er blevet testet den seneste måned i alt slags vejr.
Stillet til rådighed af: Scott
Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger