Motionsfeltet.dk's vurdering:
Fakta:
Producent: Scott
Model: Genius 710 Plus
Fås i størrelserne: S, M, L, og XL
Fås i farven: Sort/grøn
Vægt: 13,2 kg.
Vejledende pris: Kr. 39.900,-
Fakta om cyklen:
Ramme:
Genius PLUS Carbon / IMP / HMF / BB92 / Alloy swingarm
Forgaffel:
FOX 34 Float Performance Elite Air
Bagdæmper:
FOX Nude / SCOTT custom w. travel
Remote System:
SCOTT TwinLoc Downside Remote
Fittings:
Syncros Pro / Tapered 1.5" - 1 1/8" semi integ. OD 50/61mm / ID 44/55mm
Bagskifter:
SRAM GX1 11 Speed
Skiftergreb:
SRAM GX1 Trigger
Bremser:
Shimano SLX M675 Disc 180 mm SM-RT64 CL Rotor
Kranksæt
SRAM Custom GX1 Boost GXP PF 30T
Krankboks:
SRAM GXP PF integated / shell 41x89.5mm
Styr:
Syncros FL1.5 T-Bar, Syncros Pro lock-on grips
Frempind:
Syncros TR1.5
Sadelpind:
Rock Shox Reverb Stealth 125
Sadel:
Syncros XM1.5 / Titanium rails
Kæde:
KMC X11L
Kassette:
SRAM XG1150 10-42 T
Nav:
Syncros CL811 / CL14811
Eger:
DT Swiss Competition 2.0-1.8-2.0 Black
Fælge:
Syncros X-40 / 27.5" / Tubeless Ready / 40mm wide / 32H / Eyelets
Dæk:
Schwalbe
Front: Nobby Nic EVO / 2.80x27.5
Rear: Rocket Ron EVO / 2.80x27.5
PaceStar compound / Tubeless Easy
Vægt:
13.2 KG
Indledning:
Scott har en bred palette af 27.5 Plus cykler, både hardtail og full suspension, og i prisklassen fra 14.000 til 63.000. For den uindviede er en 27.5 plus en MTB med 27.5 tommer dæk i bredden 2.8 -3.0”. Dette giver mulighed for et dæktryk på ca. 1 bar, hvilket resulterer i et enormt vejgreb.
Cyklen, vi tester her, er en Scott Genius 710 Plus. Genius’en er ikke en cykel, man ser hver dag i de danske skove, hvor cross country maskinerne hersker. Genius’en er beregnet til svært teknisk terræn med dens lave kronrørsvinkel på 67,5 grader, 140 mm dæmpning foran og 130 mm bagpå.
Genius modellen kan fås både med alm. 29” og 27,5” hjul, samt i den testede 27,5 Plus udgave. 29” og 27,5 plus udgaverne deler rammegeometri, så hvis man skulle have lyst til at kunne skifte mellem disse 2 størrelser, skal man blot anskaffe sig et sæt 29” hjul, så har man 2 forskellige cykler. Man skal dog være opmærksom på, at hjulene skal være med den nye Boost standard.
Den forreste rammedel er udført i carbon, mens bagsvingeren er fremstillet i aluminium. Ved at vende et lille beslag ved bagdæmperens monteringsskrue, kan man mindske kronrørets vinkel med en halv grad og sænke kranken med 7 mm.
Twinloc systemet giver rytterens 3 indstillinger på for- og bagdæmper. Helt åben giver 140/130 mm vandring, halvt åben giver 110/90 mm og i lukket stilling er begge dæmpere låst.
Forgaflen er en FOX 34 Float Performance Elite Air, med 34 mm gaffelben. Den er kraftigere, end man normalt ser på de danske spor, men den større diameter på gaffelbenene giver også mere stivhed. Bagdæmperen er blevet til i et samarbejde mellem FOX og Scott. Det er en FOX dæmper, som er speciel tunet af Scott til blandt andet at fungere optimalt med Twinloc systemet.
Gear, skiftegreb og kranksæt er leveret af SRAM. GX1 er et prisgunstigt 1x11 setup, som leverer en solid performance, dog uden at nå XX1’s eller X01’s præcision og hurtighed. Selv om SRAM’s narrow-wide klinger har et virkelig sikkert greb om kæden, har man valgt at montere en kædeguide som ekstra sikkerhed.
Bremserne er Shimano’s SLX bremser. Når man kigger på udvalget af bremser i denne prisklasse, er det svært at se bort fra den japanske gigant’s meget populære arbejdshest. Disse bremser leverer masser af bremsekraft, modulation og indstillingsmuligheder. Desuden er de meget nemme at servicere og reservedelene er billige. Fraværet af eksklusive materialer, bevirker at disse bremser er tungere end de dyrere modeller.
Hjulene er Plus-cyklens særkende. Et dæk i bredden 2,8” kræver en bredere fælg end normalt. Hjulene er leveret at Scott’s in-house brand, Syncros og har en indvendig bredde på 40 mm.
Dette resulterer naturligvis i en større roterende vægt end et 29” hjul, som har cirka samme ydre diameter. Denne tester har sammenlignet et mellemklasse 29” forhjul med et let dæk, med denne cykels forhjul. Begge hjul var sat op tubeless. Denne sammenligning viser er forskel på 500 gr. i 29’erens favør. Dette har naturligvis en effekt på køreegenskaberne. Mere om dem senere.
En MTB af denne slags, skal naturligvis være udstyret med en dropper post (højdeindstillelig sadelpind). En Rockshox Reverb Stealth sikrer, at du med et tryk på en knap, kan sende sadlen i bund, når du rammer en teknisk nedkørsel, eller af andre årsager har behov for større bevægelsesfrihed.
Test:
En MTB af denne type har helt klart sin force i svært teknisk terræn, men faktisk er den mere alsidig end man skulle tro. Denne er testet på landevej, grusveje, lette spor og svære spor.
De store tunge hjul giver faktisk overraskende meget momentum, når de er oppe i fart, så der var ikke problemer med at følge med lettere MTB’er på landeveje og grusveje. Naturligvis kan den ikke accelerere på samme måde som cykler med lettere hjul, og op ad de lange stigninger på grusveje mærker man tydeligt de tunge hjul.
En forunderlig ting ved disse dæk, er deres følsomhed over for dæktrykket. Er trykket 2 PSI for lidt eller for meget, ændre cyklen fuldstændig karakter. Man tror det nærmest ikke, før man har eksperimenteret med det. I starten af testen havde jeg for meget tryk i dækkene. Jeg kunne ikke rigtig få greb, og hver gang jeg ramte en rod, hoppede cyklen rundt på sporet. Så lukkede jeg et par PSI ud af hjulene, og pludselig føltes det, som om at rødderne blev meget mindre og der var meget mere greb end et normalt dæk nogensinde vil kunne få.
Omvendt vil for lidt luft få dækkene til at rulle, og du vil miste præcision i styringen.
Når du har fundet dit sweet spot mht. dæktryk, vil du opleve en cykel, der giver meget større selvsikkerhed på de tekniske sektioner at sporet. Et af de tydeligste eksempler på denne større selvsikkerhed, var på nogle hurtige tekniske nedkørsler på Det Hvide Spor i denne testers lokale skov. Hvor jeg plejer at bremse på nedkørslen, fordi den er fyldt med sten og rødder, har jeg ingen problemer med at slippe bremsen helt på Genius’en, og disse stykker på sporet blev kørt med væsentlig højere hastighed, end jeg normalt ville turde.
Nu vokser træerne jo ikke ind i himlen, og som nævnt tidligere kan de tunge hjul/dæk mærkes, når det går opad. Men er opkørslen stejl og teknisk, kan de store dæk vise sig at være en fordel, netop på grund af den store trædeflade og deraf følgende greb i underlaget.
På Det Hvide Spor findes en opkørsel kaldet ”Den lille hidsige”, en kort stejl opkørsel, overstrøet med større sten, og en løst stenet underlag. Det kræver en præcis dosering af tryk på baghjulet, mens man skal sørge for at holde forhjulet nede, for ikke at mindste styring. En klassisk MTB disciplin, hvor man sidder ned lænet ind over styret.
Denne tester oplevede at man uden større problemer kunne rejse sig og træde til i pedalerne, og der var stadig masser af greb i baghjulet.
På trods af masser af grove knopper, hvor dækkene giver masser af greb på tørre/let fugtige spor, giver de ikke nær så meget greb i mudder. Det virker, som om de flyder oven på mudderet, hvor et smalt mudderdæk vil synke ned og gribe fat, hvor der er greb. Det betyder ikke, at de ikke kan køre i mudder, man skal blot dosere kræfterne, når man træder gennem de smattede områder.
Twinloc systemet, som justerer forgaffel og bagdæmperens vandring, fungerer glimrende. Det fungerer på samme måde som FOX’s CTD system. Ved alm. sporkørsel stillede jeg affjedringen til halvt åbent. Dette gav tilstrækkelig med affjedring til at opsuge de fleste forhindringer.
På de hurtige nedkørsler, eller ved hop, var det hurtigt at trykke på en knap og udløse hele vandringen på dæmperne. Med dæmperne fuldt åbne, kan man tage nogle seriøse forhindringer og stadig holde begge hjul i jorden, og derved bevare kontrollen.
Ved helt åben dæmpning går meget af kraften, du lægger i pedalerne, tabt i affjedringen. Men det er hurtigt at sætte den i halvt åben tilstand, hvor langt mindre kraft går tabt.
I låst tilstand fungerer den som en hardtail, og på lange stigninger, eller på grusveje, er dette at foretrække.
Skiftet mellem halvt og helt åbent fungerer hurtigt og let, men skiftet til låst tilstand er stramt, og man skal trykke hårdt på knappen for at aktivere det. Nogle gange oplevede jeg, at den hoppede ud af den låste indstilling. Det kan være, at skifteren ikke var indstillet korrekt på det test eksemplar, jeg havde modtaget.
Konklusion:
Er man dedikeret XC rytter, er dette nok ikke cyklen for dig. Men kan du lide at give den gas på svære spor og eventuelt tage lidt større hop, og bare vil have en cykel, der er sjov på sporet, kan en 27,5 Plus full suspension godt være din næste cykel.
Er man typen, der gerne vil have så meget feedback fra underlaget som muligt, er det ikke sikkert at man vil bryde sig om den fornemmelse, det er at køre på plus størrelse dæk. Det føles som om, man er lidt ”disconnected” fra underlaget. Men for en knap så rutineret rytter, der gerne vil have lidt mere sikkerhed på de tekniske sektioner på sporet, vil plus dækkene kunne være en løsning.
Onde tunger vil måske mene, at det er lidt snyd med de store dæk, men for hulen da, hvor er det sjovt at slippe bremsen og bare pløje ned igennem de svære stykker.
Det er tydeligt, at Scott har fokuseret på ramme og affjedring, og sparet på drivlinie og bremser, dog uden at det går ud over funktionen.
Og kigger man på, hvor mange producenter der har en eller flere 27,5 Plus cykler i kollektionen, vil vi formentlig komme til at se meget mere til denne hjulstørrelse de næste par år.
Sådan har vi testet:
Cyklen er blevet testet over en periode på 8 uger i Bidstrup skoven på Midtsjælland, samt sporene omkring Silkeborg, på ture op til en hel dags varighed. Den har været udsat for både tørt og meget vådt og mudret føre.
Kort om mærket:
Scott Sports blev startet i 1958 af den unge ingeniør og skiløber Ed Scott. Første produkt var en revolutionerende skistav. De første mange år udviklede Scott skiudstyr, og først i 1986 præsenterede man den første mountainbike. Scott har i dag et bredt udvalg af racercykler og MTB’er samt udstyr og beklædning til cykling. Derudover laver de skiudstyr og udstyr til motocross.
Udlånt af:
Scott Danmark
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger