Motionsfeltet.dk's vurdering:
(7/10)
Fakta
Producent: Scott
Produkt: Foil RC 30
Farver: (Farve testet, samt tilgængelige farver - eks. Matt Black - fås også i Dark Grey)
Størrelse: 56
Vægt: 8,25 kilo (vejet)
Specifikationer:
Ramme: FOIL Disc HMX Carbon
Forgaffel: FOIL Disc HMX, 1" Eccentric Carbon
Hjulsæt: Syncros RR2.0 Disc
Geargruppe: Shimano 105 Di2 RD-R7150 - 12 speed
Cockpit: Syncros RR 1.5 Aero frempind + Syncros Creston 2.0 Aero styr
Sadel: Syncros Belcarra V-Concept 2.0
Scott har i deres 2024/2025-program lavet nogle små ændringer i opsætningen af Foil RC 20 og Foil RC 30, så følgende specifikationer og priser gælder:
Foil RC 20: Kr. 44.999,- (Shimano 105 Di2 + carbonhjul)
Foil RC 30: Kr. 39.999,- (Rival eTap AXS + aluhjul)
Introduktion
Det er næppe gået nogens næse forbi, at aerodynamikken er det nok vigtigste parameter, når der udvikles nye cykler i dag. En aerodynamisk cykel er en hurtig cykel!
Scott Foil RC er på mange måder kulminationen på denne trend. I en tid, hvor flere brands arbejder på at fusionere de lettere bjergcykler og deres mere rendyrkede fatmaskiner - aero-cyklerne - i én pakke, så har Scott satset på en mere kompromisløs version.
Således er Foil-platformen lavet til at være effektiv ved høj fart og tilgodese især de fladere landskaber.
Vi har testet Foil RC 30-versionen, som er udstyret på en måde, så prisen ikke stikker af. Det er dermed den budgetvenlige model i det hurtige Foil RC-line up.
Det er værd at bemærke, at Scott har lavet nogle små ændringer i deres Foil-program i 2024/2025:
Cyklen som vi tester her, kaldes nu Foil RC 20 og den har fået en opgradering med carbon-hjul, mens den nye Foil RC 30 nu er udstyret med en SRAM Rival eTap AXS-gruppe.
Det aerodynamiske design er markant på Scott Foil.
Test
(Air)foil
Det kræver ikke et voldsomt trænet øje, at gennemskue, at Foil-rammen nærmest er lavet i en vindtunnel. I en tid hvor de slanke bjergcykler fusioneres med aero-rammerne, så er Scott Foil i højere grad en rendyrket fladbane-racer, der ligner en ’klassisk’ aeroramme: Store flader, kantede rørformer og en silhuet, som trækker referencer fra enkeltstartscyklerne.
Scott peger selv på, at de har optimeret samtlige rør og rørsamlinger igennem både computersimuleringer og tests i vindtunnel for at kunne garantere, at dette er den hurtigste Scott-landevejscykel, der nogensinde er lavet.
En ramme der er optimeret til sprintere såvel som ryttere med hang til lange dage i udbrud.
Letvægtsdesign
Men det betyder ikke, at Scott ikke har gjort en masse for at levere en ramme, som også er tidssvarende på andre parametre end blot aerodynamikken. Således har der været stort fokus på både vægten og komforten i udviklingen af den seneste generation i Foil-familien.
Første udfordring for ingeniørerne var vægten. Efter mere en 300 tests af designs var de i stand til at levere et forbedret carbon-layup, samtidig med en 30% reduktion i antallet af carbon-stykker og samlinger i forhold til den tidligere version.
Facit bliver derved en vægtreduktion på 9%, som også er opnået ved at forbedre sadelstræberne og mindre detaljer såsom sadelklampen.
Scott Foil Rc er en strømlinet affære.
Sænkede sadelstræbere for bedre komfort (og mere fart!)
Komforten er forbedret ved at sænke sadelstræberne, så rammen tager bedre imod vejens ujævnheder og absorberer dem mere effektivt, så rytteren skånes.
I arbejdet med at designe denne del af rammen viste det sig desuden, at det sænkede design var med til at forbedre aerodynamikken yderligere.
Sadelstræberne er vinklet i 10 grader, hvilket tvinger den luft som passerer forbi i farten ind I de roterende egere i hjulet. Den aerodynamiske testning viste, at netop denne detalje giver væsentlige vindinger i forhold til fart, når cyklen bevæger sig fremad.
De nye sadelstræbere hjælper også med at skjule skivebremserne, så de gemmes væk for vinden.
Overdimensioneret kronrør
Den sidste designdetalje, som det er værd at nævne, er det forstørrede kronrør.
Ikke alene tillader det effektiv og fuld integreret kabelføring for made mekaniske og elektroniske grupper, det fungerer også som en slags kåbe, som effektivt splitter vinden, når den brydes, hvilket er med til at reducere vindmodstanden.
Det krafitge kronrør splitter vinden og fungerer i aerodynamikkens tjeneste.
Det første indtryk
Man er ikke i tvivl om, at man har med en radikal cykel at gøre, når man står med Scott Foil.
Tankerne ledes let hen mod en enkeltstartcykel og især det buede sadelrør, som følger hjulets kontur samt de ultradybe rørformer afslører, at cyklen er lavet til at være hurtig og effektiv i høj fart i kuperet og fladt terræn.
Der er masser af fine detaljer på cyklen, som fremstår gennemtænkt og gennemført på alle måder. Det kraftige kronrør er afsluttet med en konisk form inde i rammen, sådan at vinden bedst muligt slipper og alle samlinger og kanter er tydeligvis bearbejdet således, at luften lettest og mest effektivt ledes forbi uden at stjæle fart.
Det markant sænkede sadelstræbere er også markante og skiller sig ud, selv i en tid, hvor langt de fleste cykler designes på denne måde, så er de iøjnefaldende. De er let afrundede i formen, der hvor de rammer sadelrøret, hvilket igen giver en fornemmelse af en ramme, som er utroligt godt bearbejdet og udført.
Men 300 simuleringer giver jo også mulighed for at ramme noget godt, skulle man mene.
Designet er på én gang både bombastisk med sit lidt specielle rammedesign og samtidig relativt afdæmpet, da alle samlinger og rør fremstår harmoniske og som om, at de er lavet 100% i sammenspil for at opnå den hurtigst mulige cykel.
I en tid hvor aerocyklerne bliver slankere og mere allround, så går Scott i en anden retning med Foil RC.
Finish i topklasse
Man er også nødt til at komplimentere Scott for ikke at gå på kompromis med cyklens finish.
Som sagt, så fremstår det håndværksmæssige og dimensioneringen af rammen virkelig flot og så er det toppet af en flot finish.
Lakeringen på testcyklen er i sig selv en fornøjelse. Den bordeauxrøde farve spiller i lyset og har et utal af nuancer, som tager sig forskelligt ud, alt efter hvordan solen rammer. Det fremstår eksklusivt og lækker - helt sikkert en cykel som man gerne vil vise frem.
Finish og lakering er helt i top!
Jeg er specielt forelsket i udførslen af cockpittet. På Foil RC 30-modellen her får man et to-delt cockpit fra Scotts eget mærke; Syncros.
Overrøret har en lille fordybning, hvor cockpittet starter og derfor er den nederste del indfarvet i den samme bordeauxrøde lakering som rammen, hvilket giver en usædvanlig flot integration. Den flade og kraftige frempind komplimenterer aero-looket fremragende og det mere klassiske styr giver rytteren mulighed for at skifte det ud, hvis man ønsker andre dimensioner, uden at det koster en bondegård.
Veludført og integreret cockpit.
Ude på landevejen
Lader man Scott Foil RC 30 komme på asfalt, så er der faktisk ikke mange overraskelser, når man tager ovenstående in mente.
Cyklen opfører sig som en rigtig, ægte aerocykel.
Det betyder, at den kommer til sin ret for alvor, når man har fået den trådt op i fart og cruiser derudad. Her føles den hurtig og har alle de karakteristika, som man værdsætter. Den er klippesolid, retningsstabil og opfører sig generelt roligt i høj fart.
Det er selvfølgelig svært at vurdere præcist, hvor hurtig en cykel er i forhold til andre, men den føles effektiv og er fed at køre, når man har lejlighed til at sidde på lange stykker med høj fart.
Cyklen er også en fornøjelse at accelerere yderligere op i fart, når der er behov for det, hvilket er en god egenskab for en væddeløbercykel, hvor man hele tiden skal svare på små temposkift og lukke huller i feltet, mens man allerede ligger og kører stærkt.
Man har en klar fornemmelse af, at de kritiske områder på cyklen er bundsolide, og der er masser af respons fra både den forreste del af rammen (kronrør), området omkring krankboksen og den bageste trekant, når man ligger og laver de her små temposkift ude på vejen.
Når man får en så stabil og hurtig cykel til ’landevejstons’, så er der oftest en tendens til, at man indgår et mindre kompromis i forhold til andre egenskaber.
Det rammer også Scott Foil en smule, for den er en anelse hårdere at træde op i fart end mere adrætte cykler. Det har også noget at gøre med vægten, som kommer ind på 8,25 kilo på vores vægt.
Der er dog en lille bemærkning at gøre her. RC 30-modellen her er udstyret med et hjulsæt, som ikke helt passer til resten af pakken i min optik. (Det gælder så for Foil RC 20 i 2024/2025-programmet, jf. tidligere kommentar om ændringer).
En rendyrket aerocykel kræver en højere profil for at komme til sin ret og den her kommer med alu-hjul med lav profil.
Jeg kan omvendt godt forstå Scotts valg i et marked, hvor priserne stikker lidt af og hvor man er nødt til at sætte ind et sted, hvis man gerne vil levere muligheden for et budgetvenlig racer. Det er en relativt nem opgradering at anskaffe sig et nyt hjulsæt, når budgettet tillader det, så det giver okay mening.
Men jeg kunne godt tænke mig at prøve cyklen med et andet hjulsæt, som barberer vægten ned og giver meget bedre respons. Med lidt mere stivhed så tror jeg at fornemmelsen af at træde cyklen op i fart fra nul, vil forbedre sig markant.
Cockpittet er to-delt, så man let kan skifte enten længden på frempinden eller styrbredden.
Konklusion
Scott Foil RC 30 er en budgetvenlig cykel, sm egner sig godt til de flade og rullende danske forhold.
Designet skriger fart og aerodynamik og taler til dem, som prioriterer en kompromisløs cykel til fladbaneræs.
Scott leverer en vanvittig gennemarbejdet ramme med top-finish samt en række mere end godkendte komponenter inklusive den nye Shimano 105 Di2-gruppe, som let tager kampen op med de dyrere grupper.
Eneste kompromis er hjulsættet, som er en åbenlys opgraderingsmulighed for at opnå en mere helstøbt køreoplevelse.
Stillet til rådighed af: Scott
Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger