18.06.2024 @ 18:00

En rendyrket aeroracer, som gør sig godt, hvis man er til høj fart og en stabil platform, når der køres stærkt i en vanvittig flot finish med en klar opgraderingsmulighed for at optimere oplevelsen endnu mere.

 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(7/10)

Fakta

Producent: Scott

Produkt: Foil RC 30
Farver: (Farve testet, samt tilgængelige farver - eks. Matt Black - fås også i Dark Grey)
Størrelse: 56
Vægt: 8,25 kilo (vejet)

 

Specifikationer:

Ramme: FOIL Disc HMX Carbon
Forgaffel: FOIL Disc HMX, 1" Eccentric Carbon
Hjulsæt: Syncros RR2.0 Disc
Geargruppe: Shimano 105 Di2 RD-R7150 - 12 speed
Cockpit: Syncros RR 1.5 Aero frempind + Syncros Creston 2.0 Aero styr

Sadel:  Syncros Belcarra V-Concept 2.0

 

Scott har i deres 2024/2025-program lavet nogle små ændringer i opsætningen af Foil RC 20 og Foil RC 30, så følgende specifikationer og priser gælder:

 

Foil RC 20: Kr. 44.999,- (Shimano 105 Di2 + carbonhjul)

Foil RC 30: Kr. 39.999,- (Rival eTap AXS + aluhjul)


Introduktion

Det er næppe gået nogens næse forbi, at aerodynamikken er det nok vigtigste parameter, når der udvikles nye cykler i dag. En aerodynamisk cykel er en hurtig cykel!

 

Scott Foil RC er på mange måder kulminationen på denne trend. I en tid, hvor flere brands arbejder på at fusionere de lettere bjergcykler og deres mere rendyrkede fatmaskiner - aero-cyklerne - i én pakke, så har Scott satset på en mere kompromisløs version.

 

Således er Foil-platformen lavet til at være effektiv ved høj fart og tilgodese især de fladere landskaber.

 

Vi har testet Foil RC 30-versionen, som er udstyret på en måde, så prisen ikke stikker af. Det er dermed den budgetvenlige model i det hurtige Foil RC-line up.

 

Det er værd at bemærke, at Scott har lavet nogle små ændringer i deres Foil-program i 2024/2025:

Cyklen som vi tester her, kaldes nu Foil RC 20 og den har fået en opgradering med carbon-hjul, mens den nye Foil RC 30 nu er udstyret med en SRAM Rival eTap AXS-gruppe.

Det aerodynamiske design er markant på Scott Foil.
 

Test
 

(Air)foil
Det kræver ikke et voldsomt trænet øje, at gennemskue, at Foil-rammen nærmest er lavet i en vindtunnel. I en tid hvor de slanke bjergcykler fusioneres med aero-rammerne, så er Scott Foil i højere grad en rendyrket fladbane-racer, der ligner en ’klassisk’ aeroramme: Store flader, kantede rørformer og en silhuet, som trækker referencer fra enkeltstartscyklerne.

Scott peger selv på, at de har optimeret samtlige rør og rørsamlinger igennem både computersimuleringer og tests i vindtunnel for at kunne garantere, at dette er den hurtigste Scott-landevejscykel, der nogensinde er lavet.

En ramme der er optimeret til sprintere såvel som ryttere med hang til lange dage i udbrud.

 

Letvægtsdesign
Men det betyder ikke, at Scott ikke har gjort en masse for at levere en ramme, som også er tidssvarende på andre parametre end blot aerodynamikken. Således har der været stort fokus på både vægten og komforten i udviklingen af den seneste generation i Foil-familien.

Første udfordring for ingeniørerne var vægten. Efter mere en 300 tests af designs var de i stand til at levere et forbedret carbon-layup, samtidig med en 30% reduktion i antallet af carbon-stykker og samlinger i forhold til den tidligere version.


Facit bliver derved en vægtreduktion på 9%, som også er opnået ved at forbedre sadelstræberne og mindre detaljer såsom sadelklampen.



Scott Foil Rc er en strømlinet affære.

 

Sænkede sadelstræbere for bedre komfort (og mere fart!)
Komforten er forbedret ved at sænke sadelstræberne, så rammen tager bedre imod vejens ujævnheder og absorberer dem mere effektivt, så rytteren skånes.


I arbejdet med at designe denne del af rammen viste det sig desuden, at det sænkede design var med til at forbedre aerodynamikken yderligere.
Sadelstræberne er vinklet i 10 grader, hvilket tvinger den luft som passerer forbi i farten ind I de roterende egere i hjulet. Den aerodynamiske testning viste, at netop denne detalje giver væsentlige vindinger i forhold til fart, når cyklen bevæger sig fremad.

De nye sadelstræbere hjælper også med at skjule skivebremserne, så de gemmes væk for vinden. 

 

Overdimensioneret kronrør
Den sidste designdetalje, som det er værd at nævne, er det forstørrede kronrør.

Ikke alene tillader det effektiv og fuld integreret kabelføring for made mekaniske og elektroniske grupper, det fungerer også som en slags kåbe, som effektivt splitter vinden, når den brydes, hvilket er med til at reducere vindmodstanden.



Det krafitge kronrør splitter vinden og fungerer i aerodynamikkens tjeneste.
 

Det første indtryk
Man er ikke i tvivl om, at man har med en radikal cykel at gøre, når man står med Scott Foil.
Tankerne ledes let hen mod en enkeltstartcykel og især det buede sadelrør, som følger hjulets kontur samt de ultradybe rørformer afslører, at cyklen er lavet til at være hurtig og effektiv i høj fart i kuperet og fladt terræn.

 

Der er masser af fine detaljer på cyklen, som fremstår gennemtænkt og gennemført på alle måder. Det kraftige kronrør er afsluttet med en konisk form inde i rammen, sådan at vinden bedst muligt slipper og alle samlinger og kanter er tydeligvis bearbejdet således, at luften lettest og mest effektivt ledes forbi uden at stjæle fart.

 

Det markant sænkede sadelstræbere er også markante og skiller sig ud, selv i en tid, hvor langt de fleste cykler designes på denne måde, så er de iøjnefaldende. De er let afrundede i formen, der hvor de rammer sadelrøret, hvilket igen giver en fornemmelse af en ramme, som er utroligt godt bearbejdet og udført.
Men 300 simuleringer giver jo også mulighed for at ramme noget godt, skulle man mene. 


Designet er på én gang både bombastisk med sit lidt specielle rammedesign og samtidig relativt afdæmpet, da alle samlinger og rør fremstår harmoniske og som om, at de er lavet 100% i sammenspil for at opnå den hurtigst mulige cykel.


I en tid hvor aerocyklerne bliver slankere og mere allround, så går Scott i en anden retning med Foil RC.
 

Finish i topklasse
Man er også nødt til at komplimentere Scott for ikke at gå på kompromis med cyklens finish.
Som sagt, så fremstår det håndværksmæssige og dimensioneringen af rammen virkelig flot og så er det toppet af en flot finish.

 

Lakeringen på testcyklen er i sig selv en fornøjelse. Den bordeauxrøde farve spiller i lyset og har et utal af nuancer, som tager sig forskelligt ud, alt efter hvordan solen rammer. Det fremstår eksklusivt og lækker - helt sikkert en cykel som man gerne vil vise frem.

Finish og lakering er helt i top!

 

Jeg er specielt forelsket i udførslen af cockpittet. På Foil RC 30-modellen her får man et to-delt cockpit fra Scotts eget mærke; Syncros.

Overrøret har en lille fordybning, hvor cockpittet starter og derfor er den nederste del indfarvet i den samme bordeauxrøde lakering som rammen, hvilket giver en usædvanlig flot integration. Den flade og kraftige frempind komplimenterer aero-looket fremragende og det mere klassiske styr giver rytteren mulighed for at skifte det ud, hvis man ønsker andre dimensioner, uden at det koster en bondegård.


Veludført og integreret cockpit.

 

Ude på landevejen

Lader man Scott Foil RC 30 komme på asfalt, så er der faktisk ikke mange overraskelser, når man tager ovenstående in mente.

Cyklen opfører sig som en rigtig, ægte aerocykel.
Det betyder, at den kommer til sin ret for alvor, når man har fået den trådt op i fart og cruiser derudad. Her føles den hurtig og har alle de karakteristika, som man værdsætter. Den er klippesolid, retningsstabil og opfører sig generelt roligt i høj fart.

Det er selvfølgelig svært at vurdere præcist, hvor hurtig en cykel er i forhold til andre, men den føles effektiv og er fed at køre, når man har lejlighed til at sidde på lange stykker med høj fart.

Cyklen er også en fornøjelse at accelerere yderligere op i fart, når der er behov for det, hvilket er en god egenskab for en væddeløbercykel, hvor man hele tiden skal svare på små temposkift og lukke huller i feltet, mens man allerede ligger og kører stærkt.

 

Man har en klar fornemmelse af, at de kritiske områder på cyklen er bundsolide, og der er masser af respons fra både den forreste del af rammen (kronrør), området omkring krankboksen og den bageste trekant, når man ligger og laver de her små temposkift ude på vejen.

 

Når man får en så stabil og hurtig cykel til ’landevejstons’, så er der oftest en tendens til, at man indgår et mindre kompromis i forhold til andre egenskaber.

Det rammer også Scott Foil en smule, for den er en anelse hårdere at træde op i fart end mere adrætte cykler.  Det har også noget at gøre med vægten, som kommer ind på 8,25 kilo på vores vægt.

 

Der er dog en lille bemærkning at gøre her. RC 30-modellen her er udstyret med et hjulsæt, som ikke helt passer til resten af pakken i min optik. (Det gælder så for Foil RC 20 i 2024/2025-programmet, jf. tidligere kommentar om ændringer).

En rendyrket aerocykel kræver en højere profil for at komme til sin ret og den her kommer med alu-hjul med lav profil.

 

Jeg kan omvendt godt forstå Scotts valg i et marked, hvor priserne stikker lidt af og hvor man er nødt til at sætte ind et sted, hvis man gerne vil levere muligheden for et budgetvenlig racer. Det er en relativt nem opgradering at anskaffe sig et nyt hjulsæt, når budgettet tillader det, så det giver okay mening.

 

Men jeg kunne godt tænke mig at prøve cyklen med et andet hjulsæt, som barberer vægten ned og giver meget bedre respons. Med lidt mere stivhed så tror jeg at fornemmelsen af at træde cyklen op i fart fra nul, vil forbedre sig markant.

Cockpittet er to-delt, så man let kan skifte enten længden på frempinden eller styrbredden.

Konklusion
Scott Foil RC 30 er en budgetvenlig cykel, sm egner sig godt til de flade og rullende danske forhold.

 

Designet skriger fart og aerodynamik og taler til dem, som prioriterer en kompromisløs cykel til fladbaneræs.

Scott leverer en vanvittig gennemarbejdet ramme med top-finish samt en række mere end godkendte komponenter inklusive den nye Shimano 105 Di2-gruppe, som let tager kampen op med de dyrere grupper.

 

Eneste kompromis er hjulsættet, som er en åbenlys opgraderingsmulighed for at opnå en mere helstøbt køreoplevelse.

Stillet til rådighed af: Scott

 

Motionsfeltet.dk's vurdering: (7/10)

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

VUELTA-SPILLET STARTER KL. 17.30 - TILMELD DIG NU!
Deltag i årets Vuelta a España managerspil, som starter lørdag den 17. august 2024 klokken 16.30 med en 12 km enkeltstart. Spillet slutter søndag den 8. september 2024.
Vuelta a España: Ruten, etaper og etapeprofiler
Vuelta a España 2024 har flade enkeltstarter som både åbning og afslutning, men derimellem er der næsten intet fladt terræn i en rute, der lefler for klatrere og afskrækker sprintere.
Cykeldrømmen på Mallorca: Efterårssol, frihed og din nye carbon-racer
Når de danske efterårsregnbyger truer med at dræbe cykelglæden, hvorfor så ikke flygte til Mallorcas flotte bjerge og solrige strande og forvandle drømmen om den perfekte cykelferie til virkelighed? Python Pro ApS præsenterer et unikt tilbud, som ikke kun lader dig nyde en uforglemmelig cykeltur, men også giver dig chancen for at tage din drømmecykel med hjem til en uhørt pris.
Uno-X får ny dansk tøjsponsor
Uno-X Mobility har fra den kommende sæson fået ny dansk tøjsponsor. 
Test: Cannondale Scalpel 1 Lefty
Den nyeste version af Cannondales Scalpel er en rendyrket fartmaskine, der er eminent på de stejle stigninger og nu endnu mere effektiv på de tekniske nedkørsler end tidligere modeller. Cyklen kommer med 120 mm. affjedring foran og bagpå, er blevet mere ”slack” med en kronrørsvinkel på 66,6 rader og øget akselafstand, men bibeholder en racegeometri, hvorved cyklen følger de moderne forskrifter for XC-mountainbikes.
Udskiftning i landsholdet før PostNord Danmark Rundt
En udtagelse til Vuelta a Espana og et brækket kraveben betyder udskiftning på det danske landshold i Danmarks største etapeløb.
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Dansk stortalent bliver europamester
Ved europamesterskaberne i mountainbike i Sverige er der stor dansk succes.
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?
På ét punkt er Danmark historisk dårlige - på et andet er vi blandt eliten
Gårsdagens resultater er de dårligste siden 1988, men sammenligner man nationernes gennemsnitsresultater er Danmark stadig blandt de bedste.
Det så du ikke på TV: Video viser Koretzky oversatsede
Det franske cykelpublikum havde travlt med at pege fingre af Tom Pidcock ved OL i mountainbike, men var Victor Koretzky selv skyld i, at Tom Pidcock kom tilbage og tog guldmedaljen. 
MTB-legenden i tårer efter OL
En ting gjorde Nino Schurter speciel ked af det efter mountainbikeløbet.
Highlights: Se Pidcocks store comeback
Tom Pidcock blev i dag olympisk mester i mountainbike, trods en kritisk punktering og en kontroversiel afslutning, som bestemt ikke behagede det franske hjemmebanepublikum.
Bliver det endelig til en dansk OL-medalje i år?
Bliver det endelig til en dansk OL-medalje i mountainbike i år?
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Vi kunne også nævne VM i Australien, hvor han lå i en særdeles fordelagtig position og så bare - ligesom de øvrige udbrydere helt i front - gik helt i stå til sidst, fordi de kørte sygt taktisk. Han har i hvert fald af og til virket som om, at han har fået gummiben i afgørende situationer... I dag ærgrede han sig (kunne jeg se i pressen) over, at han ikke var gået med, da favoritterne rykkede over den næstsidste stigning. Der skete det, at Skjelmose kørte overdrevet forsigtigt, fordi han ikke stolede på sig selv. I stedet skulle han bruge en masse kræfter på et lukke hullet. Men han sagde bagefter, at han egentlig tror, at han godt kunne være gået med i rykket, men her fik han altså nok igen en form for "gummiben" og tog en forkert beslutning. Dog kom han med modstridende udmeldinger, for til Feltet.dk har han sagt, at han havde en dårlig dag og følte sig dårligt kørende. Så det kan jo være lidt både og. Ellers har han kørt fornuftigt og meget taktisk i Vuelta´en. Hans kørsel minder egentlig lidt om Fuglsang i de Grand Tour´s hvor han kørte for klassementet. Han tager ingen chancer og prøver bare at køre konservativt og hænge i. Jeg tænker f.eks. på den GIRO i 2019, hvor Fuglen blev nr. 6 (en relativt svagt besat Giro det år, hvor Tao Geoghegan Hart vandt). Efter at have kørt helt anonymt, men taktisk klogt og bare havde prøvet at hænge med hver dag. En Giro, hvor hans bedste etapeplacering blev en 4. plads. - Jeg mener dog, at Skjelmose er hurtigere end Fuglsang nogensinde har været eller var og derfor burde han i højere grad end Fuglen kunne gå med i de ryk, som vi ser fra favoritterne. Der var Fuglsang undskyldt, i og med han aldrig helt havde det ryk til at gå med og derfor blev nødt til at køre lidt konservativt og finde sit eget tempo. Men Skjelmose HAR jo tempoet i sig, mener jeg... Jeg lagde også mærke til, at Skjelmose før lørdagens etape skrev, at han var "bange" (for at kikse). Måske har han et problem med at leve op til pres, både fra sig selv og omgivelserne. Nu må vi se om han ender som nr. 5 eller 6. Men vinder han ungdomstrøjen og bliver nr. 5-6 stykker, har det været en absolut godkendt Vuelta af Skjelmose. Så må tiden vise, om han har det i sig, som der skal til for at kæmpe om podiet i en Grand Tour de kommende år. Eller om det er bedre, at han satser på mesterskabsløbene eller klassikerne, hvor han jo især i Ardennerne viste et stort potentiale i 2023. Jeg synes stadig, at han mangler lidt for at kunne køre med de allerbedste i en Grand Tour. Men han har vist sig mere holdbar end tidligere og har om ikke andet vist, at han godt kan køre en Top 5-10 stykker. Det kunne Fuglsang jo også, da han blev nr. 7 i Touren og nr. 6 i Giro´en som sine bedste klassementsresultater i Grand Tours. Spørgsmålet er, om Skjelmose nogensinde bliver god nok til at køre om mere end en Top 5-10 stykker i en Grand Tour. Hvis ikke risikerer han at ende som en Fuglsang, der satsede for meget på Grand Tours og først i en sen alder begyndte at indse, at hans virkelige force var endagsløbene... Når dette er sagt, så er han kun 23 år og jeg synes det er helt fair, at han de næste par år prøver at se, hvor langt han kan drive det i Grand Tours. Det ville jo også være ærgerligt, hvis han aldrig får prøvet sig af der. Men som jeg har skrevet før, tror jeg egentlig stadig, at han typemæssigt er mere en klassikerrytter eller en mesterskabsrytter. Men det må tiden vise. ;) Om ikke andet har han da nu vist, at han ikke er uden potentiale for at køre omkring Top 5 i en Grand Tour. Derfor er det nok også fair nok, hvis han igen næste år vil prøve sig af i enten Giro´en, Tour´en eller Vuelta´en. Blot håber jeg, at han ikke helt glemmer endagsløbene, som en vis Vingegaard jo har gjort!Tour of Britain 2024 afrundes med en flad etape, der køres i et vindblæst kystområde, hvorfor en regulær massespurt kan blive forpurret af sidevindsræs, der også kan ændre klassementet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_of_britain_2024/ takker - jeg er helt på bar bund med kassetter, så der er nok at sætte sig ind i. jeg troede vist, naivt nok, at det mest var “11 gear, det er den her fra Shimano, værsgo’”… hvilket det vel også er, med lidt ekstra oveni. At kunne bruge samme kæde ville være helt optimalt. Det kuperede, italienske endagsløb GP Industria & Artigianato har i et forsøg på at tiltrække større navne indtaget en ny plads i september måned, men kun tre WorldTour-hold er til start. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_gp_industria_amp_artigianato_2024/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet