31.08.2022 @ 17:45

En fantastisk gravelcykel der kan klare det hele. Køreegenskaber, komfort og fart, både på landevejen og på singletrack. Scott Addict Gravel Tuned er kort sagt en cykel der kan imødekomme ethvert behov.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

(10/10)

Fakta

Producent: Scott
Produkt: Addict Gravel Tuned

Farve: Mat sort / hvid
Størrelse: 56
Vægt: 8.1 kg (uden pedaler)

Pris: Kr. 69.999,-

 

Specifikationer

Ramme: Addict Gravel Disc HMX Carbon

Forgaffel: Addict Gravel HMX flatmount Disc

Cockpit/styr: Syncros Creston iC SL X

Saddelpind: Syncros Duncan SL Aero

Saddel: Syncros Tofino Regular 1.0 Cutout

Hjul: DT Swiss GRC1100 Disc

Dæk: Schwalbe G-ONE Race Evolution 700x45C

Gruppe: SRAM RED eTap AXS 2x12

Bremser: SRAM RED eTap AXS HRD Shift-Brake

Kranksæt: SRAM RED Power Meter Crankset 46/33 T

 

Introduktion

Det schweiziske cykelmærke Scott har sendt en opdateret udgave af deres Addict på gaden, og den gør det godt.

Addict rammen er oprindeligt udviklet til landevejen, men Scott kom for et par år siden, med en Addict Gravel udgave, og 2022 udgaven af deres Addict Gravel Tuned er en fornøjelse at køre på, både i terrænet og på landevejen.

 

Den nye Scott Addict Gravel Tuned er en high-end gravel cykel, og Scott har helt sikkert haft både fart og performance i tankerne, da de designede cyklen.

 

Når Scott mærker deres cykler eller øvrige produkter med ”Tuned”, ved man at her er der kræset for kvaliteten. Tuned er en high-end-kollektion, hvor der ikke bliver gået på kompromis.

 

Designet på den nye Addict Gravel Tuned, leder tankerne hen på en landevejs aerocykel, men geometrien er velgennemtænkt, og selvom cyklen ved første øjekast kan synes aggressiv, er komforten høj og man har altid kontrollen. Cyklen appellerer derfor både til konkurrencerytteren og til motionisten, der ønsker en fantastisk cykel til motionsturene på gruset eller de længere eventyr med oppakning.

 

Alle detaljer er på plads, og kigger man på udstyrslisten er der ikke sparet på noget. Scott har begået en cykel der kan det hele og som nærmest tigger om at blive udfordret.

 

 

Test

Scott Addict Gravel Tuned er bygget til at blive udfordret.

 

Ved første øjekast er det næsten kun de brede dæk, der afslører at det er en gravelcykel.
Designet og geometrien gør, at der lige så godt kunne være tale om en racercykel i komfort/endurance-segmentet.

 

Ift. størstedelen af de gravelcykler man ser, kan designet på Addict umiddelbart virke aggressivt, og man tvivler ikke på, at cyklen er bygget til fart. Cyklen gør sig også virkelig godt, både på landevejen og i skoven, og selvom designet måske ser aggressivt ud, performer den virkelig godt, selv når stierne bliver smalle og det stiller krav til rytterens teknik.

På de hurtige segmenter, enten på den faste grus eller på landevejen, mærker man at cyklen også her kan følge med. Man kan indtage en mere aerodynamisk position, og få omsat sine watt til fart, i en stadig komfortabel siddestilling.

 

Den lave vægt, gravel-geometrien, de brede dæk, gearingen, aerodynamikken, der er ikke gået på kompromis med noget. Man har alle muligheder for at udfordre sine egne evner, det bliver næppe cyklen der sætter begrænsningen i jagten på personlige rekorder. Derudover er designet i topklasse, så man kan se godt ud samtidig.

 

Udstyr

Cyklen leveres med SRAM RED eTap AXS 2x12, hvilket gør cyklen meget alsidig, og gearingen giver rigtig god mening, når underlaget er skiftende og der på ruten er segmenter, hvor hastigheden kan være høj.

 

Hjulene er de lynhurtige DT Swiss GRC 1100, der flere steder nævnes som værende de hurtigste på gravelmarkedet. På hjulene er som standard monteret 45mm brede dæk, hvilket virkelig kan mærkes, når terrænet bliver ujævnt.

 

Cyklen leveres med SRAM RED AXS Quarg DZero wattmåler, som er en krankbaseret wattmåler fra øverste hylde, og som udemærker sig ved sin høje præcision.

 

Cockpittet er selvfølgelig helt uden kabler, og det integrerede computermount gør, at man ikke behøver forstyrre det rene look.

 

Vægten er lav, kun 8.1 kg, hvilket sammen med geometrien bl.a. gør, at cyklen er nem at håndtere på de snævre singletracks.

 

 

Komfort

For mig er komfort meget vigtigt på en gravelcykel. På længere grusture, hvor underlaget kan være skiftende og til tider meget ujævnt, skal jeg kunne indtage en forholdsvis komfortabel position, hvor det samtidig er muligt at have en god kraftoverførsel.

Jeg lægger derudover stor vægt på, at jeg har kontrollen, også på højhastigheds segmenter, hvor jeg af og til udfordrer både kondition og teknik.

 

Jeg må sige, at jeg er imponeret over Addict Tuned. Faktisk kan jeg ikke sætte en finger på noget. Cyklen var utrolig behagelig, og geometrien i kombination med de brede dæk, var virkelig komfortabel.

Både på højhastigheds segmenter, og når underlaget blev mere ujævnt, passede cyklen mig virkelig godt.

 

Som tidligere nævnt, tvivler man ikke på, at cyklen er bygget til fart og performance, men jeg synes virkelig Scott er lykkes med at bygge en cykel, hvor fart, performance og komfort virkelig spiller sammen.

 

”Handling”/styreegenskaber

På gravelcyklen er det, for mig, også vigtigt altid at føle, at jeg har kontrol over cyklen. Dette gælder både på tekniske segmenter og højhastighedssegmenterne, men også på transportsegmenterne, hvor kørestilen ofte er mere afslappet.

 

På Addict’en havde jeg på intet tidspunkt følelsen af, ikke at have fuld kontrol over cyklen, og jeg stolede fuldt ud på, at cyklen gjorde som jeg bad den om, og den svigtede på intet tidspunkt.

 

Der findes helt sikkert ryttere, der kan presse cyklen længere ud end jeg formåede, men i den tid jeg testede cyklen, fandt jeg ikke grænsen for, hvad den kan håndtere.

 

På singletrack, stående i pedalerne, virkede vægtfordelingen rigtig god, cyklens lave vægt gjorde den nem at håndtere i snævre sving, når der skulle hoppes over rødder, eller laves hurtige accelerationer.

 

På højhastighedssegmenterne sidder man godt i bukningerne, aerodynamisk og alligevel med rigtig god kontrol i det løse grus. Igen er vægtfordelingen god, og der er ikke for meget vægt ud over forgaflen, hvilket gør cyklen god at håndtere i sving med høj hastighed.

 

 

Konklusion

Scott har i mine øjne bygget en helt fantastisk gravelcykel. Under de forhold jeg har testet cyklen kan jeg ikke finde noget at sætte fingeren på.

 

Jeg er vild med designet. Den mat sorte farve i kombinationen med det hvide, gør cyklen i øjenfaldende uden det bliver for meget. De brune eller bronzefarvede detaljer, løfter den op til et niveau, hvor det hele bare spiller.

 

Cyklen er hurtig, den er bygget til dem der ønsker fart, og ønsker udfordre stierne uden at cyklen holder dem tilbage. Den er komfortabel uanset terrænet, og gør det godt både i skoven, på grusstierne og på landevejen.

 

Udstyret er i top fra start; DT Swiss hjulene med de brede Schwalbe dæk, SRAM RED eTap 2x12, SRAM RED wattmåler, bare for at nævne nogle af specs’ene.

 

Skulle jeg kun have én cykel i garagen, er der en overvejende sandsynlighed for, at det var en Scott Addict Gravel Tuned.

 

Om testeren:

Alder: 45 år
Højde: 182 cm
Vægt: 76 kg

Jeg har cyklet i:  16 år
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: MTB, gravel, landevej og Zwift i vinterhalvåret

Motionsfeltet.dk's vurdering: (10/10)

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet