Motionsfeltet.dk's vurdering:
Stillet til rådighed af Bikepartner.
Fakta
Navn: Schwalbe Pro One
Producent: Schwalbe
Vejledende pris: Et forsigtigt bud vil være omkring 1000 kroner for et sæt
Vægt: 235 gram i 23 millimeter dækbredde
Farve: Sort
Et sæt indeholder: To dæk samt tubeless kit - dækjern, rimtape, tubeless ventiler og latexvæske til tubeless
Med speciel nummerering på hvert dæk (#379 og #380 på de testede dæk)
MicroSkin-teknologi
Tubeless Easy
Introduktion
I terrænet og på MTB-sporene bliver tubeless dæk mere og mere populære, da man undgår de såkaldte ”snakebites” og kan køre med lavere dæktryk. For nogle år siden startede den tyske dækfabrikant Schwalbe så udviklingen af tubeless dæk til landevejen, og det første på markedet var Schwalbe One.
I år har Schwalbe lanceret et nyt dæk, der erstatter Schwalbe One. Dette dæk hedder Schwalbe One Pro og er en videreudvikling af tubeless dækkene. Feltet.dk og Motionsfeltet.dk har set nærmere på det nye tubeless dæk, som blandt andre Sylvian Chavanel og Martin Elmiger brugte under dette års Paris - Roubaix.
Test
Når det handler om at montere et tubeless dæk, skal fælgen først og fremmest være klar til det. Det vil sige, at alle de huller, der er i fælgen, dækker man til med den medfølgende rim tape, således det slutter helt tæt. Dernæst skal luften fyldes i. Dette gøres klart nemmest med en trykluftskompressor, da en almindelig fodpumpe ikke helt giver nok lufttryk - det lykkedes i hvert fald ikke for denne tester. Montering af dækkene tog lidt tid, og det er helt sikkert noget, man skal gøre nogle gange, før det bliver en rutine.
Hjulene, der er blevet brugt i den her test, er Mavic Ksyrium med aluminiumsfælge, men det er naturligvis også muligt at montere dækkene på en carbonfælg. Dækbredden var 23 millimeter, men de fås også i både 25 og 28 millimeter.
Efter lidt besvær med at montere dem, var det tid til at køre den første testtur med dem. Denne tester blev virkelig positiv overrasket over det gode vejgreb og den lave rullemodstand på første tur. Schwalbe har selv erklæret, at rullemodstanden er forbedret med 15 % sammenlignet med deres tidligere tubeless dæk, og uafhængige tests viser også, at rullemodstanden er mindsket.
Sammenligning af rullemodstanden for en række af Schwalbes dæk målt i watt. Jo lavere, jo bedre. Foto: Schwalbe
Det har været muligt for Schwalbe at gøre dækket 25 % lettere end den tidligere tubeless model ved at bruge MicroSkin - en teknologi, der gør, at dækket kan indeholde meget mere luft og stadig holde helt tæt.
En vigtig faktor for dækket er punkteringsresistensen, og her må man sige, at Schwalbe Pro One er særdeles holdbart. Dækket har kørt cirka 2500 kilometer og er hovedsageligt brugt som træningsdæk, men også op til flere lejligheder blevet brugt under cykelløb og under vanskelige forhold med regn, grus og våde veje, og dækket har ikke været punkteret endnu. Det må siges at være ret godt, når man sammenligner med andre dæk, der har kørt samme distance.
Det er selvfølgelig svært at konkludere noget definitivt, hvad angår holdbarheden - dækket har ikke kørt på deciderede grusveje, og dækket har heller ikke været udsat for glasskår (hvilket nok alligevel er noget, de færreste dæk kan holde til). Men ud fra det vi har udsat dækket for, må vi sige, at det har klaret sig ganske godt.
Konklusion
Schwalbes dæk er kendt og elsket af mange. Deres nye bud på et tubeless dæk, Schwalbe Pro One, der dels er let og dels robust, virker rigtig spændende. Dækket har kørt i sommerperioden, og det er nok også her, det gør sig bedst. Dette er et dæk, vi vil anbefale både til den almindelige motionist, der gerne vil have et godt dæk med en eminent rullemodstand, men samtidig er det også til væddeløberen, der gerne vil have et let dæk, som ruller godt og har et rigtig godt vejgreb til at skære svingene i løbene.
En vigtig ting at pointere i forhold til tubeless dæk er, at monteringen tager lidt længere tid, og det kræver også, at man har gjort det nogle gange. Men har man først den del på plads, får man et super godt dæk. Prisen lander på omkring 1000 kroner for et sæt, hvilket ikke er urimeligt for et dæk med disse kvaliteter. Her kan spares penge ved at skulle købe færre slanger og ikke mindst tiden, der bruges på at sætte ny slange i og så videre, det er efter denne testers optik vigtigt.
Dækket vandt desuden en Eurobike Award ved det netop overståede Eurobike 2015.
Sådan har vi testet
Dækket er blevet testet fra juni til august måned. Dækkene har kørt cirka 2500 kilometer på både tørre og våde veje.
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger