Motionsfeltet.dk's vurdering:
Fakta
Producent: Rose Bikes
Fås i størrelserne: 49, 52, 54, 56, 58, 60, 62 og 64 cm.
Fås i farverne: Poppy orange/ Iron-grey black, matt-black/Shinny-black/grey
Vægt uden pedaler: 9 kilo
Vejl.Pris: 12.118,-
Fakta om cyklen
Ramme: Aluminium Ultralight, ca. 1390 gram.
Forgaffel: High Performance full carbon
Geargruppe: Sram Apex 1
Kranksæt: Sram Apex 42 t.
Bremser: Sram Apex hydraulisk
Hjulsæt: Mavic Crossride FTS-X 29
Dæk: Fordæk, Schwalbe X-One Evo Bite 33 C. Bagdæk, Schawalbe X-One Allround Evo 33 C
Saddelpind: Ritchey 2B, WTD
Frempind: Ritchey 4 Axis WTD
Styr: Ritchey Comp road streem 2.
Introduktion
Rose Bikes har vi på Feltet.dk stiftet bekendtskab med flere gange - både på landevejen men også i mountainbike- og crossregi har vi testet cykler fra tyskerne.
Denne gang har vi fået en crosscykel til test. Cyklen er Rose Bikes´ bud på en allround crosscykel produceret i aluminium.
De speciallavede cykler er de seneste år skyllet ind over landet og alle anerkendte cykelmærker har efterhånden én eller flere crosscykler i sortimentet. Blandt cykelmotionister er der også flere og flere, der anskaffer sig disse cykler til vinterens strabadser.
Feltet.dk har testet denne cykel under forskellige forhold, lige fra terræn og til lange ture på landevejen.
Test
Crosscyklen fra Rose Bikes ankommer som vanligt i en stor papkasse, faktisk rigtig stor papkasse. At Rose Bikes transporterer deres cykler i så store kasser, gør at de er lynhurtige at samle. Faktisk var det kun styret der skulle drejes på plads og pedaler der skulle monteres, så var vi klar, til at komme ud på første tur.
Cyklen fra Rose Bikes kommer i en rigtig flot orange farve der kun afbrydes af sort og grå striber på overrøret og i Rose Bikes logo på skrårøret.
De “kække” farver på crosscykler har efterhånden også været moden et par sæsoner. Den orange farve er ikke bare flot, men gør også, at man er mere synlig når man kører i trafikken.
Tilbage til første testtur. Cyklen er blevet klargjort af chefen og står klar til at køre. Første tur bliver på en god blanding af MTB-spor og større stier. Cyklen reagerer fint i svingene på sporet, dog kræver det lidt teknik og kendskab til sporet. Derimod på de større stier, kommer denne cykel virkelig til sin ret. I modsætning til de to andre jeg kører med, der kører MTB, så kommer denne cykel hurtig op i fart. Den nye geometri gør, at man sidder mere aggressivt på cyklen, hvilket kræver lidt tilvænning. Denne tester havde dog ikke nogen ømhed efter den første tur.
På crosscyklen fra Rose Bikes er der monteret dæk fra Schwalbe, helt præcist X-One Bite på fordækket og X-One Allround på bagdækket - begge 33 millimeter. At der ikke sidder det samme slags dæk for og bag, er ikke nogen overraskelse. Fordækket er et decideret mudderdæk og på de ture, der er blevet kørt i mudder, har der heller ikke været nogen problemer med styringen af cyklen.
Bagdækket er Schwalbes bedste bud på et allround dæk og gør det udmærket under de fleste forhold. Dog ville et mudderdæk bagpå være at foretrække, hvis man kører decideret mudderløb. Til træning er opsætningen dog fint nok. Er vi så punkteret på dækket? Det korte svar er JA, på første tur. Men det vurderer denne tester, som et forkert dæktryk og indtil videre er det kun blevet til én punktering selvom cyklen er blevet kørt på 2-3 gange om ugen, under forskellige vejrforhold i december og januar måned.
Cyklen er også blevet testet på deciderede landevejsture. Det er bestemt ikke her, at specielt dækkene har sin force. Monterer man landevejsdæk på cyklen, kan man dog sagtens bruge den til at køre på landevejen. Vi har dog nydt, at køre på grusveje og det er blevet til ture på 70 kilometer med skovstier, grusveje og lidt landevej.
Rose Pro Cross er tilgængelig med Sram Apex, Sram Force og Shimano 105. Vi har testet cyklen med Sram Apex 1*11 som er Srams bud på en entry-level geargruppe. Den forreste klinge er 42T og bagerst på cassetten er der en 36ér. Denne opsætning fungerer godt, når man kører i terrænet. Bremserne på denne model fås med både mekaniske og hydrauliske. Vi har testet med hydrauliske og dette er bare en god og sikker måde at bremse på.
Til slut har vi testet cyklen under decideret cykelcross træning. Det vil sige, vi har testet den i af- og påstigning og vi har løbet på trapper med den og over forhindringer. Her må konklusionen være, at den fint egner sig til at køre crossløb. Men er man den erfarne crossrytter, vil man nok gå efter noget i carbon, der er en lille smule lettere. Som almindelig motionist, der måske kører et par motionsløb og ellers bare bruger cyklen til træning, er dette et rigtig godt bud på en fornuftig cykel til pengene.
Konklusion
Sidste vinter testede vi Rose Bikes bud på en carbon vintercykel. Denne vinter har vi testet deres nye aluminiumscykel. Konklusionen er, at vi ikke mærker ret meget forskel på de to cykler udover vægten. Det er klart, at der vil være en forskel på vægten, når den ene er carbon og den anden er aluminum.
Cyklen styrer godt under alle forhold og er måske tæt på at være den ideelle vintercykel.
Geargruppen fra Sram fungerer også godt og et klinge systemet er, efter vores mening, et rigtig fedt setup, både i løb og til træning.
Vi anbefaler denne cykel til alle, der vil prøve en anden slags træning om vinteren end spinning, MTB eller hometrainer. Her får man en cykel, der både kan køre i terrænet og på landevejen, til en pris hvor langt de fleste kan være med.
Sådan har vi testet
Vi har testet produktet i december og januar måned. Cyklen er blevet testet i alt slags vejr og forskellige slags underlag.
Kort om mærket
Rose Bikes startede i 1907 i byen Bocholt som en lille cykelbutik. I dag er det en af Tysklands største cykelproducenter, hvor alle cykler bygges efter kunden specifikationer.
Stillet til rådighed af
Rose Bikes
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger