Motionsfeltet.dk's vurdering:
(8/10)
Fakta:
Producent: Pronghorn
Produkt: Pronghorn Alu+ Carbon Gravel SRAM Apex 1x11
Farver: Sort og aluminium (testet)
Størrelse: M, fås også i XS,S,M,L og XL
Vægt: 9,5 kg uden pedaler
Vejledende udsalgspris: 14.990,- kroner
Fakta om cyklen:
Ramme: Alu Gravel Disc
Forgaffel: Full Carbon
Geargruppe: SRAM Apex 1x11
Kranksæt: SRAM Apex 1x42
Bremser: SRAM Apex Hydraulic Disc
Hjulsæt: DTSwiss G1800
Dæk: Continental Terra Trail 700x40 TL
Saddelpind: Alu Lite 27.2/380
Saddel: San Marco Monza
Frempind: Alu-Lite
Styr: Ritchey Ergo Alu Racer Bar
Introduktion
Det danske cykelmærke, Pronghorn Bikes, har siden starten i 2007 haft sigte på at udvikle den bedste og hurtigste full-suspension MTB til henholdsvis XC- og marathondistancen.
Over det sidste årti har mærket udviklet sine produkter til hurtige fartmaskiner og udvidet sortimentet til, ud over mountainbikes, også at omfatte landevejscykler, samt cykler til gravel og cykelcross.
Filosofien, som mærket tager udgangspunkt i, er inspireret af den amerikanske pronghorn-buk.
Denne gaffelbuk kan gennemsnitlig holde en fart på omkring 80 km/t over længere distancer, og samtidig med at benene arbejder, holdes overkroppen helt rolig, uafhængigt af underlaget.
Herved opnås et højt tempo, et minimalt forbrug af energi og watt, og dyret formår derfor at kombinerer elegance og lethed med høj effektivitet og topfart - fire ting, som også Pronghorn Bikes bestræber sig på at integrere i produkterne.
Hos Pronghorn ser man, at inden for hver kategori, er der kun én type ramme. Det vil sige, at de forskellige cykler er bygget op omkring den samme ramme, men komponenterne er forskellige og det er afgørende for prisforskellene.
Kigger man på Pronghorns gravel/cross sortiment har mærket længe haft carbon-rammer. Men nu er det danske mærke så kommet med deres bud på en entry-level gravelcykel i aluminium, som vi har testet.
Test
Ved første øjekast springer cyklen i øjnene fordi, den er larkeret med klarlak. Det er den rå aluminiumsfarve man får og det giver cyklen et rigtig flot look. Da rammen er lavet i aluminium kan man også se svejsningerne på stellet. Efter min mening gør det ikke noget, men hos Pronghorn har man også mulighed for at vælge den lidt mere neutrale sorte farve, hvis man er mere til det.
Efter at have samlet cyklen er det næste jeg bider mærke i, de mange beslag der er monteret på rammen, så man har mulighed for ekstra flaskeholdere og tasker.
Segmentet for adventure-cykling og bike-packing er blevet populært det seneste års tid og cykelproducenterne må naturligvis følge med den udvikling.
Her er er Pronghorn godt med: Der er både monteret ekstra beslag på forgaflen og beslag til skærme, dette giver en god fleksibilitet hvis man skal have cyklen med på eventyr.
En cykel til det hele
Gravel-cykling kan foregå på stort set alt slags underlag. Nogle siger, at gravel-cykling er det, man gør det til. Jeg har tidligere kørt rigtig meget gravel på forskellige cykler både carbon og aluminiumscykler. Mit første indtryk af cyklen fra Pronghorn er at den klarer sig godt på det meste af det underlag, den har været udsat for.
Cyklen har været brugt både i skoven på mindre stier, større stier og grusveje. Det er specielt på grusvejene at cyklen gør det særligt godt. På de mindre stier er den ikke helt ligeså skarp til retningsskift som en mountainbike eller crosscykel. Når cyklen derimod kommer på større skovstier og grusveje, gør den det rigtig godt og man mærker specielt komforten i den.
Cyklen er bygget i aluminium og i en tid, hvor der er meget fokus på carbon, så bemærkes det, at en alu-ramme stadig føles komfortabel at køre på. Carbon-forgaflen føjer yderligere til komforten og komplimenterer hele pakken fint.
Derudover er cyklen også stiv og den responderer godt når man træder.
Vinteren byder ofte på meget ustadigt vejr med regn, sne og slud. Her er en gravelcykel efter min mening den helt rigtige cykel til denne årstid. Er man træt af kulden kan man køre i skoven, eller man kan bruge den som decideret landevejscykel. På grund af det skiftende vejr i januar og februar har mange af grusvejene også været fyldt med is.
Derfor har meget af kørslen på cyklen også foregået på landevejen og her kan den også sagtens være med, men her man godt optimere på flere forskellige ting, men det kommer vi til længere nede.
Hjul og dæk
Cyklen fra Pronghorn bliver leveret med hjul fra DT-Swiss. Hjulene hedder G1800 og er aluminium. De er bygget specielt til gravel, fælgen er blevet gjort bredere så man har mulighed for at montere bredere dæk. Hjulene er stive og det accelerer godt, et rigtig fint allround hjulsæt.
Hjulene på denne cykel er sat op som tubeless med dæk fra Contiental: Terra Trail (700x40c).
Man kan selv vælge om man vil have tubeless setup. Den cykel jeg fik leveret, var med tubeless og det fungerer godt. Dækkene fra Continental udmærker sig særligt i terrænet, specielt på løst grus gør de det rigtig godt. De steder hvor dækket er blevet testet har der været vådt og mudret og her gør dækkene det også rigtig godt.
Det eneste sted, hvor dækkene føles lidt langsommere og tunge er - ikke overraskende - på landevejen. Her blev forskelligt dæktryk testet og fornemmelsen var klart at de skulle pumpes hårdt over 3 bar, hvilket på denne årstid er for meget på grusvejene, så her må man gå på kompromis eller vælge et andet dæk.
Vil man gå hele vejen, kan man købe et hjulsæt mere og have decideret landevejsdæk monteret, så går man uden om det problem.
Gear og bremser
Gravel-cyklen fra Pronghorn bliver leveret med SRAM Apex 1x11 og det er en gruppe jeg tidligere har kørt med og endnu engang leverer den bare kontante skift i gearene uden nogen problemer, og der har ikke været behov for yderligere justering af gearene. Den billige geargruppe fra SRAM passer godt sammen med denne entry-level gravelcykel fra Pronghorn.
De hydrauliske skivebremser er også fra SRAM. Her er der ingen slinger i valsen, når cyklen skal bremses ned. De leverer rigtig god bremsekraft og heller ikke her har der været behov for yderligere justering.
Konklusion
Pronghorn er lykkedes rigtig godt med at lave en rigtig fin gravelcykel i aluminium med forgaffel i kulfiber. Cyklen leverer fint på de parametre vi har testet. Pronghorn skriver selv, at cyklen er til alt slags terræn og alt slags vejr hele året, kort sagt den er stabil.
Det er også min opfattelse af cyklen: Den er stabil uden at excellere. Cyklen har været brugt primært til grus, skovveje og landevejen, og selv efter 4 timer føles den stadig behagelig at køre på. Cyklen fra Pronghorn er også en cykel til adventure-ture da der er mulighed for at montere flere tasker på stellet.
Overordnet set er konklusionen, at Pronghorn har lavet en rigtig fin cykel til pendleren, til eventyreren, til den sædvanlige vintertræning på landevejen, eller hvis man er ny i gravel-disciplinen. Derudover har cyklen gode komponenter til en skarp pris.
Prisen for denne cykel er til at komme i nærheden af for de fleste.
Derudover synes jeg som skrevet også sagtens at cyklen kan bruges som en vintercykel, hvor man har mulighed for at køre på forskelligt underlag.
Sådan har vi testet
Cyklen er blevet testet på de nordjyske veje i januar og februar måned. Cyklen har kørt under forskellige forhold og underlag og testturene har været helt op til 4,5 time.
Stillet til rådighed af: Pronghorn
TESTRAPPORT
Brand
Pronghorn
Model
Pronghorn Alu+Carbon Gravel Apex 1x11
Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?
Cyklen henvender sig til motionisten, der gerne vil prøve en gravelcykel eller have en allround cykel der kan lidt af det hele.
Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe
Formålet med denne cykel er at lave en cykel til dem der gerne vil prøve at køre på lidt forskelligt underlag. Det synes jeg de er lykkedes ret godt med.
Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?
Prisen er absolut i den lave ende på knap 15.000 kr. hvor mange kan være med, og det er også en fornuftig pris i forhold til andre mærker.
Ramme
Bedøm rammens udførsel / konstruktion
Det er en ramme der er lavet i aluminium, derfor kan man også nemt se svejsningerne, men det må også være charmen når man får en aluminiumscykel.
Hvordan er indstillingsmulighederne?
Det er ganske nemt at indstille cyklen både ved saddelpinden og ved styret.
Hvad vejer den testede cykel?
Cyklen vejer 9.5 kilo uden pedaler.
Køreegenskaber
Er cyklen komfortabel at køre?
Ja den er komfortabel at køre på.
Beskriv cyklens køregenskaber
De overordnede styreegenskaber er rigtig gode. Den reagerer på den man vil have den til. Dog kommer den lidt til kort på små snævre stier.
Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel
Rammen i aluminium er forholdsvis stiv og den reagerer godt når man træder i pedalerne.
Beskriv styringen
Styringen er meget neutral.
Komponenter
Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?
Komponenterne matcher godt til rammen.
Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?
Synes komponenterne passer rigtig godt sammen på denne cykel.
Bedøm hjulsættet
Hjulene fra DT-Swiss er et godt allround sæt lavet specifikt til gravel, og de fungerer godt til formålet.
Konklusion
Overordnede konklusion er, at Pronghorn er lykkedes rigtig fint med at lave en gravelcykel, der er stabil, kører godt og til en skarp pris.
Om testeren:
Alder: 32 år.
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg
Jeg har cyklet i: 10 år
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen
Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.
Motionsfeltet.dk's vurdering: (8/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger