Motionsfeltet.dk's vurdering:
(9/10)
Fakta:
Producent: Pronghorn
Produkt: Pronghorn Aero Disc SRAM Force eTap AXS
Farver: Glossy Red og Matt Black
Størrelse: Testet i størrelse 52 - findes i 49, 52, 54, 56 og 58.
Vægt: 7,4 kilo
Vejledende udsalgspris: 41.990,- kroner
Fakta om cyklen
Ramme: Road Carbon Aero Disc
Forgaffel: Full Carbon Aero
Geargruppe: SRAM Force eTap AXS 12-speed
Kranksæt: SRAM Force AXS 48/35
Bremser: SRAM Force AXS Hydraulic Disc 160 mm
Hjulsæt: Pronghorn Carbon Racing DT-Swiss nav, tubeless ready 38 mm
Dæk: Continental GP5000s 28 C
Saddelpind: Full Carbon Aero
Saddel: San Marco Aspide Sort
Frempind: Pronghorn Carbon Aero integreret
Styr: Pronghorn Carbon Racing Combo integreret 420 mm bredde.
Introduktion
Pronghorn er noget så sjældent som et dansk high-end cykelmærke. Pronghorn blev etableret i 2007 med udgangspunkt i mountainbikesporten.
Siden da, har de udvidet til både at have cross- og gravelcykler samt landevejscykler. Pronghorns koncept er, at de bygger cyklerne når kunden har købt den, og den bliver sat præcist op til den enkelte rytter.
Det er muligt at prøve cyklerne i Danmark i tre showrooms i Skanderborg, Middelfart og Allerød. Har du ikke mulighed for at komme og prøve cyklerne, kan de også bestilles på Pronghorns hjemmeside.
Hos Pronghorn har du mulighed for, at opgradere din nye cykel med blandt andet bedre hjul, wattmålere, carbonstyr og Ceramic Speed kuglelejer.
Hos Feltet.dk har vi haft mulighed for at teste en cykel til 42.000 kroner, dette er den næstdyreste landevejscykel i Pronghorns sortiment.
Test
Den helt nye Pronghorn Carbon Road Aero Disc med den elektroniske SRAM Force eTap, kommer i en flot rød farve og en matsort. Den cykel vi har fået til test er i den røde farve.
Selve cyklen er en flot sag og at dømme ud fra udseende oser den af fart. Fra 2020 kan man få alle deres aerocykler med elektronisk gear med 100 % integreret kabelføring.
Det giver cyklen et mere aerodynamisk look. På den nye 2020 model, har Pronghorn fået udviklet en ny forgaffel, og en ny type spacere.
Dette giver cyklen et komplet rent look, hvor bremsekablerne er 100 % skjult inde i styr og forgaflen. Denne integrerede kabelføring i styret tilkøbes let på webshoppen eller hvis du bestiller i et af deres show-rooms.
Køreoplevelsen
Når det handler om at bygge en perfekt landevejscykel, kigges der specielt på to parametre: Om den er behagelig at køre på og om den er hurtig.
Cyklen fra Pronghorn ser hurtig ud med de aerodynamiske rør, og efter første tur kan jeg også konstatere, at den er bygget til at køre stærkt. Denne tester har efterhånden prøvet en del aerocykler, og cyklen fra Pronghorn udmærker sig ved at være blandt de hurtigste vi har prøvet.
Allerede ved første pedaltråd, kan jeg fornemme, at dette er en rigtig racer, der vil fremad. På de næste ture kom testen, om den så var komfortabel at køre på.
Her må jeg bare sige, at det er den. Uden at det føles, som om cyklen sejler under en, så er den bare rigtig behagelig at køre på, men samtidig føler jeg ikke, at være gået på kompromis med farten.
God balance
Cyklen er utrolig balanceret at køre på. S tyringen er præcis, og allerede på første tur var der ingen betænkeligheder ved at kaste den igennem svingene.
Styringen er meget neutral og reagerer hurtigt på rytterens bevægelser. Cyklens styreegenskaber er klart på højde med andre topmærker.
Komponenter
Pronghorn tilbyder den samme ramme i seks forskellige opsætninger. I modsætning til andre store mærker, har Pronghorn kun én ramme og det er en topramme. Aeromodellen fås fra 20.000,- kroner og op til 59.000,- kroner.
Cyklen har integreret styr og frempind. Dette er en rigtig god løsning for at skjule kablerne og det giver et flottere design. Du har dog mulighed for at vælge det setup, der passer bedst til en dig.
Vil du ikke have styr og frempind i et, men have mulighed for at skifte frempind og styr selv, er dette som tidligere nævnt også en mulighed.
Hjulene er Pronghorns egne Carbon Racing med nav fra DT-Swiss i 38 millimeter. Hjulene passer rigtig godt til cyklen. Det er et rigtig fint allround hjulsæt, der både kan bruges på de danske landeveje og med en vægt på knap 1500 gram, kan de også bruges i mere bjergrigt terræn sydpå.
Hjulene er tubeless ready, men man har valgt ikke at montere tubeless setup fra starten af. Det kan være en god løsning, da det ikke er alle der lige begejstrede for tubeless.
Der kan tilkøbes tubeless opsætning, så det bliver monteret inden levering. Men deter rart med muligheden for at gøre det forholdsvis simpelt. I stedet for tubeless, er der monteret et sæt almindelig clincher i 28 millimeter.
Fælgen kan tage op til 32 millimeter, så her er der også mulighed for, at opnå mere komfort. De 28 millimeter ruller dog fint og giver en god komfort, specielt på de lange ture.
Cyklen fra Pronghorn kommer med den nye elektroniske geargruppe SRAM Force eTap, der leverer elektronisk gearskifte uden nogen kabler og med 12-tandhjul på kassetten bagpå.
Dette fungerer bare rigtig godt og skifter upåklageligt. Skifterne er sat op sådan, at man skifter op på kassetten med det ene greb, og ned med det andet. Skal man skifte op eller ned foran, skal man trykke på begge to på en gang. Dette skal man lige vænne sig til, hvis man kommer fra en anden producent.
Ellers er det et rigtigt fedt system, hvor der er masser af muligheder for at finindstille det via SRAMs app.
Konklusion
Den overordnede konklusion, er at Pronghorn er lykkedes med at lave en rigtig god cykel, der udmærker sig specielt ved det aerodynamiske design. Et design der leder tankerne hen på andre, langt dyrere cykler.
Hos Pronghorn har man mulighed for at vælge cykler i forskellige prisklasser uden om nogen forhandler. Det gør, at det danske mærke kan være ret konkurrencedygtig på prisen i forhold til andre mærker.
Alt i alt synes jeg, at Pronghorn har lavet en rigtig god cykel til en rigtig fornuftig pris, med nogle fede detaljer og noget godt udstyr.
Sådan har vi testet: Cyklen er blevet testet i september måned på landevejene i Nordjylland.
Stillet til rådighed af: Pronghorn
TESTRAPPORT
Brand
Pronghorn
Model
Pronghorn Aero Disc SRAM Force eTap
Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?
Cyklen henvender sig både til motionisten og eliterytteren, der gerne vil have en aerodynamisk cykel, hvor pris og performance hænger rigtig godt sammen.
Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe
Jeg synes, at producenten er lykkedes rigtig fint med at ramme målgruppen.
Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?
Her får man rigtig meget cykel for pengene. Så prisen er god i forhold til lignende cykler.
Ramme
Bedøm rammens udførsel / konstruktion
Rammen er rigtig fint udført, specielt de aerodynamiske rør er jeg meget begejstret for.
Hvordan er indstillingsmulighederne?
Indstillingsmulighederne er fine. Der hvor man kan indstille, er det nemt at komme til.
Hvad vejer den testede cykel?
Cyklen vejer 7,4 kg.
Beskriv cyklens køregenskaber
Cyklen har rigtig gode køreegenskaber.
Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel
Stivheden er tilpas i rammen og der er god kraftoverførsel når man træder an.
Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?
Den er neutral.
Komponenter
Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?
Jeg synes ikke der er noget der bør opgraderes i forhold til rammen.
Bedøm hjulsættet
Rigtig godt allround hjulsæt i carbon, der både kan bruges på de hjemlige landeveje, og
Konklusion
Alt i alt synes jeg, at Pronghorn har lavet en rigtig god cykel til en rigtig fornuftig pris, med nogle fede detaljer og noget godt udstyr.
Om testeren:
Alder: 31 år.
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg
Jeg har cyklet i: ni år
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen
Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.
Motionsfeltet.dk's vurdering: (9/10)
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger